"גאווה להיות הגדוד הראשון ממערך הגנת הגבולות שמגיע ליהודה ושומרון"

בפעם הראשונה, לוחמי ולוחמות "קרקל", יעזבו את הגבול הדרומי לתפוס קו הרחק מהמקום המוכר להם - יהודה ושומרון. אז איך מכינים אותם לגזרה שלא היו בה לפני כן? כתבנו שוחח עם קצין האג"ם של הגדוד, רס"ן אביה הלל, ושמע על ההיערכויות לקראת העלייה לאזור החדש. צפו ברגעים המיוחדים

05.06.18
אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל

כבר 14 שנים שהגדוד המעורב "קרקל" שומר על גבול מצרים והערבה, כשעיקר עיסוקו הוא סיכול הברחות סמים לשטח ישראל וטיפול באירועים נקודתיים. בחודש הבא, בפעם הראשונה, הוא עתיד לבצע תעסוקה מבצעית בגזרה חדשה - יהודה ושומרון.

"שלושה חודשים התכוננו לעלייה לחטיבה המרחבית 'בנימין'", מספר רס"ן אביה הלל, קצין האג"ם של הגדוד המעורב. "הלוחמים והלוחמות למדו את המאפיינים הייחודיים לגזרה, ואת הדרישות המבצעיות איתן יצטרכו להתמודד".

"תהליך ההכנות", משחזר רס"ן הלל, "החל ב-48 שעות שעסקו בעיקר בהיערכות מנטלית ומודיעינית לגזרה. למדנו מה האתגרים שצפויים שם לכוחות שלנו, וביום השני כבר תרגלנו טכניקות לביצוע מעצרים ופטרולים, טיפול בהפרות סדר והתנהלות בצ'ק פוסט (נקודות ביקורת)".

כך התחילה תקופה ארוכה של אימון מקיף וכולל. "בשבוע הראשון התמקדנו בתחום הקליעה ובהכוונה ייחודית לגזרת יהודה ושומרון", מפרט רס"ן הלל. "לימדנו את הלוחמים להתנהל בתוך הפרות הסדר, להימנע מפגיעה בחפים מפשע, והכי חשוב כיצד לשמור על כשירות גבוהה".

בשבוע השני הכוחות הוקפצו לסייע בגבול עזה, ולאחר ארבעה ימים, המשיכו להתכונן לקראת העלייה לגזרה החדשה: "נסענו למרכז האימונים ללוחמה אורבנית בצאלים", מוסיף רס"ן הלל, "שם תרגלנו עם הלוחמים ביצוע מעצרים, וערכנו מספר תרגילי מחלקות שהתבססו על הסיורים מלפני כן".

"חלק מהדרישות שלנו כלוחמים הוא לדעת להילחם גם בשטח בנוי", הוא מסביר. "חידדנו את הנושא בקרב החיילים, כי לוחם טוב הוא לוחם ששומר על כשירות גבוהה בכל התחומים. כל מפקד פלוגה אימן את חייליו ללוחמה אורבנית, בדגש על מה שייפגשו בבנימין".

"השבוע השלישי", ממשיך קצין האג"ם, "עסק בתרגולים בבסיס האימונים הפיקודי, כאשר הדגש בחלק הזה הוא על הוראות פתיחה באש, הכנות מנטליות נוספות ואימונים באמצעות הסימולטורים הייחודיים לגזרה".

"הדריכות המבצעית שלנו עולה כי המוטיבציה עולה ברמה משמעותית", חורץ רס"ן הלל. "כבר אפשר לראות את הרצון של החיילים בעיניים. עשינו כל כך הרבה הכנות לוגיסטיות, הסמכות מבצעיות והכשרות מיוחדות - גם לנהגים, גם לצלפים וגם לשימוש באמצעי אלפא עבור הלוחמים".

בשישה ביוני הלוחמים והלוחמות יעלו לקו אחרי שלמדו את הפקודות המבצעיות של הגזרה, ואת המשימות שעליהם לבצע בה. "כולם מחכים לרגע הזה", הוא מסכם, "כולם רוצים לקחת חלק במשימות, לחוות משהו חדש וללמוד איך להגן על אזור שלא היו בו לפני כן. זאת גאווה עבורנו להיות הגדוד המעורב הראשון שמגיע ליהודה ושומרון".