איך נראו 5 השנים הראשונות של גדוד ברדלס?

הם מגנים על גבולות ישראל עם המדינות השכנות, ומתפקדים כמומחים בכל מה שקשור לסיכול הברחות אלימות - לוחמי ולוחמות גדוד "ברדלס" הפכו מקצועיים בעבודתם, עד כדי כך שאפשר לשכוח לרגע שהוא הוקם רק לפני 5 שנים. לרגל המאורע, ישבנו לשיחה עם המג"ד היוצא, סא"ל שחר נחמני, ושמענו ממנו מה עבר הגדוד מהקמתו ועד היום

08.03.20
מירב בראל , מערכת אתר צה"ל

סא"ל שחר נחמני מסתובב בימים האחרונים ברחבי גדוד "ברדלס", עליו פיקד בשנתיים האחרונות, מנסה להיפרד מהלוחמים ומהלוחמות שמזמן הפכו עבורו למשפחה. מפקדי צוותים, מפקדי מחלקות ולוחמים - על כולם הוא מסתכל בגאווה, ותוהה בקול מעט נרגש: "מי ידע לפני חמש שנים, שהיום הגדוד ייראה כך?"

ואכן, השאלה שלו מוצדקת. "בשנת 2015 הוקמה הפלוגה הראשונה של גדוד ברדלס, שהתחילה להתאמן בבסיס סיירים (כיום בית הספר להגנת הגבולות)", נזכר. "מאז, הוקמו עוד שלוש פלוגות לוחמות, שתפסו קו בפעם הראשונה בעין יהב".

לוחמי גדוד ברדלס בתחילת דרכו

במהלך התע"ם בעין יהב בין השנים 2018-2016 לסירוגין, התמודדו בגדוד עם מגוון סיטואציות ואירועים מורכבים. "הלוחמים והלוחמות פיתחו טכניקה לאיתור ולזיהוי חדירות והברחות בגזרה, שם מתבצעות רוב הברחות האמל"ח", מגלה סא"ל נחמני. "בזכות הטכניקה הזו, הם גילו ציר הברחות מסוכן, שעד אז נחשב לשקט ותמים". 

לאחר שהתמקצעו באירועים מבצעיים, כמו הברחות אלימות וחדירות בגבול, וסיימו את התעסוקה המבצעית בעין יהב, חלה התפתחות משמעותית בפועלו של הגדוד. "במקום להישאר בגבולות שבגזרת פארן, כפי שהוגדר בתחילה, המשכנו דווקא לגזרת איו"ש", מסביר המג"ד היוצא. 

"באיו"ש, יצאנו ללא מעט מעצרים עם יחידות מיוחדות, על מנת לעצור חוליות שתכננו פעילויות עוינות באזור", הוא מפרט. "בנוסף, הופעלנו בחיפוש אחר המחבלים בפיגוע בו נרצחה רנה שנרב ז"ל במעיין דולב".

לדברי סא"ל נחמני, ההגעה לתע"ם של שבעה חודשים באיו"ש הייתה קפיצת מדרגה משמעותית עבור הגדוד: "תוך זמן קצר השתלבנו בפעילויות מבצעיות כמו מעצרים, סיכולי פיגועים והגנה על הצירים והיישובים".

בסיומו של התע"ם המוצלח, היה אמור הגדוד לחזור לעין יהב, אבל הוקפץ לאילת במקום. "קיבלנו משימה - למנוע הברחות בגבול", הוא נזכר, "ובאמת, בזמן שהיינו שם, צמצמנו את היקף ההברחות באופן משמעותי, תוך כדי שדרוג איכות הפעילות המבצעית שלנו". 

גם מבחינת כוח האדם, השתנה הגדוד מקצה לקצה. אם לפני מספר שנים כל מפקדי המחלקות וסגני מפקדי הכיתות הגיעו מחוץ ל"ברדלס", היום הם צומחים מתוך הגדוד עצמו. "כשהייתי בקרקל, הכשרנו מפקדים שמגיעים משם", מתאר סא"ל נחמני, "פה בברדלס, בזכות תע"ם אינטנסיבי ואנשים איכותיים, קיצרנו את הזמן כדי לייצר שרשרת פיקוד משלנו בחצי".

"ברדלס הוא הגדוד היחיד מבין גדוד החי"ר הקל שעשה מספר תע"מים באיו"ש, בניצנה, באילת ובעין יהב", הוא מתגאה, "המשמעות של הדבר, היא ללמוד טכניקה אחרת ומותאמת גזרה בכל פעם מחדש, לחתור למגע ולהגן על הגבולות - לא משנה איפה. היום, אנחנו נמצאים במקום הראשון בהגנה על הגבולות באוגדה 80, וערוכים לכל תרחיש אפשרי". 

כחלק מהתוכנית הרב-שנתית "תנופה", שמוביל הרמטכ"ל כוכבי, ובעקבות ההתמקצעות של גדוד ברדלס בהגנה על הגבולות, הוחלט כי בקרוב "ברדלס" ו"קרקל" יתמקדו בתפיסת קו בגדודי "ניצנה" ו"הרים" שבחטיבת פארן. 

"עכשיו, כשאני מסיים תפקיד, אני חייב לומר שאני גאה בלוחמים ובלוחמות בגדוד", מסכם סא"ל נחמני בהתרגשות. "הם עברו כל משימה אפשרית בתחום הגנת הגבולות - ממעצר לילי באיו"ש, דרך החום של המדבר ועד הקור של ירושלים. הגדוד חזק, מקצועי ונושף בעורפם של כל הגדודים הוותיקים".