הקרבות בירושלים - מעבר מנדלבאום - אזור בית מנדלבאום בירושלים

04.08.22

תאריך התרחשות האירוע: 18.07.1948

רקע כללי-

ההפוגה הראשונה, שנמשכה 4 שבועות, הביאה לשינוי של ממש בירושלים. ללוחמים  ניתנה אפשרות לנוח, להתארגן ולהתאמן. "דרך בורמה", שנפתחה ערב ההפוגה, איפשרה להזרים לירושלים ציוד ואספקה בכמויות ניכרות. משלוחי הנשק איפשרו לצייד את הגדודים בנשק אישי, רובים, ובמקלעים לפי תקן אחיד ומלא, וכן הקמת פלוגה מסייעת בכל גדוד, שחומשה במקלעים בינוניים ובמרגמות 3'. כמו-כון, הובאו שש מרגמות כבדות ושני תותחים וכמות מספקת של תחמושת. לקראת חידוש הקרבות הצפוי הייתה חטיבת ירושלים מאורגנת ומצויידת היטב.

מטה המחוז לא תיכנן כל פעולה יזומה במרחב הצפוני של ירושלים, והכוונה הייתה להסתפק בהגנה. ב-9 ביולי תקף הלגיון בגזרת בית מנדלבאום, בסיוע ארטילריה ושריוניות, ובשעות הערב הצליח לכבוש את הבית. תגבורת שהגיעה החלה בהתקפת נגד, וכבשה חזרה את הבית.

בליל 12-13 ביולי תקף הלגיון שוב את בית מנדלבאום, אך נהדף. ב-16 ביולו נערכה התקפת נוספת, בסיוע הפגזה ארטילרית כבדה, ולאחר יום קרב נסוגו אנשינו ובשעות הערב נכנסו לשם אנשי הלגיון. בו בלילה נעכרה התקפת נגד והבית חזר לידינו.

ההפוגה הייתה האמורה להיכנס לתוקפה בגזרת ירושלים ב-17 בחודש, אך היא לא כובדה, והקרבות בגזרת בית מנדלבאום נמשכו עד ה-19 בחודש.

ב-18 במאי הצליחו חיילי הלגיון להשתלט על חלק נהבניין ופוצצו חלק זה. בעקבות הפיצוץ עזבו אנשינו את חלקו השני של הבית. לקראת ערב אותו יום, תקפו כוחותינו והצליחו לכבוש שוב את הבניין, והוא נותר בידינו עם כניסת ההפוגה לתוקפה.

פירוט אירוע ההיעדרות-

יעקב אביעד ז"ל היה חייל בפלוגה ב' של גדוד 65 (גדוד "גולן"), של חטיבת עציוני. הגדוד היה מוצב בעמדות הגנה באזור נוטרדאם-מנדלבאום-שכונת פאג'י.

ביום ה-18 ביולי 1948 התקיפו כוחות ירדניים את משלט בית מנדלבאום. בסביבות הצהריים נורו פצצות אל המשולש שבין שכונת ההונגרים לרח' שכם ולרח' סנט ג'ורג'. בשעות אחר הצהריים הצליחו הירדנים לכבוש את מחציתו של בית מנדלבאום ופוצצו את מחצית הבניין. יעקב אביעד ז"ל היה בין הלוחמים שנפגעו, כנראה, במהלך ההתפוצצות, וייתכן שנקבר תחת ההריסות.

בשעה 14:30 התחילה התקפת נגד שלנו שנגמרה לפנות ערב בכיבוש המבנה בחזרה.

בשנת 2009 הובילה חקירת היחידה לאיתור נעדרים בצה"ל למציאת מקום קבורתו בבית הקברות הצבאי בהר הרצל.

התקיים טקס גילוי מצבה בי' בתמוז, תשס"ט (2.7.2009) בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.

נעדרים וחללים-

יעקב אביעד