הלוחמים שחשפו את העולם שהסתתר מתחת ל"מסגד הטרור"

רגע אחרי שפתחו את הפיר המוביל לבונקר תת-קרקעי, שממנו היו עתידים לצאת עשרות פיגועים, לוחמי פלגת סמו"ר של יחידת יהל"ם לא התמהמהו אפילו לשנייה. הם יודעים מה לעשות, פועלים בדיוק יוצא דופן, ומנטרלים כל סכנה. הנה הצצה מיוחדת מהמבצע לסיכול תשתיות הטרור בג'נין, הפעם - מנקודת המבט של הלוחמים שמגלים עולמות גם מתחת לאדמה

18.07.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

בתום יממה ארוכה בה פעלו בעומק מחנה הפליטים ג'נין, ירדה אליהם הפקודה - מתחילים להתקדם לעבר אחת המטרות הכי מרכזיות במבצע נגד תשתיות הטרור - מסגד 'אל אנאצר'.

לעובר האורח הממוצע, המקום נראה כבית תפילה סטנדרטי. אך אחרי הכוונה מודיעינית מדויקת, לוחמי יהל"ם כבר מודעים לעולם התת-קרקעי הנרחב שמסתתר תחת המסגד, וטומן בחובו איומים - אבל הם לא תיארו שכך זה ייראה.

יחד עם לוחמי הקומנדו של אגוז, נכנסת פלגת סמו"ר לתוך המסגד. בעזרת כלים מתקדמים הם סורקים את המרחב, מוודאים שאין מלכודות או מטענים בפנים, ומתחילים בעבודה שרק הם יודעים לעשות - לגלות עולם שלם מתחת לשטיח, להתמצא בו, ולסכל אותו.

"זה היה בדיוק כמו בהכשרה, רק שהפעם זה אמיתי", משחזר סמ"ר ע', מפקד כוח ייעודי של סמו"ר במבצע, "הרחובות הצפופים שגדושים במטענים, השילוב בין אוכלוסייה אזרחית לפעילי טרור, מחסני נשק ובונקר שמוכן לרגע הקרב. אסור לך לטעות".

התת-קרקע הוא אזור מורכב, מסובך ובעיקר לא צפוי, ועל לוחמי יהל"ם מוטלת האחריות להיות ערוכים לכל תרחיש. ברגע שפיר הירידה נחשף, כל העיניים מופנות אליהם - וזה הסימן שלהם להתחיל.

"לא נותנים ללחץ להשתלט", סמ"ר ע' מכריז ונזכר ברגעים בתוך המבנה, כשמבחוץ קולות הירי לא פוסקים, "אנחנו מבצעים סריקה יסודית במרחב, יוצאים מנקודת הנחה שחלל נסתר יכול להיחשף מתחת לכל שולחן או שטיח. גם מטען קטלני".

לוחמי היחידה מוכשרים יותר משנה בדיוק לרגע הזה, וסדר הפעולות מוכר להם כמעט באינסטינקט. 

אחרי פתיחת המנהרה, מכניסים אמצעים טכנולוגיים מיוחדים ורובוטים שיסרקו את המרחב. אחד מהם מרושת במצלמות, בעל יכולות ראיית לילה ואיסוף נתונים מתקדמות. 

במהלך המבצע יחידת יהל"ם סיכלה:

מטענים וזירות מטענים
37
חמ"לי תצפיות
9
מעבדות חבלה
8
מרחבי תת-קרקע
8

"אחרי שהבנו שהסביבה סטרילית ונקייה ממטענים, התחלנו לפעול", הוא מתאר, "מצאנו בונקרים, מחסני אמל"ח מלאים במטענים שמוכנים ליום פקודה, תשתיות וחשמל. אי אפשר שלא לדמיין איזו פעילות טרור נגד ישראל יכלו לבצע עם האמצעים האלה".

"הבאנו כאן לידי ביטוי את כל שלבי ההכשרה שלנו", מסכם המפקד, "הגבנו לכל מקרה ולכל איום במענה מקצועי, מדויק ומהיר. אני גאה בכל אחד מהחיילים שלי שהביאו את היכולות שלהם כלוחמי סמו"ר".