עבודת ועדת פרוקצ'יה, מסקנותיה והמלצותיה

09.05.24
מערכת את"צ

ביום 5 בספטמבר 2018 מונתה על ידי דובר צה"ל דאז, תא"ל (במיל') רונן מנליס, ועדה בראשות כבוד השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה לבחינת ממשק העבודה בין דובר צה"ל לבין הכתבים המסקרים ענייני צבא.

תכלית הקמת הוועדה הייתה לבחון את הסדרי העבודה הקיימים בין דובר צה"ל לאמצעי התקשורת וכלל הכתבים המסקרים ענייני צבא, ובמידת הצורך להציע אמות מידה להבניית הסדרי עבודה ראויים בתחום זה.

הוועדה בחנה לעומק את הסדרי העבודה שנהגו אז בין דובר צה"ל לבין אמצעי התקשורת וכלל הכתבים המסקרים את ענייני הצבא, והתייחסה לטיב הקשר המקצועי המיוחד בין הדובר לבין חברי תא הכתבים הצבאיים. הוועדה מצאה כי ביסודם של דברים ובדרך כלל, הקשר השוטף עם כלל הכתבים המסקרים ענייני צבא, לרבות אלה שאינם חברי התא, התקיים בצורה תקינה באמצעות הענפים השונים של מערך דובר צה"ל.

עמדת הוועדה הייתה כי, מצד אחד, במישור העקרוני, עצם קיומה של קבוצה קטנה ומובחנת של כתבים צבאיים מובהקים, המקיימת קשר מקצועי בעל "ערך מוסף" עם דובר צה"ל, מתיישבת עם תכלית תפקיד דובר צה"ל, שהיא הבאת עניינו של הצבא לידיעתו של הציבור. קשר מקצועי זה כמובן לא יכול להינתן לכלל הציבור הכתבים המסקרים ענייני צבא.

מצד שני, מאחר שלא הייתה מדיניות בעניין בקשות כתבים שאינם חברים בתא להיכלל בקבוצה זו, הוועדה סברה כי נדרש לגבש קריטריונים כלשהם המסדירים את ההשתייכות הארגונית לקבוצה.

על כן, הוועדה התמקדה בגיבוש אמות מידה לקביעת הרכב תא הכתבים המסקרים ענייני צבא, עמו יקיים דובר צה"ל קשר מקצועי מיוחד. בתמצית, עמדת הוועדה הייתה כי התא יכיל כ-25 כתבים והרכבו יקבע על בסיס אמות מידה אובייקטיביות, רלוונטיות, וכלליות, אשר יהיה בהן לקדם את תכלית פעולתו של דובר צה"ל, ולהגשים בכך את אינטרס הציבור בקיום עיתונות צבאית ברמה גבוהה.

הצעת הוועדה הייתה שאמות המידה להצטרפות תורכבנה מתנאי כשירות פרסונליים שעל כתב צבאי לקיים כתנאי לחברותו, בשילוב עם תנאים מוסדיים שיקבעו אלו אמצעי תקשורת יהיו רשאים לבחור מטעמם חבר בקבוצה המיוחדת.

ביחס לתנאים המוסדיים, הציעה הוועדה כי בקבוצת הכתבים יכללו נציגים של אמצעי תקשורת העונים על כלל הדרישות הבאות:

עיתון מודפס, אמצעי תקשורת מקוון המפיץ מידע בכתב או באופן משודר ומוכר בידי לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), שידורי טלוויזיה ושידורי רדיו; מפרסם ידיעות חדשותיות באופן יומי; עוסק בכתיבה צבאית; פונה לציבור במדינה כולה; פועלת בו מערכת חדשות ייעודית, קבועה ופעילה; ומקום פעילותו בישראל. מבין אמצעי התקשורת העונים על התנאים המוסדיים המפורטים לעיל, תיקבע רשימת "אמצעי התקשורת המובילים", רשימה זו תיקבע בהתאם לשקלול קריטריון אוחזי תעודת לע"מ, בשילוב עם קריטריונים נוספים: נתוני המדרוג (רייטינג) והחשיפה, מספר העוקבים ברשתות החברתיות ודירוג השפעה של חברת "יפעת".

בנוסף, על הכתב מטעם אמצעי התקשורת לעמוד גם בתנאים המצטברים הבאים:

עיסוק בעיתונות צבאית כעיסוק בלעדי, או לכל הפחות כעיסוק עיקרי; ותק מינימלי של שנתיים לפחות בעיתונאות, תוך מתן עדיפות לעיתונאות בתחום הביטחוני צבאי, או תחום משיק לו כגון תחום מדיני או משטרה; התחייבות מראש של הכתב הצבאי לשמירת סודיות המידע המועבר מדובר צה"ל, ככל שיידרשו סודיות ומגבלות פרסום מידע; החזקת תעודת עיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית; התחייבות לכבד את תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות שהוציאה מועצת העיתונות בישראל; והתחייבות להשתתף במרבית פעילויות הקבוצה המיוחדת, עד כדי שני שליש לפחות. 

אימוץ ההמלצות על ידי דובר צה"ל:

דובר צה"ל דאז מצא לאמץ את המלצותיה העיקריות של הוועדה, שהמרכזית שבהן הייתה ההכרה בצורך ובהצדקה לקיומה של קבוצה מיוחדת של כתבים המסקרים ענייני צבא, לה ניתן מענה ייחודי על ידי מערך דובר צה"ל. כן, אומצה המלצתה המרכזית של הוועדה לפיה קבוצת הכתבים המסקרים ענייני צבא תכלול כ-25 כתבים שהם נציגים של אמצעי התקשורת המובילים בישראל, אשר יקיימו את התנאים המוסדיים והאישיים שפורטו.

באופן זה יישמרו מאפייניה של קבוצת הכתבים כקהילת ידע מקצועית ומעמיקה, שעוסקת בביטחון כעיסוק בלעדי או מרכזי, תוך שמירה על מערכת יחסי האמון בין קהילת הכתבים המסקרים ענייני צבא לבין מערך דובר צה"ל.

עוד החליט דובר צה"ל דאז, כי מאחר ששוק התקשורת הוא שוק דינאמי, המשתנה באופן תדיר ובמהירות, תתקיים בכל שנתיים הערכה מחודשת של הסוגייה. מדובר בעדכון השני עד כה של הרכב התא מאז הוקמה ועדת פרוקצ'יה ואומצו המלצותיה.

בהתאם להמלצות הוועדה, הוקמה גם ועדת השגה בראשות שופט בדימוס, המוסמכת לדון בהשגות כתבים צבאיים ואמצעי תקשורת על החלטות דובר צה"ל הקשורות בחברות בקבוצת הכתבים הצבאיים. כלי תקשורת או כתב אשר יבקש להשיג על החלטת דובר צה"ל בעניינו, יוכל לפנות לוועדה באמצעות דובר צה"ל.