כך נראה מסלול הכשרת לוחם ביחידת יהל"ם

06.12.16
מערכת אתר צה"ל


ההצטרפות ליחידה אפשרית רק לחיילים שהתגייסו לחיל ההנדסה הקרבית. במהלך הטירונות בחיל, יכול כל חייל לגשת למיון יהל"ם בבהל"ץ. אורך הגיבוש - חמישה ימים, כשרק המתאימים ביותר עוברים הלאה ומתקבלים ליחידה.

לפני הגעתם ליחידה ממשיכים החיילים שעברו את הגיבוש בהכשרתם בטירונות,הפעם במחלקה אורגנית אשר תמשיך ליהל"ם.

אורך המסלול כשנה וארבעה חודשים, והוא כולל, מלבד הכשרה מקצועית בתחומי ההנדסה הקרבית המיוחדת, גם הכשרת קומנדו מתקדמת: חי"ר בסיסי ומתקדם, קליעה, הישרדות, ניווט, קרב מגע, לוחמה בטרור, לוחמה זעירה, צניחה, טיפוס גלישה וחילוץ ולוחמה בשטח בנוי.

המסלול האחוד מורכב משלושה שלבים: שלב הטירונות, שלב אימון היסוד והשלב הפיקודי. בתום שלב הפיקוד, לאחר שנה בצה"ל, מוסמכים הלוחמים כמפקדים וכ"לוחם יהל"ם שלב 09". בסוף שלב זה מוענקת להם דרגת הסמל.

אחרי שנה של אימונים אחודים לכולם, ממוינים הלוחמים לפי כישוריהם להכשרות ייעודיות על פי מסלולי הפלגות הלוחמות: "יעל" ,ס"פ, "סמור" ו"מדרון מושלג". שלב זה בהכשרה כולל אימונים מרתקים עם גורמים צבאיים ואזרחיים, תרגילים משותפים עם כלל היחידות המיוחדות בצבא, תרגילי שטח פתוח ובנוי מורכבים - בדגש על האופי המיוחד של היחידה, חשיפה לאמצעים מסווגים לפי תחום העיסוק.

ההכשרה הייעודית נמשכת כארבעה חודשים, ולאחריה, מוסמכים הלוחמים כ"לוחם יהל"ם שלב 10" במגמה בה הם סיימו את הכשרתם. לאחר טקס מרגש מוענקת למסיימי המסלול סיכת לוחם יהל"ם.

חשוב לציין כי מסלול ההכשרה ממשיך בקורסים מסוימים ובהכשרות מתקדמות גם בפלגות הלוחמים.