טוראי מרטין דוידוביץ׳ ז"ל הובא למנוחת עולמים בירושלים

28.10.21
מערכת אתר צה״ל

טוראי מרטין דוידוביץ׳ ז"ל הובא למנוחות בטקס צבאי מלא שהתקיים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים.

הטקס נערך בראשות סגן שר הביטחון, אלון שוסטר וראש אגף כוח אדם, אלוף יניב עשור, ובהשתתפות סמנכ"ל וראש אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם, מפקדה הצבאי של המשלחת, אל"ם איתי ברין, מפקד חטיבת הצנחנים, אל"ם יואב ברונר, משתתפי המשלחת ומשפחתו של מרטין ז"ל.

השבוע יצאה משלחת מיוחדת לפראג, בירת צ'כיה על מנת להביא לקבורה בישראל את עצמותיו של חלל צה"ל, טוראי מרטין דוידוביץ' ז"ל. אתמול (רביעי) שבה המשלחת בטיסה צבאית לישראל יחד עם ארון הקבורה ובו עצמותיו של טוראי מרטין דוידוביץ׳ ז״ל.

מפקדי צה"ל וחייליו מצדיעים לטוראי מרטין דוידוביץ׳ ז"ל, חללה הראשון של חטיבת הצנחנים. 

״מרטין דוידוביץ׳ ז״ל הוא דוגמא ומופת לנתינה האין סופית למען ביטחון המדינה של יהודים ברחבי העולם. אני מודה לאגף המשפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון ולצה״ל על המאמצים שהשקיעו במשך שלוש שנים כדי להשלים את המשימה, זו חובתנו המוסרית והערכית", אמר סגן שר הביטחון, מר אלון שוסטר, "נמשיך להפוך כל אבן ולעשות כל שניתן כדי להביא לישראל את השבויים והנעדרים״.

"'פקוד יפקוד אתכם והעליתם את עצמותיי', כך מבקש יוסף מאחיו, וברוח ציווי זו פועלים גם אנחנו. השבת לוחמינו והבאתם לקבורה בישראל איננה רק עניין של אתוס שעליו התחנכנו ועליו אנו מחנכים את הדורות הבאים. זוהי מחויבות עמוקה ואותנטית, המונעת מרעות עמוקה, רעות החוצה דורות ויבשות ומחברת בינינו לבין כל אלו ששילמו את המחיר היקר מכול למען תקומתה, עצמאותה וביטחונה של מדינת ישראל", ספד ראש אגף כוח אדם, האלוף יניב עשור לטוראי דוידוביץ' ז"ל.

"מרטין, הדור שלך חלם על המדינה ולחם על תקומתה, אנחנו חיים בדור שבעבורו החלום הפך למציאות. הקמנו מדינה משגשגת ופֹורחת, מדינה של תרבות עברית הנשענת על שרשרת הדורות, מדינה עם צבא המגנה על עצמה בעצמה. היום, מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל ממלאים חוב מוסרי למרטין ולמשפחתו, ומי ייתן שבקבורתו באדמת ארץ ישראל – תהיה מידה של נחמה", הוסיף אלוף עשור, "במעמד זה אנחנו ממלאים חוב מוסרי גם לעצמנו. בהבאת עצמותיו של מרטין ארצה אנו אומרים משהו לעצמנו על עצמנו, על ערכינו ועל זהותנו, על מי שאנו כעם וכצבא. יהי זכרו של מרטין, מיכאל-יחיאל, דוידוביץ' ברוך".

נאום ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, בטקס הקבורה:

בני המשפחה היקרים לנו מכול,

סגן שר הביטחון, מר אלון שוסטר,

סמנכ"ל וראש אגף המשפחות, ההנצחה והמורשת במשרד הביטחון, מר אריה מועלם,

מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף משנה יואב ברונר,

נספח צה"ל בפולין ובצכיה לשעבר, אלוף משנה איתי ברין,

מכובדיי כולכם,

כמשה על פסגת הר נבו, שלא זכה להיכנס אל הארץ המובטחת, כך גם טוראי מרטין דוידוביץ' זיכרונו לברכה, לאזכה לדרוך על אדמתה של הארץ שעליה חלם וּלמענה היה

מוכן להילחם וּלהקריב את חייו.

בעוד מדינת ישראל הצעירה, שזה עתה הוקמה, נלחמת על עצמאותה מול צִבאות ערב, בצ'כוסלובקיה הרחוקה נפתח קורס הצנחנים של צבא ההגנה לישראל, קורס שהורכב מצעירים יהודים שורדי שואה שביקשו להצטרף ולתרום למאמץ המלחמתי. אחד מאותם השורדים היה מרטין – יליד צ'כוסלובקיה שכנער צעיר נשלח על-ידי הנאצים למחנות הריכוז וההשמדה אוושוויץ וּמאוטהאוזן, שבהם נִספו שתי אחיותיו, אך הוא שרד את התופת וניצל.

