משהו חדש מתבשל במטבח הצה"לי. הפרטים, התמונות והתפריטים

כחלק מתוכנית ההשתנות החדשה של אט"ל, מעכשיו האוכל שלכם יהיה טעים יותר, זמין יותר ואיכותי יותר, ואפילו תוכלו גם אתם לשדרג אותו. אז תערכו את השולחן ותתכוננו לאכול

23.02.22
אודם כץ, ניצן בהר ודניאלה ולצר, מערכת אתר צה"ל

קמתם רעבים באמצע הלילה? בא לכם ארוחת ערב מפנקת במתחם משופץ? יש לכם רעיון ממש טוב לשיפור הארוחה? מעכשיו כל אלו אפשריים גם בבסיס. 

באט"ל לקחו את בקשות המשרתים לתשומת הלב, והפכו את שנת 2022 למבצע ענק במטרה אחת - לשפר את חווית השירות הצבאי בתחום המזון. "התפקיד שלנו הוא להפוך את חווית השירות לטובה יותר", מספר ראש אט"ל, אלוף מישל ינקו, "לכן יצאנו לדרך עם תהליכים רבים שמשפרים את איכות החיים של המשרתים בבסיסים".

 

טרקליני לוחמים

עד ליל הסדר הקרוב, יוקמו במוצבי הקצה 80 "טרקליני לוחמים" - מבנים עם מזון נגיש 24/7, אליהם יוכלו לגשת בכל שעה. הטרקלין יהיה מלא במוצרי מזון חלביים להכנה מהירה - מעדנים, וופל בלגי, חטיפי אנרגיה ועוד, ואבזור: מקררים, טוסטר, בר-מים ומיקרוגל. בשיתוף פעולה עם אכ"א, ולרווחת הלוחמים, כל טרקלין יהיה גם ממוזג ויוצבו מחוצה לו פרגולה וריהוט.

היפו,כוכב יעקב, איתמר, ריחן, גלדיולה והר שגיא הם חלק מהבסיסים שבהם יוצבו טרקלינים.

"לוחם בתע"ם צריך מענה 24/7", מסביר אלוף ינקו, "עכשיו, גם אם הוא רעב ב-12 בלילה, הוא יוכל לגשת לטרקלין ולקחת את מה שהוא רוצה".

איך נראה הטרקלין?

"המחשבה על המוצר הזה נהגתה לפני כחודש וחצי בלבד", הוא מדגיש, "חיילי חיל הלוגיסטיקה, יחד עם המרה"ס, הוציאו אותו לפועל ביעילות ובזריזות". ואכן, עד כה נבנו 60 טרקלינים, 25 מתוכם כבר הוצבו בבסיסי הקצה. 

שדרוג הארוחות 

בזמן הקרוב, הארוחות שיוגשו בחדרי האוכל יהיו מגוונות וגדולות יותר - ביחידות הלוחמות ישודרגו ארוחות הבוקר והערב עם אחת מהמנות האלו: כריך "טוניסאי", בורקס "פינוקים", באגט עם שקשוקה או סביח, מנת חומוס עם פלאפל, וארוחה לדרך הכוללת מוזלי, דגני בוקר, חטיפי אנרגיה ועוד.

בנוסף, פעמיים בשבוע תתווסף מנה איכותית לארוחת הצהריים: פרגית, המבורגר או שווארמה, ואפילו שתי חלופות טבעוניות - שניצל טופו והמבורגר טבעוני. "אנחנו נותנים לכל אחד את האפשרות לבחור מה הוא רוצה לאכול - בנוסף למה שקיים בחדרי האוכל כיום", משתף קצין הלוגיסטיקה הראשי, תא"ל רונן כהן. 

שיפור חווית האכילה 

בשנה הקרובה ישופצו 130 חדרי אוכל - מתוכם 79 עד פסח הקרוב ו-51 נוספים עד יוני 2022. שיזפון, סיירים, אסטרא, מצפה עדי, תפוח, היפו, נחל עוז, כיסופים ויפתח הם חלק מהבסיסים שישופצו בקרוב. השיפוץ יתמקד בתשתיות המבנה ובריהוט נוח ומזמין. "המטרה שלנו היא שהחיילים ירגישו בנוח כשהם בבסיס", מרחיב תא"ל כהן. 

הרחבת המענה הדיגיטלי

בנוסף, כדי לפקח על תחום המזון, ייפתח "מנהל המזון", שיקבע סטנדרט, יקיים ביקורות, יתגבר ויזמין פריטי מזון בהתאם לרצון המשרתים. ככה גם אתם תוכל לעזור לשינוי במערכת דיגיטלית שכבר יצאה לפועל - יתלו ברקודים במטבחים השונים, שיובילו לסקר על הארוחות, בו תוכלו למשב את תחום המזון בבסיס שלכם. 

"זה מאפשר לנו להיות כל הזמן בתהליך של למידה ושיפור", מסביר אלוף ינקו, "כשאנחנו שואלים את החיילים ישירות אם שבעו או שהיה לה טעים, אנחנו מבינים את המצב בשטח בצורה הטובה ביותר. כשאתה אוחז בנתונים אתה יודע באופן ישיר מה צריך לשפר ואיפה". 

בעקבות תלונות ממשרתי קריית ההדרכה, הוקמו צוותים ייעודים לבחינת המזון בבסיס ולשיפור המענה, גם עם הזכיין. הצוותים הגיעו למסקנה שלא ניתן כרגע לצאת למהלך ללא הזכיין, ושבהתאם להערכת המצב תיבחן אפשרות של הפעלה צבאית משולבת. למרות זאת, כבר עכשיו ניתן לראות שיפור מהותי במענה הניתן למשרתים.

נוסף על כל אלו, כעת מגייסים 28 נגדי תזונה נוספים ומרחיבים את ההכשרה שלהם כדי שיוצב איש קבע מוסמך בכל מוצב. כל זאת נעשה בזכות הגדלת תקציב המזון ב-25%, וההבנה שלמשרתים מגיעה איכות ודרוש מענה. לכן, יצא כל אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה אל המטרה - לשפר את חווית החיילים, כשהם מבהירים שזוהי רק ההתחלה.