תאריך התרחשות האירוע: 01.04.1948

רקע כללי-

מחצבת "סולל בונה" שמדרום לקסטל הייתה נקודה יהודית מבודדת, שהדרך אליה הובילה גם לכפרים הערביים קסטל וצובה, והיא הייתה נקודת תורפה שהערבים ריכזו כוחות על-מנת לכובשה. הכפר קסטל, החולש על הדרך לירושלים, לא היה מעורב בתחילה בלחימה, אך בהמשך גברה ידם של הקיצוניים, והתושבים החלו לנטוש.

כדי להגן על המחצבה הוצב במקום כוח מחטיבת "עציוני", שמנה 42 לוחמים. הכוח נערך במחצבה ותפס שני מוצבים - "בועז", כ-500 מ' מצפון למחצבה, והשני, שמאוחר יותר כונה "נחשון", כ-300 מ' מדרום למחצבה.

פירוט אירוע ההיעדרות-

ב-1 באפריל נערכה התקפה עזה על המחצבה על-ידי כוח ערבי שמנה מעל 200 לוחמים. בלחץ התקפת האוייב נסוגו המגינים מהמשלט הדרומי בשעות אחר-הצהריים. סמוך לנסיגתם הגיעו למחצבה שני משוריינים ועליהם תיגבורת, בפיקודו של מפקד הפלוגה נחום שושני ז"ל. שושני אירגן את הכוח וערך התקפת נגד כדי לכבוש את המשלט מחדש. הניסיון נכשל, הכוח נסוג, ושושני נשאר כדי לחפות על הנסיגה. שושני, שכינויו המחתרתי היה "נחשון", נפל בקרב זה, ועל שמו נקרא המשלט - "נחשון". במהלך הנסיגה מהמשלט נפגע זאב מנדל ז"ל, וגופתו לא נשארה בטח.

חקירה של ענף אית"ן (איתור נעדרים) בצה"ל בשיתוף היחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון העלתה ב-2010 כי גופתו של זאב נקבר בקבר אלמוני בהר הרצל.

נעדרים וחללים-

זאב (ברו) מנדל