הקרבות בירושלים - שייח ג'ראח א' - שייח ג'ראח

18.07.22

תאריך התרחשות האירוע: 23.05.1948 

רקע כללי-

בבוקר ה-19 במאי 1948 כבש הגדוד החמישי, של הלגיון הירדני, את בית הספר לשוטרים, שהוחזק מ-14 במאי 1948 בידי כוח של האצ"ל. מיד לאחר כיבוש בית הספר, התארגנו כוחות הלגיון ולמחרת, ב-20 במאי, תקפו בגזרות מנדלבאום ונוטרדאם, במגמה לפרוץ לעיר המערבית. שתי ההתקפות נהדפו.

ב-21 במאי 1958 ניסתה פלוגה מהגדוד הירדני לפרוץ לעבר שכונת פאג'י ובית הקברות בסנהדריה, שהוחזקה בידי כוח של ההגנה. ההתקפה נהדפה, כמה מהתוקפים נהרגו וגופותיהם נותרו מוטלות בשטח מספר ימים.

בערב שלאחר ההתקפה הירדנית (ה-21 במאי 1948) הוחלט במפקדת ההגנה להניח מוקשים נגד טנקים ולפוצץ מבנה, המתואר במסמכים כ"הבית הערבי בן שתי הקומות", זאת כנראה, בשל העובדה שהבית שימש כבסיס אש, בעת ההתקפה הירדנית, יום קודם.

לשם הנחת המוקשים הוקצתה חוליה ובה משה אג'י ז"ל, ולצורך הפיצוץ העמידה מפקדת ההגנה לרשותו של בן ציון כהן ("גיורא"), מפקד האצ"ל בגזרה, שני חבלנים עם 50 ק"ג חומר נפץ וביקשה לווי ואבטחה של אנשי האצ"ל שישבו בשכונת פאג'י.

תי החוליות יצאו לשטח במועדים שונים באותו הלילה, וכנראה שלא ידעו האחת על שהותה בשטח של השניה. החוליה שעם אנשיה נמנה משה אג'י ז"ל, החלה בהנחת המוקשים כנגד שריון, ואחד מהמוקשים התפוצץ והביא למותו של משה אג'י. החוליה השניה בפיקודו של בן ציון כהן נועדה לפוצץ את "הבית הערבי בן שתי הקומות". כאשר החוליה שהייתה אמורה לפוצץ את הבית עברה ליד מוקשים שהונחו ימים ספורים קודם לכן, אירע פיצוץ ובו נהרגו שלושה אנשי אצ"ל וארבעה נפצעו.

על פי העדויות שנאספו בחקירה עולה כי אכן נהרג משה אג'י מפיצוץ של מוקשים שהיו בקרבתו וכי חיפושים שנערכו אחריו לא העלו דבר.

מכיוון שכך, לא הובא החלל לקבר ישראל אך תוקם מצבה לזכרו.

נעדרים וחללים-

משה אג'י