הכירו את יחידת הלוחמה בטרור של פתחת ניצנה

בין היישובים המבודדים והרי המדבר הקימו המילואימניקים של פתחת ניצנה צוות לוחמה בטרור, ואפילו כבר ערכו אימון ראשון: "מגשימים את חזון הציונות העובדת והלוחמת"

13.02.18
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

"מדובר במלח הארץ", אומר רס"ן (מיל') יהודה אבני, מפקד הצוות הכי גאה שתפגשו. "יוצאים ומפריחים את השממה, מגשימים את חזון הציונות העובדת והלוחמת".

בחודשים האחרונים עמלו המילואימניקים מיישובי פתחת ניצנה על ה"בייבי" החדש שלהם. יוצאי הצבא המתגוררים סמוך לציר 10 התאגדו סביב הרעיון הציוני הלוחם והקימו את "צוות פלד" - יחידת מילואים צבאית שאחראית על המענה לאירועי טרור במגרש הביתי שלהם במהירות המיטבית.

"הצוות הוקם בשיתוף פעולה בין רכזי הביטחון השוטף של היישובים, החטיבה המרחבית שגיא והמועצה האזורית", מסביר רס"ן (מיל') אבני. "ביחד הבנו שיש באזור שלנו איומים מתפתחים, שעלולים יום אחד להתפרץ ויש צורך להקים צוות מילואים בגזרה, שמכיר את השטח ויכול לתת מענה מיידי לאירועים".

אל הצוות גויסו בהתנדבות משרתי מילואים, יוצאי היחידות הקרביות, הקומנדו והסיירות שגרים ביישובים הקרובים. כדי להתקבל לצוות, על ה"מתמודדים" לקבל על עצמם שגרת אימונים ומשימות של לוחמים. "בכל חודש אנחנו מקיימים אימון גדול של הצוות, ובנוסף, נדרש מהלוחמים להישאר תמיד בכשירות מרבית, לתפוס כוננות ולהישאר בכושר", מספר מפקד הצוות. 

באימון ההקמה של הצוות תרגלו המילואימניקים מגוון תרחישים המתאימים לאזור מגוריהם בין אם זה סיכול חדירה ליישוב או לחימה במרחב שלהם: "בזכות היותנו כוח צבאי, החטיבה המרחבית אליה אנחנו שייכים עוזרת לנו הרבה, מאמנת אותנו ודואגת לנו לציוד המתאים. אנחנו מאוד מעריכים את ההירתמות של הצבא למשימה וגאים בה".

לצוות הם קראו על שם יאיר פלד ז"ל, שפיקד על סיירת הצנחנים ב-1958. פלד, בעודו מנווט באזור הר שגיא, הקרוב לבתיהם של חברי הצוות היום, נרצח על ידי תושבי הפזורה הבדואית. פלד נהג בין היתר לקיים מבצעים מיוחדים על גבי אופנועים והנהיג בסיירת מסעות אופניים וגמלים בשטח המדברי המאפיין את האזור. דמותו, עד היום, מסמלת מנהיג צבאי יצירתי ומוכשר. 

"הגענו לאזור הזה, אל הנגב, כדי להפריח את השממה - לעבוד את האדמה ואת הארץ הזאת", מוסיף מפקד הצוות. "את שירות החובה שלי סיימתי מזמן, אבל אני מאמין שחלק מחובתי לארץ הוא גם להגן עליה, וזה חלק מהאידאל הגדול של כל מי שבא להתיישב כאן, וכמובן של המצטרפים לצוות".