מערכת את"צ

דברי דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

לילה טוב,

הערב, צה"ל תקף בבירות באופן ממוקד וחיסל את פואד שוקור, המכונה סיד מֻחְסֵן, המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון הטרור חיזבאללה וראש המערך האסטרטגי של הארגון. במקביל, שימש מחסן כיד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. מֻחְסֵן היה אחראי בין היתר על טבח הילדים במג'דל שמס, ולמותם של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים ובחודשי הלחימה האחרונים. בשלב הזה, חשוב שהציבור ידע, אין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף.

אני מזכיר – יש לנו מערכות הגנה אוויריות טובות מאוד, אך ההגנה אינה הרמטית. לכן, יש להמשיך ולהקפיד על הנחיות פיקוד העורף.

אנחנו מבקשים מהציבור לגלות ערנות. אנחנו מקיימים כעת הערכת מצב מתמשכת לעורף, ובמידה ויהיו שינויים אנחנו נעדכן את הציבור באופן מידי בכל הפלטפורמות ובערוצים של פיקוד העורף ואני אעלה כאן בכל שעה שנידרש.

בשבת לפנות ערב, ארגון הטרור חיזבאללה שיגר רקטת 'פַלְק' מדגם איראני לעבר מג׳דל שמס, ופגע במגרש כדורגל בו שיחקו עשרות ילדים. שניים עשר ילדים נרצחו. אנחנו משתתפים בצערן של המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לכל הפצועים. צה״ל ימשיך לעשות הכול בכדי להגן על אזרחי מדינת ישראל. אנחנו נגן על עצמנו. לא נאפשר רצח ילדים ונוכחות של חיזבאללה סמוך לגבול. פנינו אינן למלחמה, אבל אנחנו ערוכים אליה היטב.

בשמונה באוקטובר ארגון הטרור חיזבאללה פתח בלחימה מול ישראל והצטרף בכך לארגון הטרור חמאס. אנחנו נלחמים בנחישות, פוגעים בפעילי חיזבאללה ובתשתיות הארגון.

חיזבאללה הוא ארגון טרור שלא בוחל ברצח אזרחים באשר הם: דרוזים, יהודים, נוצרים, בדואים ומוסלמים. חיזבאללה גורר את לבנון וכל המזרח התיכון להסלמה.

תושבי הצפון, אנחנו לרגע לא שוכחים כי באחת פסקה שגרת יומכם ב-8 באוקטובר, ומאז אתם נמצאים הרחק מביתכם ושרויים באי וודאות גדולה. אנחנו נחושים להמשיך להילחם ולאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם בביטחון.

לצד הלחימה בצפון, אנחנו ממשיכים להילחם בעזה שם ישנם עדיין מאה וחמישה עשר חטופות וחטופים שאנחנו פועלים ונמשיך לפעול בכל הדרכים ליצירת התנאים להשבתם.

אנחנו ערוכים בכלל הגזרות בהגנה חזקה, ובמוכנות גבוהה להתקפה לכל תרחיש. נמשיך לפעול בנחישות, ובאחריות להגנת אזרחי מדינת ישראל.

שאלות ותשובות:

ש: האם בצה"ל מתכננים גיוס מילואים נוסף לאור המתיחות, והאם יש כוונה לתגבר יישובים בגליל עוד הלילה?
ת: אנחנו במלחמה מאז 7 באוקטובר. היה פה גיוס מילואים, הגיוס הזה מותאם לפי הערכת מצב ומתגברים היכן שצריך. בשורה תחתונה – אנחנו בהערכת מצב ואנחנו נעדכן בכל מה שנחליט לאחר סיומה.

ש: האם יתקיימו קייטנות מחר, טיולים ומדוע לא השתנו ההנחיות לעורף?
ת: אז אני מדגיש – אנחנו צריכים לשנות את ההנחיות כשאנחנו מבינים שנדרש. בשלב הזה אנחנו עכשיו מקיימים הערכת מצב מודיענית, מבצעית ופיקוד העורף ואנחנו עוקבים אחרי העניין הזה ואנחנ נדרש את המדיניות לפי אזורים, ניתן הנחיות, אנחנו נעדכן את זה בכל הפלטורמות ואני אעלה לכאן ואני אעדכן את הציבור. בשלב הזה, אני חוזר – אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. כל מה שנדרש זה לגלות ערנות למידע, לידע, לקום בבוקר, להסתכל, האם עדכנו, האם משהו השתנה, אם משהו משתנה, אנחנו מיד נעדכן את הציבור.

