שיעור מספר 7 - התפתחות תפיסת ההתנגדות "בצד השני של הגבעה"

02.09.21


הקדמה:

לפני קרוב לעשור, ברון וולנסי הציגו את ההשתנות היסודית של תפיסת הלחימה של "הציר הרדיקאלי", שנבע בעקבות הפנמת לקחי החיכוך הצבאי עם העליונות המערבית (עיראק, אפגניסטאן), הטמעת מורשת הג'יהאד והאסלאם, מורשת הגרילה (התגבשות תפיסת "אל-מקאומה" – ההתנגדות), השפעות צבאיות זרות (במיוחד ברה"מ וצפון קוריאה), ולקחי המלחמות עם ישראל. עקרונות הלחימה שפיתח "הציר הרדיקאלי", התבססו לטענתם על המשולש: ספיגה - הרתעה – התשה, באסטרטגיה הכוללת של תפיסת הניצחון באי ההפסד. ההישרדות ו"העמידה האיתנה" ("צמוד" – במקור) בעימות ביטאה את הניצחון בשל חוסר יכולתו של היריב (למרות עליונותו הצבאית) להכריע באופן ברור את המערכה.
שיעור זה יעסוק בהשתנות תפיסת "הניצחון באי הפסד" אשר עוברת רביזיה יסודית בשנים האחרונות, בעקבות התלכדות מספר תהליכים ופוטנציאלים אשר ביססו עקרונות לחימה חדשים, וגיבשו מסוגלות אופרטיבית ותפיסתית בנוגע למערכה הארוכה מול ישראל. בהקשר של חזבאללה, האסטרטגיה של הארגון עברה להערכתנו שינוי מתפיסת הגנה של "עמידה איתנה" לתפיסת התקפה, ומתפיסת "ניצחון באי הפסד", "לניצחון בנקודות". הפוטנציאל של מעבר לתפיסה צבאית התקפית קשור בהתפתחות היכולת המבצעית לתמוך במהלך התקפי באש סיוע, ובכשירות מבצעית של הכוחות המיוחדים שחוו למידה משמעותית מצד הכוחות הרוסים בלחימה בסוריה.
המעצבים המרכזיים של האסטרטגיה ותפיסת ההפעלה החדשה קשורים להשתנות העמוקה במספר מישורים. במזרח התיכון ("האביב הערבי", המערכה בסוריה, הסכם הגרעין עם איראן ותהליכי ההתבססות וההשפעה האיראנית במזרח התיכון), בזירה הבינלאומית (תחרות גוברת בין המעצמות ועלייתן של סין ורוסיה ככוחות שפועלים לערעור הדומיננטיות האמריקאית, חזרתה של רוסיה ככוח מעצב במזרח התיכון), בהתפתחות טכנולוגית מואצת במגוון רחב של תחומים אשר נעזרת ביישום של טכנולוגיות אזרחיות לשדה הצבאי, ובנגישות של כלים ויכולות שהיו בעבר שמורות למעצמות (יכולות אש, מל"טים ועוד).
בשיעור נעסוק בהשתנות המערכתית באזור ובמשמעויות שלה לישראל במערכה הבאה.

נושאים:

1. הטלטלה בשנות השמונים: משבר המדינות וצמיחת הארגונים.

2. חיכוך, למידה והתפתחות בשנות התשעים: תפיסת האיום ושיטות למידה, הרעיונות האסטרטגיים והאופרטיביים, דפוסי הלחימה הטקטיים ומקורות התפיסה.

3. למידה והשתנות בעשור הראשון של שנות האלפיים: לקחים מעזה, לבנון, עיראק ואפגניסטן.

4. השתנות הרעיון המערכתי של ההתנגדות: מהטלטלה במזרח התיכון דרך התגבשות ציר ההתנגדות בהובלת איראן ועד למהפכת האש המדויקת ויצירת מאזן הרתעה עם ישראל.

מטרות:

1. המשתתף ילמד על ההשתנות הצבאית שהובילה להופעת צבאות הטרור במעגל ראשון של ישראל.

שאלות מכווינות:

1. הסבירו את תפיסת הניצחון באי ההפסד. הדגימו תפיסה זאת על בסיס מלחמת לבנון השנייה.

2. פרטו את הגורמים להשתנות של תפיסה זאת. התייחסו להשתנות האזורית, הבינלאומית, והטכנולוגית והצביעו על המשמעות של השתנות מערכתית זאת לתפיסת הניצחון של הציר.

3. מהי ההשתנות שחווה חזבאללה במהלך המערכה הצבאית בסוריה? מה המשמעויות לישראל במערכה הבאה?

4. שרטטו את תפיסת ההפעלה של הציר נוכח ההתקדמות בווקטורים השונים (יכולות, בניין כוח, תפיסות). האם ההשתנות מהווה הזדמנות או איום עבור צה"ל?

חומרי קריאה:

1. מאמר - כוח קדס של משמרות המהפכה - המשימה הושלמה!, איראן: מאתגר אזורי לאיום עולמי - מיכאל סגל.

2. מונוגרפיה - "החרב השאולה": תובנות על לוחמת שלוחים במזה"ת, מרכז דדו, יניב פרידמן ולייזר ברמן.

3. מאמר - "מהפכה בעניינים צבאיים של הציר הרדיקלי", מערכות 432 - איתי ברון וכרמית ולנסי.

4. מאמר - למידה והשתנות בחזבאללה: בדרך לתפיסת הפעלה חדשה?, בין הקטבים - משה אלבו ועודד רזנר.