״שניות לפני הירי מזהים ילדה - והמפקד נתן פקודת חדל״. צפו בתיעוד

12.08.22
ליעם אדיב, ינון שלום יתח, אלה טולדנו, מערכת את״צ

התיעוד שמתפרסם היום, מגיע מהדקות הראשונות למבצע "עלות השחר", ברגעים האלו - כשמצלמות התצפית כבר מכוונות לעמדות של הג'יהאד האיסלאמי-פלסטיני, רס"ן ב' והלוחמים שלו בפלוגה א' של גדוד 82, מתכוננים לטעון את האמל"ח - ואז, דמות חריגה נקלטת במטרה.

"המפקד נותן פקודה לצוות: 'תותחן השמד'. תותחן מודיע, מצודד את התותח, שם על המטרה וממש שניות לפני הירי, מזהים שהילדה מתחילה לטפס", משחזר מ"פ א' בגדוד 82 של חטיבה 7.

"התחושה שעוברת בבטן זה שאנחנו מבינים את החשיבות בהשמדת המטרה, מה היא מאפשרת לאויב ומה היא תוכל לאפשר לנו מבחינת חופש פעולה", הוא משתף, "פתאום כשאתה רואה את הדבר הזה אתה אומר - אוקיי, עצור".

בצה"ל תכננו היטב את מכת האש הראשונה, שתמנע מפעילי גא"פ לפגוע באזרחים וחיילים רבים. "פחות או יותר ביום ראשון סגרו פה את הכבישים. הבנו שיש התרעה של ירי צליפה וירי נ״ט. עלינו לכלים, כל אחד לקח איתו את הציוד האישי שלו, עזבנו את המוצבים ובעצם נסענו לקו החזית", אמר רס"ן ב'.

גם חטיבה 7 לקחה בה חלק - אנשיה נמצאים בגזרה כבר 5 חודשים, ומחכים לפקודת האש - שהגיעה בשישי אחרי הצהריים: "המפקד נתן את פקודת החדל. על פי דיווח שהוא מזהה שמדובר בבלתי מעורבים, בהבנה שלמה שבאמת אל מול המשימה והערכיות וזה שיש שם את הילדה, ברור לנו שלא צריך להתבצע".

55 שעות לקחו למערכה הזו להסתיים בהפסקת אש. חלק מהתקיפות במבצע, כמו זו שנחשפה היום, נדחו בעקבות המצאות בלתי מעורבים דרך התצפיות או דרך עינית הטייס.

כך, באחת מהתקיפות שיצאו לדרך, שניות לפני שיגור החימוש למטרה - קלט אחד הטייסים אדם בלתי מעורב שרוכב על אופניים. תוך שניות הודיע ברשת הקשר כי: "כרגע יש בן אדם בתוך ה-60 מטר". ובצידו השני של הקו, ענו מיד: "אם ככה אנחנו בחדל". התקיפה יצאה לדרך מיד אחרי שעבר.