כזה תרגיל הלוחמים האלה עדיין לא עשו

התרחיש: מחבלים חודרים לשורת יישובים במקביל ומתבצרים בנקודות אסטרטגיות, כוחות הביטחון מפעילים את הנשק הסודי שלהם ומגיעים להכרעה. איך זה קורה בזמן אמת? הצצה לתרגיל הנרחב של יחידות העילית המיוחדות וגדוד ברדלס

08.05.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

כשהידיעות המודיעיניות על ניסיון חדירה למספר יישובים מתחילות לזרום בקשר, הן תופסות את גדוד ברדלס ימים בודדים לאחר שהחל לראשונה תעסוקה מבצעית במרחב לא מוכר. תוך דקות, הלוחמים והלוחמות ימצאו את עצמם בעיצומה של לחימה אינטנסיבית ומורכבת באופן חסר תקדים, אך כרגע עוד אין להם מושג מה מחכה להם.

"השעה 11:00 והדיווחים מחמ"ל החטיבה הולכים ומצטברים", משחזר סרן זיני, מ"פ בגדוד ברדלס שפיקד על כוח בתרגיל הנרחב שנערך השבוע. "הלוחמים שלי ואני באזור קדש ברנע, וברגע שאנחנו מבינים כי מדובר בניסיון פיגוע במספר יישובים הפרוסים לאורך כל הגזרה, אנחנו קופצים מיד".

בצל החשש שאחד מארגוני הטרור הפועלים בסיני מנסה לייצר פיגוע נרחב נגד מטרות אזרחיות, שולפים כוחות הביטחון את התותחים הכבדים. לוחמים מיחידות עילית מיוחדות, בליווי מסוקי חיל האוויר, מתחילים להתאסף בגזרה ולחבור לכוחות ברדלס, שמכירים כל אבן בגזרה.

אומנם לא ניתן להרחיב יותר מדי במילים על פעילותם של כוחות הלוחמה בטרור, אך ניתן לקבל מושג על יכולותיהם מתפקודם במהלך מתקפת הטרור הנרחבת בכביש 12 בשנת 2011. כמו אז, גם כעת, נדרשו יכולות קליעה וצליפה מתקדמות על מנת לסכל את החוליות האורבות ביעדים אסטרטגיים וסמוך לצירים מרכזיים.

אמצעי מיוחד נוסף שהפעילו כוחותינו, כאמור, הוא מסוקי חיל האוויר. באירוע מסוג זה, מקנים המסוקים לכוחות יכולת מרדף אווירי אחר המחבלים, שלה חשיבות מכרעת בהתמודדות עם אירועי טרור בגזרות המתפרסות על שטח רב.

יכולת אווירית נוספת, אותה מפעילים לוחמי ברדלס היא רחפנים, המאפשרים לכוחותינו לעקוב אחר תנועת האויב ולמפות את השטח. מבט העל שנותנים הרחפנים מאפשר איסוף מודיעין שלא מתאפשר מהקרקע ולמנוע סיכון מיותר לחיי אדם. 

"אנחנו מקבלים דיווחים על נפגעים מאזרחים שאנחנו בקשר רציף איתם", מתאר סרן זיני את השתלשלות התרחיש. ברגע הזה, הוא פוסק, האירוע הופך ל'אין זמן': "סיטואציה בה כל שנייה שעוברת מסכנת חיים".

באחד היישובים, תמונת המצב שנגלית לכוחותינו מאתגרת מאין כמותה - חוליית מחבלים השתלטה על גן ילדים ישראלי והתבצרה בו. הלוחמים מפעילים מספר טכניקות קרב מסווגות, בהן מתמחים הן הכוחות ללוחמה בטרור והן לוחמי "ברדלס". האחרונים, נערכים בשגרה לתפעל תרחישים מסוג זה, ולומדים לעומק את הגזרה והנפשות המעורבות בעיצוב המציאות הביטחונית בה.

בכל רגע עכשיו, בחסות המאמץ המרוכז של כוחותינו מול האירועים המתנהלים, עלולים לחדור לישראל מחבלים נוספים. "לאורך התרחישים הגדוד שומר על קשר הדוק עם התצפיות בגזרה ומוודא שאין איומים נוספים", מסביר קצין אג"ם חטמ"ר שגיא, רס"ן תאו. "שיתוף פעולה זה, יחד עם החבירה לכוחות רבים נוספים והשמירה על קשר עם האזרחים, הם אתגר עבור גדוד ברדלס שהתרגל לפעול יחסית לבד בגזרת הערבה. לצורך כך התקיימו בחודשים האחרונים סבבים רבים של פגישות ותיאומים בין היחידות, כך שיגיעו מוכנות לפעול יחד באירוע אמת. אני התרשמתי מהקשר הרציף שתרם לכך שהצלחנו לבצע את המשימה בצורה מעולה".

ויש לכך הוכחות בשטח. לאחר שעות בודדות מהדיווחים הראשוניים, מצליחים כוחותינו להביס את כוחות בימוי האויב בשלל מוקדי החדירה. "בנינו תרחיש חדש ומאתגר שהגדוד עוד לא התאמן בו, וביצענו אותו בהיקף חסר תקדים", מצהיר רס"ן תאו. "תכננו את התרגיל בהתאם להערכת המצב בגזרה, תוך התמקדות בתרחישי הקצה הגרועים ביותר".

"כשמוסיפים לזה את גורם אי הוודאות מה עתיד לקרות, את הפעילות במשך שעות רצופות ואת עומס החום", מדגיש רס"ן יבלושניק, "מבינים כי גדוד ברדלס צלח פה אתגר משמעותי ביותר".

"הלוחמים והלוחמות שלנו עומדים על המשמר בגזרת מצרים", מסכם סרן זיני. "הוכחנו שוב שאנחנו גדוד חזק עם המון יכולות לחימה שנותנות מענה לשלל תרחישים. אני מאחל לנו המשך תעסוקה מעולה ופוריה, ובטוח שנמשיך להגן הכי טוב שאפשר על אזרחי ישראל".