הכירו את הגדוד שאחראי על כל פיסת מידע שעוברת בגבול הרצועה

כשחושבים על הכוחות שנכנסים אל מעבר לגבול בשעת מלחמה, הם לא הראשונים שתחשבו עליהם - אבל חיילי גדוד הקשר של אוגדת עזה הם שותפים מלאים להצלחות בגזרה. קבלו הצצה לכוח שמקשר בין מפקד האוגדה לצלף שבשטח

01.05.18
אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל

המציאות המבצעית המורכבת באוגדת עזה דורשת התמודדות מהירה מול כל תקלה, והמוכנות הטכנולוגית היא חלק בלתי נפרד ממנה. גדוד "הבשור", גדוד הקשר של אוגדת עזה, מתאם במוכנות ובמבצעיות בין כל הכוחות ואנשי הביטחון בגזרה - ממפקד האוגדה ועד הצלף בשטח.

"האחריות של הגדוד היא לאפשר לכוחות לבצע את כלל התהליכים המבצעיים שהם צריכים", מסביר מפקד הגדוד, סא"ל אייל כהן. "אנחנו מעורבים בהכל - מעמדות האינטרנט וההלבנה ועד מאמץ האש והמודיעין. אנחנו מבינים שהעבודה שלנו נעשית כמו שצריך כשאירועים מבצעיים פורצים, וכוחות האש מצליחים להתביית על מטרות ולפגוע בהן".

לדבריו, כל אחת ממערכות הקשר מצוידת בתשתית גיבוי, ומעבר לטכנולוגיית הבקרה האוטומטיות, מביטות עליה כמה זוגות עיניים לאורך כל שעות היממה. "אם מפקד האוגדה ירצה ליצור קשר עם הצלף שבשטח או עם מפקד הפלוגה, הוא יכול לעשות את זה כשמולו המסך של התצפיתנית, תצלום האוויר של 'רוכב שמיים' והמסך מהתותח", הוא מוסיף. "אנחנו נדרשים לסטנדרט מאוד גבוה בכל אירוע". 

בעת לחימה, חיילי הגדוד אף ייכנסו לשטח האויב ויכינו את הקרקע. "הם יתמקמו בשדה הקרב ויבנו אתרי קשר ניידים, עם תשתיות טובות לתקשורת, שיאפשרו את תמרון הכוחות. בסבב הבא הזרימה המודיעינית תהיה הרבה יותר מהירה, כשהמטרה היא שנגלה את כוונותיו של האויב לפני שהוא מבצע אותן", אומר סא"ל כהן.

"היכולת לתפעל ולפקח על אלפי מרכיבים קטנים היא מהות התקשוב", מציין סא"ל כהן, "האתגר שלנו הוא לגלות את התקלות לפני שהן מפריעות למשתמש. אנחנו מפתחים את מערכות התקשוב כל הזמן, בהתאם לפטנטים ולפיתוחים החדשים של צה"ל".

"גם היום אנחנו קולטים מערכות חדשות שפועלות על ידי בינה מלאכותית", הוא מוסיף, "המטרה היא לייצר מרחב הגנה חכם ומתוחכם הרבה יותר, על ידי למידה עצמאית של המכונות".

"אנשים שלא מכירים את עולם הקשר שואלים אותי תמיד 'מה האתגר?'", הוא מסכם. "אני עונה שהוא משתנה כל הזמן - במיוחד באוגדת עזה, שתמיד הייתה בין המוקדים המבצעיים העיקריים של הצבא. אני מכין אותם לפעול בכל רגע, כי אי אפשר לדעת מתי אירוע עלול לפרוץ".