ראס ביידא - בים התיכון מול ראס ביידא בלבנון

20.07.22

תאריך התרחשות האירוע: 16.05.1948

רקע כללי-

עם תחילת מלחמת העצמאות היה הגליל המערבי מנותק והאספקה אליו הגיעה דרך הים, מחיפה לנהריה, באמצעות סירות מנוע. בתוכנית החלוקה נכלל הגליל המערבי בתחום המדינה הערבית, והיה חשש כי הערבים ישתלטו על האזור. מבצע "בן-עמי" נועד להשתלט על רצועת החוף של הגליל המערבי, לכבוש את עכו ולקדם פלישה אפשרית בציר החוף. במבצע פעלו כוחות ביבשה ובדרך הים. על הכוח הימי הוטלו שתי משימות, האחת להעביר לוחמים ואספקה, בדרך הים, לנהריה ולפנות אוכלוסייה לא לוחמת, והשניה לנתק את דרך הגישה, בציר החוף, על ידי פיצוץ גשר מצפון לראש הנקרה, בשטח לבנון, זאת במטרה למנוע הגעת תגבורת לכוחות הערביים בגליל המערבי.

פירוט אירוע ההיעדרות-

המבצע לפיצוץ הגשר תוכנן לליל 13-14 במאי, בו זמנית עם מבצע "בן-עמי", אך ב-12 במאי עדיין לא נמצאה יחידה מאומנת לפעולת נחיתה, ולפיכך קובצו לוחמים שעברו אימון ימי כלשהו, רובם מפלוגת הנמל. פנחס סובול ז"ל היה אפסנאי בבסיס הגיוס של חיל הים בחיפה וביקש להצטרף לפעולה.
מחוסר זמן לא נערכו אימונים לקראת המבצע. ב-13 במאי בשעות אחר הצוהריים נערך סיור ימי בספינת דיג, אשר קרבה לאזור עד מרחק מייל אחד מהגשר.
כוח בסדר גודל של מחלקה, בפיקודו של עמוס בן צבי, הפליג יחד עם הגדוד היבשתי שהובל על סיפונה של אוניית העזר "חנה סנש" (אוניית מעפילים לשעבר). מנהריה המשיך כוח הנחיתה בגוררת גדולה בליווי סירת מנוע לאבטחה. הכוח מנה 35 לוחמים, מצוידים ב-2 מקלעי "ברן", 10 רובים, 10 תתי-מקלע תומפסון ו-9 תתי-מקלע "סטן".
הנחיתה החלה ב-16 במאי 1948 לאחר חצות. הנחתת כל חיילי המחלקה ארכה כשעה. מעל לחוף הזדקר ההר ראס ביידא, כשהגשר נמצא במרומי הרכס. זמן קצר לאחר נחיתת בכוח, פתחו לעברו כוחות לבנוניים באש מנשק קל. התפתחו חילופי יריות ולאחר כ-10 דקות הצטרפה לקרב שריונית לבנונית, שירתה מטר פגזים לעבר הגוררת. באותה שעה עברה על מסילת הברזל קרונית משמר, שפתחה באש מקלעים, אל הכוח הנוחת. כיתת החבלה נשארה צמודה לצלע ההר מבלי יכולת לזוז, למרות שכוחות החיפוי היו כבר למעלה על ההר בדרכם לעמדות החיפוי.
משהוברר למפקד הכוח, כי האש הכבדה מונעת ממנו לבצע את המשימה, הוא פקד על נסיגה. חלק מהלוחמים חזר בשחייה וחלק בסירת הגומי, תחת אש האויב המתעצמת. סירת העץ, שבה נמצאו כלי הנשק של הלוחמים ששחו, טבעה. הגוררת נפגעה מפגז בארובה ומקליעי נשק קל. במהלך הנסיגה נעלם פנחס סובול ז"ל אשר כנראה טבע, כמו-כן נפצע הלוחם יוסי שוחט ברגלו, אולם הוא הצליח להגיע לגוררת.
נראה כי הפעולה נכשלה עקב חוסר המיומנות הימית של הכוח הישראלי מחד, וערנותו ועוצמתו של כוח האויב מאידך.

נעדרים וחללים-

פנחס סובול