תאריך התרחשות האירוע: 10.07.1948

רקע כללי-

הטייס ליונל בלוך ז"ל הופיע ברשימת נעדרי תש"ח. נתוני החקירה בעבר העלו כי ליונל בלוך ז"ל, טייס ממתנדבי מח"ל מדרום אפריקה, הטיס ביום 10 ליולי 1948, מטוס מסוג מסרשמידט בגיחה בקרבות על משמר הירדן.

שני מטוסים יצאו משדה התעופה "שמואל" שבבית דראס, כשמטרתם תקיפת מטרות אויב בגזרת משמר הירדן. במהלך הטיסה, נתקלו המטוסים במטוסי אויב, מטוס אחד הצליח לחמוק ואילו גורל מטוסו של ליונל בלוך ז"ל לא נודע.

מנקודה זו החלה, בשנות ה-90, חקירת היעדרותו. בחיפוש בארכיונים, ומעיון בדיווחי האזנות לרשתות הקשר נתברר המועד המדויק ומיקום הקרב ממנו נעדר ליונל ז"ל, נמצאו עדויות לכך שמטוסו של ליונל בלוך ז"ל נראה רודף אחר מטוס סורי. נמצאה עדות לפיה דיווח הטייס על פציעתו ועל תקלה במטוסו ועל כוונתו לחזור לבסיסו. כמו-כן נמצא דיווח סורי על הפלת מטוס, באותו המועד ופינוי הטייס לבי"ח בדמשק ולבסוף אותר דיווח של הצלב האדום על פטירת חייל ישראלי בשם חיים פיזל בביה"ח בדמשק.

ב-1950  הוחזרו גופות שני חיילי צה"ל, אחד המוכר לשלטונות הצבא והשני חיים פיזל שלא היה מוכר ובשל כך נקבר כאלמוני בביה"ק הצבאי, בנחלת יצחק, לצד החייל השני שזוהה. במסמכי חברה קדישא הופיע השם חיים פיזל ככינויו של האלמוני.

מהמסמכים והעדויות שנאספו בחקירה, כולל הדיווח שהגיע מהסורים בעת ההחזרה, ניתן היה לקבוע בוודאות כי המטוס שנפל הינו מטוסו של ליונל בלוך ז"ל. כמוכן הובהר, כי גופת החיל הישראלי שהוחזרה מהשבי, ושזוהתה בשם חיים פיזל, היא, בוודאות, גופתו של ליונל בלוך ז"ל.

הסתבר כי ליונל בלוך ז"ל רדף ופגע במטוס הסורי, שטייסו נחת פצוע בדמשק. נראה כי לאחר מכן, עקב תקלה במטוסו או מחסור בדלק, נפל המטוס על יד קוניטרה, ליונל בלוך ז"ל נלקח לבי"ח בדמשק ושם נפטר מפצעיו.

רק במהלך הטקס לגילוי המצבה, שהתקיים בי"ד באב, תשנ"ד (22.7.1994), לאחר שיחה עם בני משפחתו של ליונל ז"ל, הסתבר מקור השם חיים פיזל: בני משפחתו סיפרו לנו כי סבו של ליונל ז"ל קרא לו בשם חיים פישל, שם בו, כנראה, הזדהה בשבי, על מנת לא לחשוף את זהותו האמיתית, ואשר כנראה שובש על ידי הסורים או נציגי הצל"א.

נעדרים וחללים-

ליונל (מוריס) ``לס`` בלוך