מערכת את"צ

 

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי:

ערב טוב,

אנחנו מעמיקים את הלחימה במרכזי הכובד של החמאס. לוחמינו נלחמים מעל ומתחת לקרקע. 

מתחילת הפעולה הקרקעית ברצועת עזה איתרו כוחות צה"ל כ-1500 פירים ותוואי מנהרות של חמאס. צריך להסביר שהאיתור הזה של התת-קרקע הוא אחד הגורמים המרכזיים לניהול הטרור של חמאס, פירוק מרכז הכובד של התת-קרקע מחמאס בצפון במרכז ובדרום הוא נטבח משמעותי בפירוק חמאס. זה לוקח זמן וכוחותינו פועלים בשביל לעשות את זה.

פרסמנו היום תיעוד מיוחד של כוחות מיוחדים מיחידת "שלדג" של חה"א אשר נלחמים בתוך מנהרה של חמאס בלב העיר עזה. אלה יכולות חדשות פורצות דרך שמאפשרות לנו להביא הישגים משמעותיים ביניהם גם הרג מחבלים מתחת לקרקע. מדובר במרחב מרושת תשתיות טרור, מעל הקרקע ומתחתיה, הממוקמים בתוך בתי חולים, דירות מגורים ובתי ספר. 

הכוחות מעמיקים את הפעולה במרחב – משמידים אמצעי לחימה, מנהרות טרור ומחסלים מחבלים. פעולה יסודית לפירוק חמאס מהיכולות שלו.

בדרום עזה אנו מעבים את הפעולה בחאן יונס, ומעמיקים אותה, הוספנו חטיבה שלמה וכוחות נוספים לפעילות במרחב. כוחות הנדסיים בשביל לשפר את הפעילות ההנדסית במרחב. אנחנו מעבים כוחות במרכזי הכובד לפירוק החמאס ונמשיך לעשות זאת בנחישות בכל מקום אליו נדרש. 

זאת מטרת המלחמה, נדרש לפרק את החמאס וזה ימשך ככל שיידרש.

כוחות צה"ל באוויר וביבשה תקפו לאורך היום שורת מטרות טרור של חיזבאללה בלבנון, ובהן - תשתיות טרור, מבנים צבאיים, מחסן אמצעי לחימה ועמדת שיגור של חיזבאללה. בנוסף, תקפנו חוליית מחבלים במרחב חניתה והרגנו מספר מחבלי חיזבאללה במהלך היום. נמשיך לתקוף כל חוליה שתנסה או שתירה לעבר שטחנו.

לאורך היום, כוחותינו השיבו אש למקורות הירי מהם נורו מספר שיגורים לעבר שטח הארץ, בתוכם גם כלי טיס בלתי מאוישים של חיזבאללה.

בין השיגורים, בוצע נגדנו גם ירי מלבנון, שחמאס לקח עליו אחריות. ואנחנו הגבנו באש לעבר מקורות הירי. חיזבאללה ממשיך לפעול כמגן חמאס דאעש ומסכן בכך את מדינת לבנון ואזרחיה. אני חוזר על זה, חיזבאללה ממשיך לפעול כמגן חמאס דאעש ומסכן בכך את מדינת לבנון ואזרחיה.

בעורף, אני קורא לכם להמשיך ולהקפיד על הנחיות פיקוד העורף. אני מזכיר שוב – יש לנו מערך הגנה אווירי מצוין, אבל ההגנה איננה הרמטית. 

השבת חטופים היא אחת ממטרות המלחמה. היא מטרת מלחמה מרכזית. צה"ל משקיע כוחות מיוחדים ומודיעין באיתור חטופים חיים, זו משימה עליונה, גם הכוחות בשטח תודרכו איך לחפש חטופים חיים. אנחנו נמשיך לעשות את כל המאמצים האפשריים כדי להשיב את כל החטופות והחטופים אשר מוחזקים בעזה. אנחנו מחבקים את משפחות החטופים וממשיכים ללוותן. 

שאלות ותשובות

ש: בקבינט רואים מתקפה מצד חלק מהשרים על הרמטכ"ל, האם בעיני צה"ל זוהי דרך העבודה המיטבית בזמן מלחמה? והאם יש לך מה לומר לשרים?