מרטין, שאיבד כל כך הרבה בִּתקופת השואה, לא איבד מרוחו וּמֵאמונתו בַּעם היהודי וּכְֿעוף החול הקם מתוך האפר כך הוא קם מן התהום, זקף את קומתו, לא ביקש דבר לעצמו והתנדב להצטרף לשורות הבריגדה הצ'כית, כדי לעלות ארצה וּלהילחם על תקומתה של מדינת ישראל, מדינה שהייתה בעבורו הגשמת חלום הדורות.

מרטין,

הדור שלך חלם על המדינה ולחם על תקומתה ואנחנו חיים בדור שבעבורו החלום הפך למציאות:

הקמנו מדינה משגשגת וּפֹֿורחת,

מדינה של תרבות עברית הנשענת על שרשרת הדורות,

מדינה של שוויון זכויות ללא הבדלי דת, גזע או מין,

מדינה קולטת עליה שהיא בית לאומי לעם היהודי – בית שהיה חסר כל כך לִבְֿני דורך.

מדינה עם צבא המֶגִינה על עצמה בעצמה,

בזכותכם, אפשר לומר בגאווה וללא מורא עם ישראל חי!

"אשרי הגפרור שנשרף והִצִית להבות", כתבה חנה סנש – בני הדור שלך ואתה שילמתם את המחיר היקר מכול, אך הִצַתֶם להבות.

"ויֹאמר יוסף אל אֶחָיו", נכתב בספר בראשית, "אנוכי מת ואלוהים פַָּקוֹד יפקוד אֶתכם וְהֶעֱלָה אֶתכם מן הארץ הזאת אל הָאָרֶץ אשר נשבע לְאברהם לְיצחק וּלְיעקב; וַיַשְבַּע יוסף את בני ישראל לאמור פקוד יפקוד אלוהים אֶתכם וְהַעֲלִיתֶם את עצמותַיי מִזֶה".

"פקוד יפקוד אֶתכם... וְהַעֲלִיתֶם אֶת עצמותיי", כך מבקש יוסף מאחיו וּבְֿרוח ציווי זה פועלים גם אנחנו. השבת לוחמינו וַהֲבָאָתָם לִקבורה בישראל איננה רק עניין של אתוס שעליו התחנכנו ועליו אנו מחנכים את הדורות הבאים. זוהי מחויבות עמוקה ואותנטית, המוּנעת מרֵעות עמוקה, רֵעות החוצה דורות ויבשות וּמחברת בינינו לבין כל אלו ששילמו את המחיר היקר מכול למען תקומתה, עצמאותה וּבִֿיטחונה של מדינת ישראל.

והיום, היום מדינת ישראל וּצבא ההגנה לישראל ממלאים חוב מוסרי למרטין וּלמשפחתו, וּמי ייתן שבִּקבורתו באדמת ארץ ישראל – תהיה מידה של נחמה. וּבְֿמעמד זה אנחנו ממלאים חוב מוסרי גם לעצמנו. בַּהַבַאַת עצמותיו של מרטין ארצה אנו אומרים משהו לעצמנו על עצמנו, על עַרַכֶינוּ ועל זהותנו, על מי שאנו כעם וּכְֿצבא. העלאת עצְמות יוסף לא נועדו בעבור יוסף, אלא בעבור העם כולו.

מַגיעה הערכה רבה לאגף המשפחות ההנצחה והמורשת במשרד הביטחון וּלמחלקת הנפגעים בצה"ל על הוצאה לַפּועל של המבצע העֶרכִּי וְהֶחַשוב הזה. כמו כן, ההערכה מַגיעה לאלוף משנה איתי ברין, לַרבנות הצבאית, לַחטיבת הצנחנים וּלְחֶיל האוויר, ובעיקר למר אריה מועלם שהיה הרוח החיה והמנוע מאחוריי המבצע הזה.

סיפורו של מרטין כמעט ונשכח מדפי ההיסטוריה. המשורר חיים גורי, מי שהיה מפקדו הישראלי בקורס הצנחנים שבו נהרג, כתב עליו: "לא מרפה ממני דמותו של צעיר משלנו, מרטין דוידוביץ' ז"ל... הוא נקבר בחשאי בבית העלמין היהודי בפראג" – לא עוד. היום הטקס הרשמי מחליף את הקבורה החשאית, ובית העלמין הצבאי בהר הרצל – את בית העלמין היהודי בפראג. היום סיפורו של מרטין יוצא לאור ורוח ההתנדבות שהובילה אותו תשמש לנו מופת.

ואותה הרוח מפעמת גם היום בקרבם של אלפי בני נוער יהודים ברחבי העולם, אשר עוזבים את ביתם ואת משפחתם ומגיעים ארצה כדי להצטרף לשורותיו של צבא ההגנה לישראל ולהשתתף במשימת ההגנה על המדינה.

רק השבוע, כמה קילומטרים מכאן, ברחבת הכותל המערבי, עמדו מאות טירונים מכל כנפות תבל ונשבעו לשמור אמונים לצה"ל ולמדינת ישראל. "אני נשבע" קראו בקול את אותה קריאה המאחדת את חיילי צה"ל מהקמתו ועד היום, בעודם עומדים מול אבני הכותל. "אני נשבע" היה קורא גם מרטין לו היה זוכה להתגייס לצה"ל כמותם.

יהי זכרו של מרטין, מיכאל-יחיאל, דוידוביץ' ברוך.