כמה עצות לאכילה נכונה מהתזונאית הצבאית

התזונאית הצבאית הראשית של מערך המזון, אע"צ סיגל פארן, עוסקת בלדאוג לאיכות של תזונת החיילים ולבריאותם ממליצה לכלל המשרתים כיצד לאכול נכון.

27.11.18
מערכת אתר צה"ל

לפני כשנה היא הצטרפה למערך המזון בצה''ל כתזונאית הראשית הראשונה. מדובר במערך חדש הפועל בשיתוף חיל הרפואה והרבנות הצבאית, במטרה לשפר את המזון ביחידות צה"ל בדגש על יחידות הקצה הלוחמות ובסיסי ההדרכה וההכשרה של הלוחמים. החליטו להתחיל את ההתמקדות בכך שבחוד, אצל הלוחמים וחיילי ההכשרות הקרביים, תהיה תזונה לא רק משביעה, אלא גם מזינה.  

במסגרת זאת, עובר צה"ל מהפכה שעיקרה העלאת המודעות בקרב החיילים והקצינים - מקציני השטח ועד מפקדי הבסיסים. במערך עורכים סדנאות לנגדי המטבח ולקציני המזון כדי שהם יהיו מודעים לערכים התזונתיים של המנות. כך תהיה להם אפשרות לבחור בכל מנה את הערך המוסף ללוחמים. בנוסף לאנשי המטבח, כיום הקצין בשטח יודע מה נדרש לכל חייל ואיך לתכנן ארוחות. 

התזונאית עובדת בשיתוף עם המערך לתת המלצות לאנשי המערך ומפקדים בשטח כיצד לאכול נכון בשגרה ולקראת יציאה לשטח. לכל תקופה הם נערכים עם הדרכות והמלצות לתפריטים תזונתיים שהינם גם בריאים וגם טעימים.

כמה עצות לאכילה נכונה מהתזונאית:

  • לאכול באופן מודע: בהתאם להרגלי האכילה, וכך לתכנן את סדר האכילה - בין שמדובר באדם שירעב ללא ארוחת בוקר, או באחד שחייב לאכול בצהריים בין פגישות, ואז ינשנש ללא הפסקה
  • שתי ארוחות בריאות ומאוזנות ביום. עדיף לאכול מנה מרכזית מעוטת שומן, כמו דגים או בשר עוף ללא עור
  • לאכול ארוחה ים־תיכונית, ירקות ופירות, סלט, חומוס, טחינה וקטניות, לצד המנה המרכזית. עדיפים גם כארוחת ביניים ולא חטיפים
  • לוותר על מיצים - כל מיץ הוא רע, אפילו מיץ מפירות טבעיים. עדיף מים עם עלי נענע
  • לצרוך בקביעות דגים, לפחות פעמיים בשבוע