ת: אני לא מתייחס לדיונים מקבינט מלחמה סגור. התייחסות לציטוט מקבינט מלחמה סגור זו פגיעה בביטחון מדינת ישראל. העוצמה של מדינת ישראל זה להשאיר את הדברים האלו חשאיים בתוך חדרי חדרים בין אם זה תוכניות מבצעיות או אמירות אחרות. זו הדרך לנצח במלחמה, להשאיר את הדברים האלה סגורים, ממודרים ולהתמקד במשימה אחת - להשיג את מטרות המלחמה.

ש: אנחנו עדים להסלמה בגבול הצפון, האם צה"ל מתכוון להחריף את התגובות גם בשטחים מעבר לדרום לבנון? ולגביי הדרום כמה צה"ל מרחיב את הפעולות להשמדת המנהרות? 

ת: לגביי הצפון - אנחנו פועלים בנחישות, היום הרגנו מספר פעילי חיזבאללה, פעילי טרור, שירו לשטחינו, הרגנו אותם בכל נקודה, גם סמוך לגבול שלנו וגם באזורים אחרים בקו המגע שהם התכוונו לירות ממנו. אנחנו נמשיך להרוג כל חוליית טרור, כל פעיל טרור שמסכן את מדינת ישראל, זה המשימה שלנו וזה קורה בלבנון מסביב לשעון וימשיך לקרות ככה.

לגביי דרום עזה, מרחב חאן יונס קודם כל, עיבינו שם כוחות באופן משמעותי, עוד חטיבה ועוד כוחות הנדסה. לכוחות הנדסה יש רק תפקיד אחד מרכזי עכשיו - לאתר תת-קרקע, לקדוח בו , למצוא אותו, ומי שנמצא מתחת לאדמה מרגיש את זה מצוין וברוב המקרים גם עולה מעל האדמה ואז יש מגע עם כוחותינו ואנחנו נדרשים להרוג את המחבלים.

לגביי האזורים האחרים בעזה, אנחנו בשלבים של המלחמה נמצא את הדרך להשיג את כל המשימות והמטרות בזמן הנכון, במקום הנכון ובאופן הנכון על מנת למצות את כוחותינו ולהקטין  את הסיכון לכוחותינו וגם להשיג את ההישגים האלה באופן שבו הוא יהיה מיטבי מבחינת הזמן, המקום, המודיעין וביטחון כוחותינו.

ש: לפני מספר ימים בוטלה היציאה של חיילי צנחנים, מה השוני בין חיילי הצנחנים לשאר החטיבות?

ת: הנושא של חטיבת הצנחנים, גם התייחסתי אליו פה, נשאלתי כבר פעם אחת על העניין הזה והתייחסתי. אני חושב ואפשר להגיד שעשינו שגיאה, אבל גם עכשיו צריך לתקן אותה. מצד שני אנחנו בתוך מלחמה וצריך להגיד - בתוך מלחמה יש גם אילוצים מבצעיים, הדבר הראשון שהיינו צריכים מרכזי זה ביטחון לוחמינו והמאמצים המבצעיים שקורים בטח צריך לנהל את האיזון הזה. היום הייתה התייחסות שראיתי שיצאה מפיקוד הדרום, שהתייחסה לנושא של חטיבת הצנחנים וזה שבימים הקרובים היא תצא לרענון ושוב אני אומר זה בכפוף לתנאים המבצעיים. אנחנו בתוך מלחמה, מה שצריך להוביל אותנו זה ביטחון כוחותינו, ואם נעשה פעולה שתייצר ההפך מזה זאת שגיאה, מצד שני יש פה לוחמים שצריך לרענן אותם, צריך לוודא שהם מקבלים את כל מה שהם צריכים לקבל וחלק מזה זה גם האנרגיה מהבית והמורל והכוחות, אני משוכנע שנגיע לרגע הזה ויש לנו מחויבות אמיתית גם ללוחמים וגם להורים שלהם לעשות את זה ונעשה את זה.