בתרגיל הזה של סיירת החטיבה הדרומית - שום דבר לא היה צפוי

עובר אורח חד עין היה אולי מופתע לגלות את לוחמי יחידת הסיור 585 מתגנבים מבין הפרגולות, אורבים מבעד לצמחייה המטופחת ומשתלטים על כיתות הלימוד. אולם עבור התושבים ב"יישובי החלוציות", הפך הכוח הוותיק המוצב בגזרה כבר יותר מ-30 שנה לבן בית. אז כמה רחוק הלכו בחטיבה הדרומית של עזה כדי להפתיע את הסיירת שמכירה את הגזרה ככף ידה? ספוילר - רחוק מאוד. קבלו הצצה לתרגיל הפתע שציפה ליחידה, רגע לפני שתצרף לשורותיה את הטירונים החדשים

16.12.18
כרמל ליבמן, מערכת את"צ

כשההכנות במפקדת החטיבה הדרומית ברעים בעיצומן, השמש שאט אט מתחילה להאיר את השדות הירוקים והבתים הסמוכים למוצב הקדמי כרם שלום, החולש על גזרת דרום רצועת עזה, לא מגלה דבר ללוחמי יחידת הסיור 585 (היחס"ר) על מה שעתיד להתרחש כאן ממש בשעות הקרובות.

מכשיר הקשר המסווג של המג"ד משמיע מעין צפצוף מוזר ובלתי פוסק. הוא עונה. "הפקודה של המח"ט בקשר מפתיעה גם אותי", מודה המג"ד, סא"ל נאדר עיאדה, על תרגיל הפתע שתוכנן בחשאיות בשבועות האחרונים בחטיבה הדרומית. "לא ידעתי על זה עד אותו רגע בו נדרשתי בתוך פחות משעה לשלוח את כל הכוחות שלנו קדימה".

המתח מתפרץ

בצעד מהיר, מכנס בחדרו סא"ל עיאדה את מפקדי שלוש הפלוגות. הם אפילו לא מספיקים להתיישב - ארבעת הקצינים המנוסים רוכנים עכשיו מעל לשולחן העץ הבהיר, מביטים במפות ובתוכניות הקרב של הסיירת ומאשרים בתוך דקות את סדר הפעולות האופרטיבי להתמודדות עם כל איום.

כשהם יוצאים מבעד לדלת, המתח מתפרץ. "אנחנו פוקדים על הקצינים והלוחמים לעלות מיד על ציוד ולהעמיס לרכבים", מציין המג"ד, בשעה שבחוץ מתחילה ההמולה וכבר ניתן לשמוע את צעקות המפקדים המורים ללוחמים להכין את הנשקים. "אנחנו רגעים קצרים לפני שנתחיל בתנועה אל היעד והוא עדיין לא ידוע".

לימינו של סא"ל עיאדה נעמד כעת קצין המודיעין שלו ומבקש את תשומת ליבו בדחיפות - הידיעות התחילו לזרום בקשר. "האויב העלה כוננות", הוא מעדכן את המג"ד, ומחווה בידו על המפה של מערכת השליטה והבקרה, שם מסומן מרחב מסוים של "המכשול", שלפי ההערכה המודיעינית מהווה יעד פגיעה מצד האויב.

"זה מקפיץ לי נורה אדומה", מתאר סא"ל עיאדה, "אני יודע שבמרחב המכשול מתקיימות בשעה זו עבודות, והאויב עלול להשתמש בחימוש נ"ט על מנת לנסות ולפגוע בו כמו שראינו באירועים האחרונים בגזרה. האויב רוצה אחד משני דברים, או לפגוע בחיילים שמאבטחים או באזרחים שהם שומרים עליהם. הכוננות המוגברת והניסיון הצפוי לפגע בעבודות המכשול, שניהם מעידים בעיניי על כוונה אפשרית לחדור בחסות ההמולה".

יחידת הסיור לא תאפשר לזה לקרות. כשקרני השמש, שכבר הספיקה להפציע לגמרי, כמעט מסנוורות את עיני היושבים ברכב הצבאי שמהווה את חוליית הפיקוד הקדמית של הגדוד, הכוחות מתחילים בתנועה לעבר המרחב המאוים. הרכבים פורקים את הפלוגות ביישובים ומסיימים בנסיעה הקצרה אל עבר המכשול, שם יהוו הלוחמים הנותרים תגבורת חיונית למניעת חדירה אפשרית.

