הרמטכ"ל התשיעי של צה"ל - רב אלוף דוד ('דדו') אלעזר

התשל"ב - התשל"ד (1972-1974)

רב אלוף דוד אלעזר נולד בשנת 1925 ביוגוסלביה. בשנת 1940 עלה ארצה בהיותו בן 15. בשנת 1946 התגייס לשורות הפלמ"ח ובפרוץ מלחמת העצמאות שירת בחטיבת "הראל" כמפקד מחלקה ולחם בקרבות הקשים לשחרור הדרך לירושלים. במבצע "יבוסי" לחם בקרב העקוב מדם במנזר סן – סימון בשכונת קטמון. בהמשך השתתף בניסיון הפריצה לעיר העתיקה ופיקד על פלוגת לוחמים בקרבות בפרוזדור ירושלים. במהלך ההפוגה השנייה התמנה למפקד גדוד "הפורצים" בחטיבה והוביל אותו בלחימה בצבא המצרי במסגרת מבצע "חורב".

 אחרי מלחמת השחרור שימש כמדריך בקורס מג"דים וב-1952 שימש כקצין האג"ם בפיקוד המרכז.  בין השנים 1954-1955 עמד בראש מחלקה תורת הלחימה (תו"ל) במטה הכללי וביוני 1956 התמנה למפקד בית-הספר של חיל הרגלים (בה"ד 3). בנוסף לכך במינוי משני פיקד על חטיבת חי"ר במילואים מספר 12. חודשים אחדים לאחר מכן נפתחה מערכת סיני ("מבצע קדש") שבהמלכה פיקד על חטיבת חי"ר שהייתה אחראית על השלטת סדר ברצועת עזה.

בשנת 1957 עבר הסבה לשריון וקיבל את הפיקוד על חטיבת השריון 7. משנת 1959 ועד שנת 1961 שימש כסגן מפקד גיסות השריון. בין השנים 1961-1964 פיקד על מפקדת גייסות השריון בדרגת אלוף. במהלך כהונתו שוכללה תורת הלחימה של השריון, שיטות ההדרכה ופותחו שיטות להבקעת מתחמי אויב מבוצרים.

בסוף שנת 1964 מונה למפקד פיקוד הצפון. בחלק הראשון של כהונתו התמקד בלחימה על מקורות המים נגד סוריה ולבנון ובלם את הנסיונות להטות את יובלי הירדן. גולת הכותרת של כהונתו הייתה בכיבוש צפון השומרון ורמת הגולן במלחמת ששת הימים. לאחר המלחמה התמקד בהגנה על הגבול החדש עם סוריה ובסיכול חדירות מחבלים לשטח ישראל.

בין השנים 1971-1969 עמד בראש אגף המטה (אג"ם). במוקד כהונתו עמדה לחימת צה"ל לאורך הגבולות במסגרת מלחמת ההתשה. הוא נטל חלק בתכנון שורה של מבצעים בעומק שטחו של האויב, בפרט בחזית המצרית, והיה אמון על בניין כוחו של צה"ל.

 ב-1 בינואר 1972 מונה דוד אלעזר לראש המטה הכללי, והיה לרמטכ"ל התשיעי של צה"ל.

תחילת כהונתו כרמטכ"ל התאפיינה בלחימה בארגוני טרור בארץ ומחוצה לה. בין השאר בוצעו מספר מבצעים בעומק שטחה של לבנון ובראשם הפשיטה על מפקדות מחבלים בביירות במבצע "אביב נעורים". אולם, גולת הכותרת של כהונתו הייתה בניהול לחימתו של צה"ל במלחמת יום כיפור בשתי חזיתות מקבילות מול מצרים וסוריה. חרף תנאי הפתיחה הנחותים עלה בידי צה"ל לבלום את האויב, להבקיע את מערכיו ולהעביר את הלחימה לשטחו. בעקבות המלצות ועדת אגרנט שחקרה את המהלכים שהובילו לפרוץ המלחמה פרש מתפקידו. ב- 1974 שוחרר מצה"ל.

 דוד אלעזר נפטר ביום חמישי,  ט"ו בניסן התשל"ו (15 לאפריל 1976)

לאתר הרשמי של ראש המטה הכללי- רא"ל בדימוס דוד (דדו) אלעזר