מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

שבוע טוב,
הערב הודענו כי מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אל"ם אסף חממי ז"ל, נפל ב-7 באוקטובר ונחטף על ידי ארגון הטרור חמאס. אסף עמד בראשם של הכוחות הלוחמים, לחם בעוז ובגבורה מתוך אהבת המולדת, ובנופלו הגן על אזרחים ועל מדינת ישראל.

137 חטופות וחטופים שנחטפו ב-7 באוקטובר עדיין מוחזקים בעזה. מוטלת עלינו החובה להשיב אותם הביתה. כולם. משפחות יקרות, אתן ויקיריכן עומדים לנגד עינינו כל הזמן. כוחות צה"ל תוקפים כעת ברצועת עזה ומתקדמים בשלבי הלחימה.

היום, צה"ל ושב"כ חיסלו את המחבל וסאם פרחאת. וסאם פרחאת הוא מפקד גדוד שג'אעיה של ארגון הטרור חמאס. פרחאת היה אחראי לאסון הנגמש במבצע צוק איתן שבו נהרגו 6 חיילי צהל מגדוד 13 של גולני ונחטף אורון שאול ז"ל. פרחאת תכנן ושילח את המחבלים ב-7 באוקטובר לעבר קיבוץ ומוצב נחל עוז בטבח האכזרי שבוצע. נמשיך לרדוף את כל אחד מהמחבלים ב-7 באוקטובר. נמשיך לרדוף ולחסל אותם.

התמרון בצפון הרצועה יצתר לחץ צבאי גדול ואיפשר את מימוש המתווה שבמסגרתו שבו חלקם של החטופות והחטופים. כעת, אנו נחושים להמשיך להילחם, לפר'ק את חמאס ולהשיב את כל החטופות והחטופים הביתה. ביממה החולפת תקפנו למעלה מ-400 מטרות חמאס לאורכה ולרוחבה של רצועת עזה. בהם, חיסלנו מפקדים, לוחמים של חמאס, מחבלים של חמאס, תשתיות של חמאס וכך נמשיך לעשות ולפרק את חמאס.

בצפון היום מטוסי קרב של חה"א תקפו מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון. במהלך היום תקפנו בארטילריה במקומות בהם בוצע ירי רקטי למרחב הצפון, אנחנו במוכנות מאוד גבוהה בצפון, נמשיך להגיב לכל תקיפה או איום על מדינת ישראל".

שאלות ותשובות:

ש: אנחנו שומעים שארה"ב מפעילה לחץ על ישראל לשנות את אופי הלחימה בדרום רצועת עזה, איך צה"ל נערך לתמרון באזור הזה מבלי לסכן חיילים משיקולים שאינם מבצעיים, והאם עוד מתקיים משא ומתן לשחרור עוד חטופים גם תחת אש?

ת: התוכניות המבצעיות של צה"ל הן דבר שלא נכון לחשוף אותו פה בתקשורת אל מול ביטחון כוחותינו. אני אגיד דבר אחד שמנחה אותנו, זה תכנון מבצעי איכותי שיביא הישגים של מטרות המלחמה. ככה אנחנו מתכננים. במובן הזה, גם למאמץ של לבדל אוכלוסייה אזרחית ממעוזי טרור זה מסייע לנו להשיג הישג מבצעי.

אנחנו נמשיך לעשות את זה גם בצפון, גם בדרום, בכל מקום שבו אנחנו נידרש לפעולה קרקעית, אנחנו נממש אותה בתבונה, בתחבולה, באופן כזה שישלב בין השגת המשימה, שזה הדבר הראשון שחשוב, לבין ביטחון כוחותינו. כך אנחנו נפעל, כך עושים את התכנון המבצעי, ואנחנו הולכים ומיטיבים אותו וכך עשה הרמטכ"ל בכל הימים של ההפוגה שהייתה יחד עם מפקד פיקוד הדרום ומפקדי האוגדות, וירדו לפרטים של התוכניות כדי לעמוד בעקרונות שציינתי.