כשהישיבה החקלאית הפכה לשדה קרב

את המתח באוויר אפשר ממש לחתוך עם סכין, זהו שלב ההמתנה. לוחמי היחס"ר שביישוב שלומית מכינים את עצמם למתקפה של "האויב" שתבוא בזמן ובמקום שבדיוק לא יצפו להם - הם מנקים את כלי הנשק, מסיימים לשפצר את הווסטים וממלאים בשלוקר שלהם מים שיספיקו על מנת לתפעל אירוע שעלול להיגרר לשעות ארוכות ואף ימים. ההמתנה הזאת מסתיימת מהר מהצפוי.

"חוליית מחבלים חצתה את הגדר ומתקדמת במהירות אל עבר היישוב שלומית", עולה התצפיתנית כמעט בצעקה בקשר. המ"פ לא צריך יותר מאיתות קצר בידו והקצין והלוחמים ממהרים לרכבים. הכוחות חותרים למגע ופוגשים את חוליית דימוי האויב כשהיא עוד נעה רגלית בשטח פתוח ממש סמוך לגדר. ההיתקלות מסתיימת בנטרול מוצלח של המחבלים, אולם מה שהלוחמים לא יודעים הוא שבאותם רגעים ממש חוצים את הגדר שלושה רכבי תופת.

כשהמודיעין על החדירה מועבר לפלוגה המוצבת בבני נצרים, הרכבים כבר הספיקו לפרוק ביישוב חוליה בת שלושה מחבלים. כעת, היא מנסה לפתוח במסע הרג בישיבה החקלאית. "הכוחות שלנו קופצים לישיבה ומהדקים את טבעת החנק סביב צוואר המחבלים", סוקר סא"ל עיאדה. "כשבמעגל החיצוני פלוגת המפקדה מונעת כניסה ויציאת מהיישובים, לוחמים בשטח מאבטחים את הישיבה מבחוץ ככה שגם אם ינסו לברוח יפגשו המחבלים את אגרוף הברזל שלנו. בשלב זה המ"פ מורה על כוח הפריצה להיכנס והוא מתחיל לסרוק בכיתות אחר המחבלים".

בפעם הבאה שמכשיר הקשר של המג"ד מצפצף, הוא כבר יודע מה זה אומר - ההיתקלות המתבקשת קרתה. באותם רגעי מתח, רגע לפני שיענה, הוא יכול רק לתהות מה קרה שם בין כותלי הישיבה. כבר בשניות הראשונות של השיחה הוא מקבל עדכון - צוות לוחמי צה"ל איתר את חוליית המחבלים השנייה וניטרל אותה.

"לא מורידים את הרגל מהגז"

"אנחנו לרגע לא מורידים את הרגל מהגז", מתאר סא"ל עיאדה את הרגע שאחרי שני הנטרולים המוצלחים. דווקא בשעה זו, ניתן לראות בבירור בשטח את היכולת המיוחדת של יחידת הסיור - כשכוח של גשש מלווה בלוחמי חי"ר מתחיל לסרוק את היישוב אחר עקבות מחבלים נוספים שאולי עוד אורבים בשטח.

"ברגע שאחרי נטרול חוליית מחבלים במתחם, פותחת היחידה בנוהל ש"ם - שלילת חדירה", מסביר סא"ל עיאדה. "בנוסף ליכולות חי"ר מעולות, יש ליחידה יכולות מיוחדות שמאפשרות לה טיהור מוחלט של מתחמים ממחבלים - אחת כזו היא יכולת גישוש מעולה ומעקב אחר עקבות המחבלים, והשנייה, היכרות עמוקה עם השטח שאנחנו פועלים בו בגזרת דרום הרצועה".

בכי וצעקות בוקעים לפתע ממכשיר הקשר של המ"פ. בקול מתוח עולה מולו הרבש"ץ ומעביר דיווח ענייני על תושבים ששומעים יריות בקצה השני של היישוב. כשהכוחות מגיעים לזירה הם פוגשים תושבים מבוהלים וילדים בוכים - כשמבעד לדמעות ניתן להבין שחוליה נוספת הצליחה לחדור ופועלת כעת ביישוב.

