הנה מה שכן אפשר לספר לכם על חוקרי המודיעין ב"מגן וחץ"

כל סיכול של פעיל טרור בכיר חייב להתחיל מאותה נקודה: חקירת המטרה - הצלבת מידע מודיעיני, הבנת התנאים המיטביים לפעולה והפללה ודאית. בעיצומו של מבצע "מגן וחץ", הצטרפנו למכלול בו חוקרי המודיעין באוגדת עזה סגרו את המעגל

01.06.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

"אנחנו מכירים אותו כבר שנה", כך מפתיעה אותי כבר בתחילת השיחה שלנו אחת מחוקרות המודיעין במכלול נ"ט במרכז האש של אוגדת עזה, בזמן שהיא מספרת על אחד מפעילי הטרור המבוקשים של הגא"פ ברצועה, "זה אומר שאנחנו צופים בו כל הזמן, מנתחים את דפוסי ההתנהגות שלו ותנועתו במרחב באופן תמידי. המחקר שערכנו עליו - הוא המפתח להצלחת הפעולה".

אותו מחקר שהיא מזכירה, הוביל לסיכולם של שני פעילי ג׳יהאד במסגרת "מגן וחץ". הראשון - סאא׳ד ג׳ואד עבד פרואנה , משנע אמל"ח בחטיבת חאן יונס, שהיווה גורם מפתח בשורת קידומי מתווי נ"ט, בדגש על ארוך טווח. השני - וויל אל ערה, פעיל נ"ט בגא"פ המעורב בפעילות נגד ישראל במהלך המבצע, ובעל רקע בקידום פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) ב"עלות השחר" ו"שומר החומות".

אבל איך בכלל מסמנים את השניים הללו כמטרה? ואיך עוקבים אחריהם עד לרגע הנכון והמתאים ביותר לתקיפה? כאן בדיוק - נכנסים לסיפור חוקרי המודיעין.

באוגדת עזה, הם יושבים בשני מכלולים מרכזיים: "מכלול תמ"ס" ו"מכלול נ"ט". וכשמם כן הם: חוקרים את הידיעות המודיעיניות המתקבלות משלל האמצעים השונים, ולבסוף מגבשים אותם לכדי תמונת מצב מודיעינית, מעודכנת ומדויקת.

"יש לנו אינספור אמצעים - ואתם רק יכולים לדמיין לעצמכם על כמה מהם אנחנו אפילו לא יכולים לספר לכם", מסביר לי בחיוך אחד מהחוקרים במכלול תמ"ס, "כל אחד ואחד מהם מסייע לנו לקבל עוד ועוד מידע על המטרה הנבחרת - בין אם מדובר בפעיל בארגון טרור, ובין אם זה מקום שממנו משגרים אמל"ח לכיוון ישראל".

כשאני שואלת אותו איך מוודאים שהמטרה אכן מאומתת - הוא מפרט על אופן ההפללה: "זה תהליך ארוך, והזמן שהוא לוקח לנו דינאמי ומשתנה בהתאם למורכבות המטרה. אנחנו צריכים להצליב מידע על מהות המטרה (מי, מה, מתי, וכמה חשובה היא), וגם מידע על מיקומה - על מנת שנדע איפה ומתי לתקוף".

אילוסטרציה

ההצלבות הללו הן שמייצרות כאמור "הפללה" - כלומר וידוא בטוח שהמטרה היא אכן פח"עית, ומסכנת את ביטחון המדינה - ולכן על תאי התקיפה שבמרכז האש לסכל אותה.

"במבצע הזה היינו עדים לעבודה איכותית של קמ"נים וחוקרי מודיעין מוכשרים", מסכם אחד מהחוקרים במכלול נ"ט את ימי הלחימה, "יחד, הם חיברו נקודות בצורה מדויקת ומרשימה, וכמובן וידאו שהמשימה לא יוצאת לדרך עד שכלל התנאים הבשילו בצורה המושלמת לתקיפה - והפעילים סוכלו בהליך כירורגי מדויק ומוצלח".