לגבי השאלה על החטופים והחטופות, זה ממשיך להיות בראש מעיינינו, קודם כל במובן של הזדמנויות מבצעיות ומודיעיניות. גם בתוך התמרון אפשר להגיע להזדמנויות כאלה, הוכחנו את זה גם בעבר, זה ממשיך להיות לנגד עינינו לצד הדבר הזה, אנחנו צריכים להפעיל לחץ על חמאס, מה שאיפשר את המתווה האחרון זה רק דבר אחד - הלחץ הצבאי שהפעלנו על חמאס, וכך אנחנו נמשיך לעשות כרגע בלחימה על מנת להשיג את מטרות הלחימה - פירוק חמאס והשבת החטופות והחטופים.

ש: האם צה"ל החל בתמרון קרקעי לדרום רצועת עזה והאם הגיעו דרישות מארה"ב לגבי פעילות צה"ל בדרום הרצועה?

ת: כמו שאמרתי, אני לא רוצה לפרט בדיוק איפה נמצא כל אחד מהכוחות שלנו. הם פועלים כעת בכל המרחב, אנחנו פועלים בכל מקום - גם באוויר, גם בים וגם ביבשה. בשביל לשמור על העיקרון של ביטחון כוחותינו, לא צריך לתת פה את התוכניות המבצעיות.

באשר אמרתי למקומות שיש בהם ריכוזי אוכלוסיה גבוהים, זה לא סוד - פרסמנו מפות, אנחנו מנהלים את זה בצורה מאוד מאוד מדויקת, יש לזה תכלית מבצעית. גם למאמץ ההומניטרי שאנחנו מקיימים יש תכלית מבצעית - לבדל את האוכלוסיה ממעוזי הטרור שאנחנו תוקפים של חמאס, וככה להגיע להישג גבוה יותר בפירוק מרכזי הכובד של חמאס. זו המשימה שלנו.

ש: האם מותם של חטופים שגופותיהם המוחזקות על ידי חמאס בשבי נקבע על סמך עדויות של אנשים ששוחררו, ואם כן, האם הם מדווחים על זה שהם ראו את המקרים עצמם? ושאלה נוספת לגבי הצפון, שהוא גם לא שקט. מה התוכניות של ישראל בנוגע לצפון?

ת: לגבי קביעת מותם של חללים חטופים, זה אירוע שקורה מסביב לשעון. זה שילוב של המפקדה של צה"ל בפיקודו של אלוף ניצן אלון והצוות הגדול שלו שנמצא. אני הייתי שם גם היום, הם עובדים מסביב לשעון, לחבר בין עדויות של חטופות וחטופים זה יחד עם שב"כ והמוסד, אוספים את כל הפרטים הקטנים הקיימים וביחד בונים תמונה מהפאזל הזה.

הוא הולך ומשתכלל, וזה מה שמאפשר לנו יחד עם פעולות של חיילי צה"ל בשטח - חלקם גם מביאים לקביעת המידע הזה, ובסוף עדכון של משפחות ועדכון של הציבור. כל אירוע הוא עומד בפני עצמו, אי אפשר להסיק ממנו על כלל האירועים וכך אנחנו נמשיך להתנהל ונעדכן את המשפחות ואת הציבור בכל מידע שנדע.

לגבי גבול הצפון, הרמטכ"ל היה שבוע שעבר ממש בגבול הצפון, הוא נתן גם הצהרה לתקשורת - הוא ממש דיבר על מה שאתה שואל, הוא אמר במילותיו שאנחנו עסוקים כל הזמן מסביב לשעון בלראות איך בסופו של יום התנאים במרחב הצפוני של מדינת ישראל בגבול הם בטוחים כדי שאוכלוסיה תחזור. איך עושים את זה, בשלבי התכניות זה תכנון שאנחנו נציג לדרג המדיני, הוא יאשר אותו.

זה קורה כל הזמן, יש כל מיני אפשרויות, חלקן גם שלובות מבצעי ביטחוני מדיני, כך יהיה בשכבות האלו, דרג מדיני יאשר, אנחנו נפעל, נייצר ביטחון ונאפשר לתושבים לחזור חזרה.