מר שמואל שמואל הוא ראש מכון המחקר במרכז דדו.

מרחב הסב"ר הוא מרחב חדש וייחודי. ככזה, הפעולה האנושית בו מביאה עימה מגוון סוגיות חדשות עבור מערכת הביטחון. אופיו הייחודי של המרחב – חשאיותו, "עכירותו" ואף חדשנותו - מביא לכך שתופעות מוכרות מקבלות בו פנים חדשות.

דוגמא לתופעה שכזו היא ההרתעה. סוגיית ההרתעה היא מן המורכבות הקיימות בשדה היחסים הבין לאומיים ומרחב הסב"ר מוסיף על מורכבות זו הן עקב טבעו והן עקב החידוש בו. תקפות חלק ממרכיבי ההרתעה הבסיסיים ביותר – האיתות ליריב, הפגנת היכולות והתוצא ברור והניתן לחזוי מראש – אינה ברורה במרחב הסב"ר, ובכך מעמידה בסימן שאלה את הרלוונטיות של מונח זה.

בעת זאת, כאשר הולכות ומתהוות התפיסות הבסיסיות למרחב הסייבר, קיימת הזדמנות ייחודית למצוא פתרונות מקיפים ויסודיים למגוון סוגיות הקשורות בפעולה במרחב הסב"ר ולאופן הפעולה הצבאית במרחב זה. מחקר זה נועד להאיר מספר היבטים של ההרתעה בסב"ר על מנת ליצר תשתית מקצועית ראשונית לדיון בנושא. המחקר כולל סקירה מעובדת של מקורות מערביים עדכנים הדנים בסוגיה.המחקר נועד לסייע לחשיבה המתרחשת כעת בנוגע לתפיסת ההפעלה הצבאית במרחב הסב"ר, באמצעות התמקדות בסוגיית ההרתעה. מטרת המחקר היא בעיקר להעלות סוגיות לדיון והוא אינו עוסק במציאת פתרונות לסוגיות אלה.

הרתעה בסייבר - שמואל שמואל