הכירו את כוח המחץ שיסכל חדירה המונית לישראל

בגבול מצרים השקט מתעתע. במציאות של התעצמות והתחמשות הטרור בעולם הערבי - ההערכה היא שאם יופר השקט יהיה זה בפיגוע מתוכנן, נרחב ומורכב. אז מהו כוח המחץ המיוחד שיתמודד עם ניסיון השתלטות של עשרות מחבלים על מעבר בין-לאומי וחדירה למספר מוצבים ויישובים במקביל, וכיצד יעשה זאת? הצצה לאימון המיוחד

14.10.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

"פתאום אני שומע את התצפיתנית צועקת בקשר - עשרות 'מחבלים' חמושים נעים במהירות למעבר ניצנה ממרחק קילומטרים בודדים", כך משחזר רס"ן ג', קצין האג"ם של גדוד ברדלס. "באותן שניות קריטיות, בהן הידיעות המודיעיניות על מתקפה נרחבת הופכות למציאות בשטח, לוחמי גדוד ברדלס מטהרים את המעבר מאזרחים, סוגרים אותו ונכנסים למארבים".

ברגע הבא, ייכנס לתמונה כוח המחץ המיוחד של צה"ל וייתן מכת אש מסיבית שתפתיע את המחבלים ותכריע את הקרב. יכולת אש זו, המאפשרת להתמודד עם מתקפות של עשרות מחבלים, נחשפה בסדרת אימונים מיוחדים בשבוע שעבר, בהם התאמנו לוחמי גדוד ברדלס וגדוד הפיקוד של חיל האיסוף וחי"ר הגבולות. כעת, אנחנו מקבלים הצצה נדירה.

"כוח המחץ המיוחד שלנו מזנק כמו קפיץ דרוך", משתף רס"ן ג'. "מדובר בפלוגת העתודה של הגדוד, החמושה בכלים כבדים ובנשקים בעלי עוצמת אש מסיבית, ונערכת בעמדות להכות את המחבלים באש מסיבית".

גבול מצרים הוא אומנם גבול שלום בימים כסידורם, אך הערכת המצב בצה"ל היא כי אם יופר השקט, יהיה זה באירוע טרור מתוכנן, מורכב ונרחב. סדרת פיגועים, שתהווה עליית מדרגה אפילו מזו שהכתה בציר 12 בשנת 2011, וכללה מספר פיגועי ירי והתאבדות.

בדיוק כנגד איום זה, מתאמנים לוחמי פלוגת העתודה יום יום, והם חושפים בתרגיל יכולות מתקדמות: "הכלים של פלוגת העתודה מאפשרים ירי מונחה של מקלעים כבדים לעומק שטח האויב, שיכול להגיע לכל נקודה בגזרה", מבהיר רס"ן ג'. "את התוצאה של כוח אש כזה - אתם יכולים רק לדמיין".

שבוע האימונים המיוחד נפתח בתרגיל האוגדתי ביום ראשון, והמשיך לסדרת אימונים שכללו מתקפות נרחבות ופשיטות של האויב על מוצבים ויישובים סמוכי גדר. "את התרחישים הסבירים והנכונים לגזרה, אנחנו בונים לאור מידע מודיעני שלא ניתן לפרט עליו", מציין רס"ן ג'. "גדוד ברדלס מתרגל את התרחישים הרלוונטיים כל שבוע-שבועיים, ובייחוד לאחר האימון האחרון אין לי ספק שהגדוד יכול לעמוד בכל מתקפה של ארגוני הטרור, גם בהפתעה מוחלטת".

ועדיין, כשלוחמי פלוגת העתודה יביטו מעבר לכתף - יגלו שהם ממש לא לבד במערכה. "כוחות סיוע נוספים, שלא ניתן להרחיב עליהם את הדיבור, קופצים לעמדות ייעודיות, ובמתן פקודה, ייתנו גם הם מכת אש לסל מטרות ויעדים של ארגוני הטרור בסיני", משתף קצין האג"ם. "ברגע הבא, יחתכו את שמי הגזרה גם מסוקי הקרב שלנו, שמוכנים להקפצה בכל רגע ומהווים חלק מכוח המחץ הקטלני".

ההצלחה של התרגיל, הוא משוכנע, נשענת במידה רבה על שיתוף הפעולה המיטבי של גדוד ברדלס ויתר הכוחות בגזרה: "מנגנון ההתמודדות שלנו עם אירועים כולל שיתוף פעולה מעולה גם עם חיל האוויר וכוחות הסיוע הנוספים בגזרה ואף עם הכוחות האזרחיים שמוצבים במעבר ניצנה".

"גם שיתוף הפעולה שלנו עם גדוד הפיקוד שמכשיר את מפקדי העתיד של מערך הגבולות הוא בעל חשיבות מיוחדת", הוא מוסיף, "הקצינים והמ"כים בהכשרתם הצטרפו ללוחמי הגדוד ושימשו בפועל בתפקידים אליהם יכנסו בעוד חודש בלבד, כך שיגיעו מוכנים לרגע האמת".

"אנחנו יוצאים טובים יותר, חזקים יותר ומוכנים יותר למשימות", מסכם רס"ן ג'. "כשנפגוש אירוע של מתקפה נרחבת זו לא תהיה הפעם הראשונה, והאויב ימצא אותנו מהירים וחדים מול כל איום. עמדנו במשימות בצורה מעולה, ואין לי ספק שנדע בזמן אמת לתפעל כל מתקפה ולשמור על כוחותינו ועל אזרחי ישראל, באמצעות כוח אש מסיבי שהאויב לא יצפה לו ולא יוכל לו".