הפיתוחים החדשים נגד הפרות הסדר האלימות

ממערכות המגנות מפני זריקות אבנים ובקבוקי תבערה ועד אמצעים לפיזור הפגנות ויירוט עפיפונים ובלוני הליום המחוברים לחומרי בעירה. אלו רק חלק מהפיתוחים החדשים אותם בוחנים באוגדת עזה במסגרת הפעילות המתמשכת נגד הפרות הסדר האלימות ברצועה

16.05.18
אלון תשובה , מערכת אתר צה"ל

באוגדת עזה ממש לא הסתפקו רק בהכנת הכוחות והלוחמים להתמודדות נגד הפרות הסדר האלימות לאורך הגדר, והשקיעו מאמצים רבים גם בתחומים נוספים על מנת לשמור על ביטחון תושבי עוטף עזה. 

החטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בשיתוף מחלקת אמצעי לחימה בזרוע היבשה ופיקוד הדרום, פיתחה אמצעים טכנולוגיים הנבחנים כדרך להתמודדות מול הפרות הסדר ממרחק רב יותר, כדי לאפשר לכוחות בשטח יכולת הגנה מקסימלית.

"לאורך תקופת ההיערכות היו לנו שני אתגרים מרכזיים", מספר , "שמירת הזמינות המבצעית הגבוהה והכשירות הטכנית לכל מה שיתבקש, לצד מאמץ רב בקליטת אמצעי לחימה וטכנולוגיות ייעודיות חדשות".

 

בין האמצעים שבוחנים באוגדת עזה ניתן למנות רחפנים המצוידים במערכות שונות לפיזור הפגנות באמצעות גז מדמיע, ורחפנים הפוגעים ביעדי טרור של חמאס בעומק שטח הרצועה. "הצורך המבצעי שאליו אנחנו נדרשים, הוא להגיע למרחקים עמוקים וגדולים יותר מטווח הירי שהיה לנו עד היום", מסביר מפקד הטכנולוגיה והאחזקה של פיקוד הדרום, אל"ם גל ביסטריצר. "הרחפנים שפיתחנו יודעים לשאת איתם תחמושת 'אלפא' או חומר בואש - בזכותם אנחנו יכולים לפגוע ביעדי חמאס במרחקים עמוקים יותר".

במקביל, פותחו רחפנים שמיועדים לפגוע באופן ממוקד בעפיפונים ובבלוני הליום המחוברים לחומרי תבערה. מי שמפעיל אותם הם צוותים מהחטיבה הטכנולוגית של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, וממרכז השיקום והאחזקה 7000 של פיקוד הדרום. "מדובר בעיקר בפיתוח של שני סוגי רחפנים עליהם יכולות יירוט", מפרט אל"ם ביסטריצר.

"אם הרחפנים שיודעים לשאת חומר בואש ולתקוף בעומק האויב יותר אפקטיביים", הוא מבהיר, "אז פה אנחנו מדברים על רחפנים שיודעים לזהות מראש ולפעול בצורה יותר ממוקדת מול האיומים האלה". סוג נוסף של רחפנים, הם כאלה המחוברים לחוטים ולקרסים, אשר תופסים את העפיפונים ומעיפים אותם אל מחוץ לשטח ישראל.

מערכות מיגון לצלפים ותוצאות טובות יותר

כבר מתחילת האירועים, מערכי הטכנולוגיה והאחזקה באוגדת עזה בפרט ובפיקוד הדרום ככלל, נדרשו לתת מענה הגנתי לצלפים, אשר עומדים בקו המגע מול האיומים. "גם עבור צורך זה ביצענו שני תהליכים", מציין מפקד הטכנולוגיה והאחזקה ומרחיב: "התקנו שמשות ממוגנות על הצלפים, דרכן הם יכולים לצפות על הנעשה בשטח ולהיות מוגנים. בהמשך האירועים, כבר פיתחנו את השמשות למערכות מיגון שלמות שמאפשרות לצלף לא רק לתצפת, אלא גם לירות דרך חרכי ירי, ולהיות מוגן מפני זריקות אבנים ובקבוקי תבערה".

האמצעים האלו, הוא מחדד, כבר הביאו לידי ביטוי את האפקטיביות המוגברת בהתמודדות מול הפרות הסדר. "גם ביום שני וגם בסוף השבוע האחרון, נטרלנו באמצעות אותם הרחפנים יותר מ-150 עפיפונים ובלוני הליום. ביצענו כמאה גיחות למוקדי הפרות הסדר, ופגענו ביעדים רבים".

"הצורך המבצעי", ממשיך אל"ם ביסטריצר, "נולד הן מיוזמות שהובלנו להתמודדות מול הפרות הסדר והן מתוך למידת מאמצעי הטרור שחמאס מפעיל נגד כוחותינו".

"הפריסה של הצלפים בקו המגע וההתמודדות עם הפרות הסדר והטרור", מסכם אל"ם ביסטריצר, "קיבלה מעטפת אפקטיבית, שמאבטחת אותם מפני ירי צליפה, שמתבצע על ידי החמאס באופן קבוע. האמצעים האלו מוכיחים את יעילותם ושיפרו משמעותית את מרחב ההגנה והפעולה של צה"ל".