"לבד בשטח"

אולם רגע לפני שיפתחו בסריקות לאיתור המחבלים, ואם לא חשבתם שניתן להפתיע אותם עוד יותר - פוגשת יחידת הסיור בלת"ם נוסף ויוצא דופן. "המח"ט עולה מולי בקשר ואומר לי שעכשיו אני פצוע ולא יכול לתפקד", מתאר סא"ל עיאדה. "המשמעות היא שהמ"פים שלי לבד בשטח צריכים לבצע את המשימה בעצמם. להתנהל לבד בשטח - זה אולי האתגר הכי גדול ליחידה לוחמת".

לאחר רגעי מתח, שנראים באותה שעת בוקר מאוחרת וחמה כנצח, מדווחים הכוחות כי איתרו את חוליית המחבלים. "הם מתבצרים בנקודה שולטת בבית סמוך", מסביר המג"ד, "משם, ברגע שישימו את הכוונת על המחבלים ותינתן פקודת האש, הם ינוטרלו".

"קודקוד - המשימה בוצעה", מעדכן לבסוף המ"פ את המג"ד הפצוע, וברור כעת שהיחידה צלחה את התרגיל על אף ההפתעות המרובות. תוך שלוש שעות בלבד הצליחו לוחמי יחידת הסיור 585 לתפעל תקיפה מורכבת של האויב ולהתמודד עם אתגרים משמעותיים ביותר שעלולים לפגוש אותם במערכה. כעת הם סוף סוף יכולים באמת לנוח, אבל רק לרגע אחד לפני שיחזרו לבצע את משימתם המבצעית השוטפת - שמירה על גזרת משולש הגבולות וכרם שלום.

"אנחנו מתמודדים בכל יום שישי עם מוקד ההפס"ד החריף ביותר בחטיבה הדרומית", מתאר סא"ל עיאדה, "זו עדות מעולה ליכולת של היחידה ולאמון של החטיבה המרחבית בה. מי שלא מכיר את הגזרה ואין לו יכולות תפעול חדירה כמונו, לא היה יודע לעשות את זה".

"כל מדינת ישראל מגיעה ליחס"ר והיא מגנה עליה בשלל גזרות"

לתעסוקה המבצעית השוטפת, מצטרף גם ניסיון מבצעי רב כשמדובר בלוחמי הכומתות הסגולות של היחס"ר. "אנחנו היחידה שתפעלה בשטח את אירועי "צבע חזק" ואירוע דומה נוסף, ב-2008 ו-2012, בהם התבצעו ניסיונות חדירה מורכבים של רכבי תופת", מפרט המג"ד.

תרגיל הפתע התקיים ממש רגע לפני שהגיעו ליחידה הטירונים החדשים, עשרות בדואים, ערבים מוסלמים ונוצרים שמצטרפים לפלוגות המבצעיות של היחידה, לצד יהודים שמתגייסים לפלוגת המפקדה.

"כל מדינת ישראל על גווניה השונים מגיעה ליחס"ר 585, ולצד ההתמחות בגזרת עזה היא עשתה תעסוקה בשלל גזרות", מתגאה סא"ל עיאדה, "רוב האנשים שמגיעים לגדוד הם בני מיעוטים שמתנדבים לתרום למדינה. גם אני שהתגייסתי ב-2005 הגעתי ליחידה כי הרגשתי חלק מהחברה הישראלית ורציתי לתרום. הייחודיות של היחידה היא ש'חבר מביא וחבר'. הרבה אנשים שירתו כאן ושולחים לפה חברים ומשפחה. ולמעשה היחידה חיונית גם כדי לתת למגזרים השונים בישראל הזדמנות לתרום ולשרת".

"הלוחמים שלנו חדורי מוטיבציה ומטרה ודווקא הרקע המגוון שלהם עושה אותם מחויבים באופן מיוחד למשימה המבצעית", מסכם סא"ל עיאדה. "אנחנו מצידנו נותנים למי שמגיע ליחידה את המעטפת הכי טובה לקידום להשתלבות בחברה הישראלית וגם אחר כך בחיים האזרחיים. כשאנחנו בשטח הציבור צריך לדעת שהוא יכול לישון בשקט וגם המתגייסים שיגיעו אלינו יכולים לישון בינתיים בשקט - הם מגיעים ליחידה מבצעית וחזקה, בה הם יוכלו לתרום וגם לקבל לא מעט".