מערכת את"צ

ביממה האחרונה, חמאס פרסם סרטונים אודות חטופים, תוך שהוא עושה שימוש אכזרי בחטופים חפים מפשע. אבקש לעדכן הערב במידע העומד לרשותנו אודות אותם אירועים, לאחר שעדכנו בהם את המשפחות.

איתי, נועה וחטוף נוסף שמשפחתו ביקשה שלא נאמר שמו, נחטפו לעזה בשבעה באוקטובר, באופן נפשע ואלים על ידי ארגון הטרור חמאס.

איתי סבירסקי, בן שלושים ושמונה, הגיע לבית הוריו בקיבוץ בארי כדי לחגוג את חג שמחת תורה. הוריו נרצחו על ידי מחבלי חמאס, והוא נחטף. נועה ארגמני, בת עשרים ושש, נחטפה יחד עם בן זוגה, אבינתן, ממסיבת "נובה". מסיבה שסימלה את הטוב ושמחת החיים לצעירים. תמונתה של נועה, מוקפת מחבלים על גבי אופנוע, זועקת לעזרה, מכה בליבו של כל אדם בארץ ובעולם.

לצד זאת שקיבלנו אות חיים מנועה, אני מתייחס לתיאור שעולה מהסרטון על גורלם של איתי והחטוף הנוסף: איתי לא נורה על ידי כוחותינו – זהו שקר של חמאס. הבניין בו הוחזקו לא היה מטרה, והוא לא הותקף על ידי כוחותינו.

לא ידענו בזמן אמת את מיקומם, אנחנו לא תוקפים במקום בו ידוע לנו שייתכן ויש בו חטופים. בדיעבד אנחנו יודעים שתקפנו מטרות סמוכות לאיתור בו הם הוחזקו. אנחנו מתחקרים את האירוע ואת נסיבותיו, בוחנים את התמונות שחמאס הפיץ, לצד מידע נוסף שעומד לרשותינו.
עם זאת, אני מבקש לעדכן כי בימים האחרונים, נפגשו נציגי צה"ל עם משפחותיהם של איתי והחטוף הנוסף, והביעו חשש כבד לגורלם עקב מידע שעמד לרשותינו.

גם בשעות קשות אלה, אנחנו מצויים בקשר שוטף עם המשפחות, מעדכנים אותן בפרטים שידועים לנו על יקיריהן. נמשיך לעדכן אותן בכל פרט מידע מאומת שבידינו ולאחר מכן, גם את הציבור.

חמאס מנסה לנצל את העובדה שהחברה הישראלית מקדשת את חיי אנשיה כדי לזרוע פחד. כן, החברה הישראלית מקדשת את חיי אנשיה, זו העוצמה שלנו – הדאגה שלנו לאזרחים שלנו ובאופן בו אנו נחושים להשיב את החטופות והחטופים. אנחנו פועלים בכלל האמצעים להשיב אותם הביתה ולהימנע מפגיעה בהם. זה המצפן שלנו, זו החובה המוסרית שלנו.

אני קורא לציבור להימנע מהפצת שמועות ומידע לא מאומת, ולהיצמד לדיווחים שיוצאים מהגופים הרשמיים.

שאלות ותשובות

ש: שר הביטחון, יואב גלנט, אמר הערב שרק לחץ צבאי יביא להחזרת החטופים, אחרת הם ישארו בשבי בעזה שנים ארוכות. איך זה בעצם מסתדר עם אמירה נוספת שלו הערב, לפיה אפילו בחאן יונס צפויים לסיים בקרוב את השלב העצים של הלחימה?

ת: בחאן יונס יש לנו עוד משימה להשלים וזה ייקח לנו זמן. זו פעולה מורכבת שקורית מתחת לקרקע ויש לה קצב משלה, וגם קורית מעל הקרקע. יש שם היקף גדול מאוד של כוחות, כולל כוחות מיוחדים. זו התמודדות בשדה קרב שצה"ל ואף צבא, לדעתי, לא היה בו מעולם, לפעול במקביל מתחת לאדמה ומעל האדמה. לפעול בקצב הנכון כדי לא לפגוע אולי בחטופים, לפעול גם כדי לא לפגוע בביטחון כוחותינו. זה ייקח לנו זמן, צריך את הזמן הזה בחאן יונס ואנחנו מתכוונים להגיע ולממש את המשימה שלנו. לצד הדבר הזה, מה ששאלת על הלחץ הצבאי - אנחנו צריכים לעשות כל מה שאנחנו יכולים, כל מאמץ שאנחנו יכולים להשיב את החטופות והחטופים. זה צריך להיות גם בפעילות מודיעינית, גם בפעילות מבצעית וגם בעבר, כשהגיעו לתנאים כדי להשיב חטופים בפאוזה שהצבא ביצע והעמיד את התנאים לקיים את זה. זה צריך להיות המשך המשימה שלנו וכל החלטה אחרת צריכה להתקבל בקבינט.

אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ, יש לנו מפקדה שלמה, עם אלוף (במיל') ניצן אלון שמסתכל על כל המאמצים, לא רק הצבאיים, זאת אומרת גם מאמצים אחרים. אנחנו ממוקדים בפעילות צבאית מתחת לאדמה, מעל האדמה, יש לזה ערך גם שאנחנו פועלים בחאן יונס בפני עצמו, ואנחנו לא מתכוונים ללכת משם עד שנממש את המשימה, ובאותה נשימה, התפקיד שלנו הוא לייצר תנאים להשבת החטופים.

ש: בהמשך לשאלה הקודמת, מה עמדת צה"ל לגבי המחלוקת בקבינט? האם צריך לתת קדימות לשחרור חטופים על פני פגיעה בחמאס?

ת: אין ספק שהשבת החטופים היא משימה לאומית עליונה. היא ממקדת אותנו בכל משימה שאותה אנחנו מבצעים. פירוק חמאס הוא אחד ממטרות המלחמה ואנחנו צריכים להמשיך בו - עשינו אותו בצפון הרצועה, עשינו אותו במחנות המרכז, עכשיו אנחנו עושים אותו בחאן יונס ויש עוד מקומות ברצועה שצריך להמשיך ולעשות אותו. יש לפעמים מורכבויות גם בין שתי המשימות האלה, ובסופו של דבר אנחנו יודעים להעלות את המורכבויות האלה, אנחנו עושים את זה כל יום בהערכת מצב בצבא כדי להחליט איך לפעול, וכשיש דילמות יותר גדולות, מעלים אותן לקבינט והוא צריך לקבל את ההחלטה. אנחנו נגיע באופן מסודר ונסביר את הדילמות לכאן ולכאן, לכשיעמדו דברים אמיתיים על השולחן, ואני משוכנע שהדבר הזה יידון בעומק עם כל השיקולים, זה לא המצב שאנחנו נמצאים בו עכשיו, ונעלה לקבינט ונציג אותו.