הפיתוח שיאפשר ללוחמים להשיל 20 קילו בשנייה

במסגרת כינוס 'האקתון' יחידתי, הציגו ביהל"ם פתרון לבעיה כלל צה״לית - כובד הפק״ל בעת היתקלות. אז איך בדיוק זה יעבוד? כל הפרטים

29.07.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

בעידן של מיצוי ידע - כנסי האקתון אינם דבר חדש. הקונספט הוא כזה: מקבצים חבורת אנשים מאותו תחום, ודורשים מהם לפצח בעיות מורכבות בתחום עיסוקם תוך זמן מוגבל. למרות זאת, בדרך כלל כשתשמעו על האקתון, הוא יתקשר לכם אוטומטית לעולמות המודיעין והתקשוב.

אבל ביחידת ההנדסה למשימות מיוחדת (יהל"ם) החליטו לקפוץ לביצת ההייטק ולהוציא לפועל האקתון משלהם. הרעיון? כמעט זהה: 24 שעות, לוחמים, אנשי לוגיסטיקה, ומעטפת - ואתגר אחד - לייצר אמצעים חדשים שיעזרו להם בלחימה.

יהל"ם היא היחידה בתחומה בצה״ל. היא עוסקת במטענים, בחבלה ובתת-קרקע. לכן, הצורך בפיתוחים חדשים מונח בהרבה מקרים על כתפיהם. לכל אחד מהצוותים, החל מס"פ (סילוק פצצות) ועד סמו"ר (סליקים ומנהרות) יש ענף תורה ופיתוח ייחודי, שאחראי בכל רגע נתון לשדרג את הכלים ולייצר פתרונות לאתגרים שרק היחידה עלולה להיתקל בהם בשטח. 

"במשך כמה שבועות הכנו אותם ליממה הזו - סיור במשרדי הייטק, סדנאות שיעזרו לגרות את החשיבה היצירתית, ומפגשים עם כל הצוותים והמדורים. שמענו מהם על האתגרים וזיקקנו את הדברים הכי בוערים, על מנת שנוכל לנצל את חוכמת ההמונים בשביל לפתור אותם. הפכנו את הקבוצות ליצרניות של פתרונות", מסביר רס"ל י', רמ"ד יזמות מבצעית.

בצבא יש מספר יחידות שידועות בפיתוחים המתקדמים שלהן. דווקא ביהל"ם, מספרים ביחידה, ניצתה אש מיוחדת בהאקתון האחרון. "העובדה שלא הגשנו בקשה לפיתוח, אלא עברנו בין הלוחמים ושמענו מה הם צריכים ומה יעזור להם, וגם נתנו להם לבנות אותו בעצמם, הביא אותם ליממה הזו עם רעל בעיניים", מסביר רס"ן נ', מפל"ג תו"פ.

כל אחת מהקבוצות הפיקה תוצרים מרשימים בתחומי החבלה והאביזרים ללוחמה, והציגה אותן בסוף ההאקתון לקצין הנדסה ראשי ולמפקד היחידה. פיתוח של אחת הקבוצות גבר על כולם: ווסט מיוחד, שמאפשר לחימה טקטית ומהירה במיוחד. 

הלוחמים של יהל"ם רגילים לשאת משקלים גדולים על מנת לענות על ריבוי התרחישים שהם עלולים להיתקל בהם בלחימה, מה שעלול לסרבל את ההתנהלות שלהם בשטח. לכן, בהאקתון האחרון, אחת הקבוצות המציאה את ה"Tik Tak" - מנשא לציוד, שנפתח בעת לחימה בשחרור רצועה, ומאפשר ללוחם להישאר רק עם הציוד לו הוא זקוק לו בקרב. 

"כשלוחם נתקל במחבל, הוא צריך להתגבר עליו עם 20 קילו על הגב. בהרבה מקרים זה יכול לקבוע את תוצאת הקרב - 'תוך כמה זמן הוא מצליח להוריד את התיק?' זה אתגר כלל צה״לי. הפק״ל צריך לאפשר ללוחם להיות קטלני ואפקטיבי מול אויב".

"החבר׳ה הצליחו לפתור את הבעיה בזכות חיבור קליפס מהיר לתיק, ואז המנשא פשוט נופל מהגב. הם הוסיפו לו מעין תא, שברגע שהשמיטו את המנשא הגדול, התיק הקטן עדיין נשאר על הלוחם, ויש לו יכולת לפרוק את המנשא ולהמשיך להיות רלוונטי עם התיק הקטן", מסביר רס"ן נ'.

יחד עם הפיתוח הפיזי ובשיתוף עם תו"פ (תורה ופיתוח), הם הציעו דרך חדשה לסדר את הכלים בווסט המיוחד - על מנת שיוכל להתאים לצורת הלחימה החדשה. "Tik Tak" החדש נמצא עוד בשלבים ראשוניים ויחד עם חברה אזרחית ייבנה דגם ראשון. בהמשך יוצג בשנית לקהנ"ר ולגורמים בצבא האחראים על פיתוח אמל"ח והטמעתו בצבא.