עידוד לקצונה, ימי העשרה לנגדים וקורסים למשתחררים

אגד הטכנולוגיה והאחזקה של פיקוד הדרום יזם רפורמה חדשה להעלאת המוטיבציה לקצונה, טיפוח הדרג הפיקודי ופיתוח החיילים. בין היתר מפעיל האגד קורסים מיוחדים למשתחררים, ימי העשרה לנגדים וסיורים לימודיים: "תוצאות התכנית מורגשות היטב בהוויה היום יומית"

07.05.17
נעמה זלצמן, מערכת את"צ

בשנתיים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בחיל הטכנולוגיה והאחזקה, כשאחד המרכזיים בהם הוא החלפת השם מ"חיל החימוש" לשמו הנוכחי. בנוסף, הוחלט בחיל על התמקדות היחידות השונות בפן הטכנולוגי ובמערכות מתקדמות.

אך לא רק בצד הטכני חלו שינויים בחיל. באגד הטכנולוגיה והאחזקה של פיקוד הדרום הוחלט לשים דגש על פיתוח והעצמת החיילים. עידוד לקצונה וטיפוח כלל המפקדים, מהזוטרים לבכירים - הם רק חלק מן היעדים שהציבה לעצמה הרפורמה, שזכתה לשם "אגד כוכבים".

האגד משקיע מאמץ רב באיתור חיילים בשירות חובה עם קשיי הסתגלות, ומשלב אותם בשני קורסים שונים: "אופק" ו"תלמים", המתקיימים ארבע פעמים בשנה. בקורסים מקבלים החיילים כלים להתמודדות עם הקשיים בזמן שירותם בצה"ל וכמו כן, עוסקים המפקדים בהעלאת המוטיבציה שלהם לשירות צבאי מלא. בנוסף, האגד מפעיל שלוש פעמים בשנה קורס "מומנטום" - קורס המנוהל על ידי עמותה המארגנת לחיילים סדנאות הכנה לאזרחות לקראת שחרורם.

במסגרת התכנית נעשות פעולות הכנה לקראת תהליך היציאה לקורס קצינים, בהן איתור מוקדם של חיילים בעלי נתונים מתאימים, עוד בשלב הקליטה ליחידה וליווי החיילים באופן אישי על ידי מפקדי פלוגות מהאגד, החושפים אותם לעולם הפיקוד והעולם המקצועי - כל אחד בתחומו.

בתחומי העשרת הפיקוד הבכיר, אורגנו ימי העשרה בנושאי שילוב אוכלוסיות ייחודיות, מורשת וידיעת הארץ, אחריות ושליחות. חיילי ומפקדי האגד הוסיפו ויזמו סדנאות שונות, בהן סדנת הובלת שינוי ארגוני, סדנת מטרות ויעדים, גיבוש חזון לעתיד החיל והאגד בפרט.

חיל הטכנולוגיה והאחזקה מבוסס ברובו על אנשי מקצוע, ולכן, כחלק מהתכנית, מתבצע תכנון מקדים ומעקב רציף אחר פיתוח המקצועיות של כל נגד ונגדת לצד קורסים להעשרה אישית. לשם כך פותחה תכנית מיוחדת המותאמת אישית לעולם התוכן המקצועי שלהם.

כחלק מהתהליך המתמשך של טיפוח והעצמת דור המפקדים הצעיר, מקיים האגד קורסים וימי העשרה לדרג הפיקוד הזוטר, וקורסי פיקוד ומנהיגות לקבע ראשוני. הסיבה לכך היא שנגדים אינם עוברים הכשרה פיקודית, ולכן הם משתתפים בקורס מיוחד האורך שבוע ובו הם יוצאים לסיורים, עוברים שיעורים, פאנלים ושיחות על מנת לקבל את כל הכלים הנדרשים למפקד בצה"ל.

"כמפקד האגד שמלווה את התכנית משלב הפיתוח הראשוני, אציין כי תוצאות התכנית בכללותה מורגשות היטב בהוויה היום יומית באגד. הן מצד המשרתים שמביעים את שביעות רצונם והן מהתוצאות", סיכם מפקד האגד אל"ם ליאור פרי.