פיקוד הדרום מצדיע ללוחמי מלחמת ששת הימים

"רבותיי, קדימה!" - אלו היו המילים שאמר בקשר אלוף (מיל') שייקה גביש למפקדי האוגדות שלו ביומה הראשון של מלחמת ששת הימים. במסגרת יום העיון המיוחד בפיקוד הדרום לציון יובל לניצחון, בו השתתפו הלוחמים שהופקדו על שמירת השקט בגזרה הדרומית, ישבנו עם האלוף (מיל') גביש, להעלות זכרונות - ושמענו ממנו על הרגעים שנכנסו להיסטוריה

11.07.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

פיקוד הדרום ערך השבוע יום עיון ולמידה מיוחד לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים. האירוע התקיים בנוכחותו של מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ובהשתתפות כלל מפקדי הפיקוד. במהלך היום נערכו הרצאות ושיחות עם מפקדי עבר בפיקוד, והרמת כוסית חגיגית חתמה את המפגש.

בין המור"קים להרצאות, הצלחנו לתפוס לשיחה את מפקד פיקוד הדרום בזמן המלחמה, אלוף (מיל') שייקה גביש, שסיפר לנו על התקופה שלפני הקרבות ועל האירועים בדרך לניצחון. 

בחודשים שקדמו למלחמה הפרו המצרים סעיפים רבים מהסכמי "מבצע קדש", ובצבא החלו הכוחות הפיקודיים להתכונן לקראת מלחמה בחזית הדרומית. האימונים גברו, הדיונים נמשכו עד לשעות הקטנות של הלילה ומרבית כוחות המילואים גויסו ורוכזו בגבולות הדרומיים. "הייתה תחושה במדינה שמלחמה מתקרבת", נזכר אלוף (מיל') גביש, "ואנחנו - אנשי הצבא - הרגשנו תחושת טובה. הייתה לנו תחושת ביטחון".

תחילה, הוא מספר, תכנית המטכ"ל הייתה לרכז את מאמץ הלחימה אל מול הצבא המצרי בלבד ולהימנע מלחימה בגזרות האחרות: "המטכ"ל ראה בחזית הדרום את החזית היחידה החשובה כי האיום המרכזי היה בסיני. לפיקוד הדרום הוקצו לצורך המתקפה שלוש מתוך ארבע האוגדות בצה"ל".

כשצה"ל הבין שפניו מועדות ללחימה רב גזרתית, ולא רק בגזרת פיקוד הדרום, שונו התכניות והן הותאמו ללחימה הקרובה. בגזרה הדרומית נשארו מכווני מטרה ומפקד הפיקוד גיבש תכנית מלחמה וקבע את המטרה המרכזית - הבסת הצבא המצרי.

"בבוקר המלחמה התעוררתי בחמש בבוקר בביתי שבבאר שבע ,ונסעתי לאזור הכינוס ליד רצועת עזה. ישבנו בזחל"מים מתחת לרשתות, וכשראיתי את המטוסים של חיל האוויר טסים מעל הים בגובה אפס, ידעתי שבעוד עשר דקות אני אתן את הפקודה", משחזר אלוף (מיל') גביש את הבוקר הראשון של המלחמה.

את מהלך המלחמה הוא מתאר כתכנית שבוצעה באופן יעיל ומהיר. כמו כן, גם ההנחיות מהפיקוד עברו בזריזות לחיילים והמפקדים בשטח ותרמו רבות לניצחון בגזרה.

אחת מההחלטות שזכורות לו כחשובות ביותר במלחמה, היא ההחלטה לוותר על הצטרפות כוח הצנחנים לכוחות שהיו בדרכם לאל עריש. "כשראיתי שאנחנו מתקדמים בקצב טוב, אמרתי למוטה (גור), מח"ט חטיבה 55, שאני לא זקוק לו והוא נסע לירושלים. למחרת שמעתי אותו מכריז במכשירי קשר שהר הבית בידינו".

"בשם חיילי פיקוד הדרום אני מצדיע לכם – לוחמי מלחמת ששת הימים, מפקדי העבר של הפיקוד", סיכם את היום מפקד פיקוד הדרום, אלוף זמיר. "כל אחד מכם תרם נדבך משמעותי בבניית כוחו ועצמתו של הפיקוד. בנוסף אני מודה לכם – לוחמי פיקוד הדרום של היום, על ההשקעה הרבה, ההקרבה ותרומתכם לביטחון יישובי הדרום והמדינה כולה".