ש: האם מבחינת ישראל בכך הסתיימה התגובה על רצח הילדים במג'דל שמס?
ת: אנחנו בהערכת מצב מתמשכת. אנחנו במלחמה רב-זירתית עם ארגון חמאס, עם ארגון הטרור חיזבאללה, עם זירות נוספות כל הזמן. הפעולות שלנו מסתכלות על כל זירת המלחמה והתפקיד שלהם זה להשיג את מטרות המלחמה וכך אנחנו נמשיך לפעול.

ש: האם בצה"ל ממתינים לתגובת חיזבאללה או שנראה את המשך התקיפות בלבנון?
ת: כמו שאמרתי אנחנו פועלים מול חיזבאללה החל מ-8 באוקטובר באופן רציף ונחוש. לא היה ספק בכלל שהאירוע שהיה במג'דל שמס הוא אירוע חמור מאוד ואנחנו פעלנו ואנחנו נמשיך לפעול מול חיזבאללה על מנת למממש את מטרות המלחמה ובתוכן השבת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון ללא איום של חיזבאללה סמוך לגדר.

ש: איך כוחות צה"ל נערכים למכת התגובה של חיזבאללה על התקיפה והאם יש תיאום אזורי הגנתי בעניין מול האמריקאים?
ת: אנחנו ערוכים חזק מאוד בהגנה, בדגש כמובן לגבול הצפון אבל אנחנו ערוכים חזק בכל הגבולות, בשמי המדינה, לכל התרחישים מסביב לשעון, תגברנו איפה שצריך לתגבר. באשר לסוגיית ארה"ב – זאת בעלת בריתנו החשובה ביותר, אנחנו בשיח שוטף עם ארה"ב, עם השותפים הביטחוניים שלנו, עם פיקוד המרכז האמריקאי, בשיח שוטף רצוף מתחילת המלחמה ובוודאי גם הלילה.

 

ש: האם יש צפי של ירי רקטות למרכז?
ת: אני אומר עוד פעם – ברגע שאנחנו נדע משהו, אנחנו נעדכן את הציבור. זה יהיה מסודר בהנחיות פיקוד העורף, אני כל מה שאני מבקש זה לגלות ערנות. צריך לזכור שאנחנו במלחמה ויכולים לקרות דברים, לא בהכרח רק מהזירה הצפונית, זה כבר קרה לנו לפני תקופה פה בתל אביב, אנחנו מסתכלים על הגנת שמי המדינה 24/7 בכל הזירות, אבל אני אומר ביחס למה שאני נשאל פה, ביחס לזירה הצפונית אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. אנחנו עושים הערכת מצב מתמשכת, תקומו בבוקר, תסתכלו על הפלטפורמות. אם אני אדרש לעלות כאן ולדבר לציבור אני אעשה את זה באופן מיידיי.

ש: האם ישראל תכיל תגובה של ירי לעבר ערים ומתקנים רגישים בישראל או שתהיה תגובה על כל התקפה לישראל?
ת: אני לא רוצה להתייחס לפעולות שלנו ולתכניות שלנו קדימה ויש לנו תכניות לכל התרחישים, לכל הזירות, המוכנות שלנו גבוהה מאוד ולא צריך לפרט אותה בפני אויבנו.

ש: מה ההיערכות בצה"ל להמשך הלחימה בצפון בצל החיסול הזה, עד כמה מעריכים שישפיע על חיזבאללה ומתי צה"ל חושב שהוא יאפשר לתושבי הצפון לומר שהם חוזרים הביתה?
ת: המטרה שלנו היא להשיג את כלל מטרות המלחמה, ביניהם גם פירוק חמאס וכמובן יצירת התנאים להשבת החטופים והמטרה שלנו להחזיר את התושבים הביתה בביטחון, בוודאי, את תושבי הצפון הביתה בביטחון אנחנו צריכים לפעול לכך, אין שום דרך עכשיו עבורי לקבוע פה מועדים ותאריכים, זה גם לא יהיה נכון לעשות זאת. אנחנו צריכים למממש את מטרות המלחמה כפי שהגדיר לנו אותן הדרג המדיני.