תאריך התרחשות האירוע: 15.05.1948

רקע כללי-

בעקבות אי-הצלחת ערביי ארץ ישראל בשלב הראשון של מלחמת העצמאות, ולחץ דעת-הקהל בארצות ערב, התכנסה הוועדה המדינית של הליגה הערבית בראשית אפריל, והחליטה על פלישת צבאות ערב הסדירים לתחומי ארץ ישראל לאחר סיום המנדט הבריטי.

הצבא המצרי היה אמור ע"פ התכנית הזו "לנוע צפונה לעבר תל-אביב, במגמה לכתר ולהשמיד כוחות יהודיים, ובכך לעזור להצלחת הפעולות" (מתוך דו"ח ועדת החקירה, מאחורי הפרגוד, עמ' 149).

מקור מצרי אחר מוסר, "בהתאם לתוכנית הכללית היה על צבא מצרים לכבוש את ההגנה הגדולה המשתרעת מרפיח שעל הגבול המזרחי, ועד יבנה השוכנת במרחק של 20 ק"מ מתל-אביב, ובו בזמן ישחררו צבאות ערב האחרים את יתר חלקי פלשתינה, ולאחר מכן יתלכדו לטבעת פלדה לחנוק את עיר הבירה של האויב, את תל-אביב".

הפלישה המצרית הסדירה החלה ביום ו' באייר תש"ח, ה-15 במאי 1948, בשעה 6:00 בבוקר, בהתקפה על נירים וכפר דרום. באותה העת התקיפו מטוסים מצריים את שדה דב, תחנת רידינג לייצור חשמל, ואת בית החרושת "משי זקס". בהתקפה אווירית זו נהרג, כנראה, חיים ברוסטר, וגופתו לא נמצאה עד היום.

פירוט האירוע-

בספר יזכור א' ובאתר האינטרנט של משהב"ט היה מידע על נעדר בשם חיים ברוסטר: "נפל בהפצצת שדה התעופה בתל-אביב, ביום ו' אייר תש"ח (15/05/1948). מקום קבורתו לא נודע.

פריט מידע זה נבדק ביסודיות, ומכל הספרות, העיתונות, תיקי נפגעים אחרים מאותו אירוע ועדויות של אנשים אחרים ששירתו בשדה דב ביום ההפצצה, לא נמצא אפילו מסמך אחד שמאשר את עצם קיומו של אדם בשם זה. יתרה מזאת, זהו שם יחידאי, ובמאגר השמות של משרד הפנים אין הוא מופיע, אין לו קרובי משפחה, ומלבד עצם הזכרת שמו אין עליו שום מידע.

השם חיים ברוסטר מופיע בשני מסמכים ארכיוניים בלבד: בתיק ההנצחה בארכיון צה"ל, בטופס של אגף נפגעים בארכיון צה"ל מופיע השם "חיים ברוסטר", ספק בסוף רשימת הפצועים, ספק בתחילת רשימת ההרוגים.

ליד שמות הנפגעים שברשימה ישנה תוספת הכוללת כתובת ושם של קרוב משפחה שאליו, קרוב לוודאי, התקשרו כדי לבשר על הפגיעה בקרובם, למעט אחד הרשום כאלמוני שלא זוהה. רק ליד "חיים ברוסטר" אין כתובת ואין שמות קרובים.

ברשימות הפצועים המאושפזים, שאותרו בארכיון ביה"ח הדסה ת"א, ברישום המתייחס ליום ה-15/05/1948 נמצאת רשימה הדומה לרשימה שהועברה למחלקת נפגעים, אך שמו של חיים ברוסטר אינו מופיע בה, לעומת האלמוני הנ"ל שזוהה.

ע"פ הרשימות אושפז בתאריך ה- 15/05/1948, במחלקה הכירוגית, פלוני ששמו דומה בצליל ביטויו לשם חיים ברוסטר.

בתיקו האישי של אותו אדם בארכיון צה"ל, נמצא מסמך מתאריך 28/04/1958 בתשובה על פציעות עבר הוא כותב  "ב-15 במאי  1948 נפצעתי בשדה התעופה ואושפזתי בבית החולים כעשרה ימים."  כמו כן מצויין מקום האשפוז, "בית החולים הדסה".

נעדרים וחללים-

חיים ברוסטר