הצטרפנו לאליפות הרפואה הראשונה של פיקוד הדרום

איך מטפלים בפצוע תחת אש חיה? מה עושים כשצריך לפנות נפגעים תוך כדי לחימה? ירדנו לאליפות הרפואה הראשונה שהתקיימה בפיקוד הדרום, המבקשת להכין את הלוחמים להסתער ולנצח - אך גם, במידת הצורך, לדעת להעניק טיפול רפואי ראשוני ומציל חיים

15.12.19
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

כשלוחם נמצא על הגדר, בפעילות בעומק שטח האויב או בעיצומה של לחימה, הוא חייב לשמור על ערנות מתמדת ולשלוט ביכולות המבצעיות כדי להשלים את המשימה בהצלחה. אבל מה קורה אם אחד מאנשי הכוח נפצע? מי יידע, לעיתים תחת אש ובהיעדר תנאים סטריליים, לסייע מבחינה רפואית ולפנות אותו לבית חולים? מתוך ההנחה הזו בדיוק, יצא פיקוד הדרום בצעד חסר תקדים, וערך בפעם הראשונה אליפות רפואה פיקודית שתכין את צוותי הרפואה, התאג"דים והלוחמים בגזרה למצב עימו אפשר להתמודד לא מעט פעמים.

"בדומה לאליפות הרפואה המטכ"לית שנערכת בצה"ל מדי שנה, גם אנחנו החלטנו להרים אליפות משלנו בפיקוד", מספר קצין אג"ם הרפואה בפיקוד הדרום, רס"ן מאור אדרי. "חוץ מלהכין את צוותי הרפואה לאירוע, הפעילות העשירה אותם בידע מקצועי, העניקה להם כלים שישמשו אותם במצבים לא פשוטים - ובעיקר בחנה אותם אל מול אתגרי הגזרה הדרומית".

במסגרת האירוע ניתן היה למצוא את התאג"דים של חטיבות החי"ר באוגדה 162 (עוצבת הפלדה), צוותי רפואה מהחטיבות המרחביות, פרמדיקים, מצילי חיים (מגישי עזרה ראשונה) ונציגים ממערכים מקצועיים, כמו רפואת שיניים ובריאות הנפש. בעודם מסווגים ל"בתים", נבחנו המשתתפים השונים במגוון תחנות וסיטואציות מורכבות - החל מריצת אלונקות ומכשור רפואי ועד פינוי נמרץ ואב"כ. כל צוות ניסה להוכיח בשורה התחתונה שהוא הכי מוכן לחירום, ואיך לא - מי ראוי לקבלת התואר המנצח הגדול של האליפות.

"המתחרים התמודדו עם אירועי חדירה לגבול מדינת ישראל ועם אירוע רב-נפגעים, ונתקלו בסוגיית המיון והטיפול בפצועים תחת אש חיה", ממשיך רס"ן מאור אדרי. "כל זאת, תחת לחץ פיזי ונפשי, וכשהם נדרשים להפעיל שיקול דעת משמעותי במצבים מכריעים".

אחד הכלים היותר קריטיים בעזרתם הם נבחנו, היה סימולטור רפואה חדש שנחנך בבסיס האימונים (בא"פ) של פיקוד הדרום בתחילת האליפות. "בתוך מתחם אימוני הרפואה שנפתח, יש סימולטור מציל חיים שדרכו חייב לעבור כל לוחם שעתיד לבצע תעסוקה מבצעית בגזרה הדרומית", מבהיר רס"ן אדרי.

כבר לפני כניסתו לחדר, מתמודד הלוחם מול אתגרים פיזיים שמטרתם להעלות לו את הדופק והאדרנלין, כך שבעת ההגעה לשלב הטיפול - הוא מצוי במאמץ רב, המדמה את מצבו בשדה הקרב. "אי אפשר לצפות איך ייראה החדר", מדגיש קצין אג"ם הרפואה בפיקוד. "הסימולטור מציג כמעט כל תרחיש רב-נפגעים, ותחת מספר רב של מצבים אפשריים. החדר יכול להיות אפוף עשן, עם סאונד של ירי כבד או יכול להיות חשוך ומלא בסלעים ובאבנים שמקשים על טיפול במצב כריעה. להלוחם צריך לעשות הכול כדי להציל את ה"פצועים" (בובות חכמות המוצבות שם מבעוד מועד) תוך כדי שהוא מגן על עצמו. יתרון משמעותי בסימולטור החדש הן המצלמות שמתעדות את התרגיל של הלוחם ומשמשות כחומר להפקת לקחים בסופה של ההתנסות".

אחרי יום רווי בפעילות, נקבעו התוצאות:

בית התאג"דים:
1. גדוד 931 של הנח"ל
2. גדוד 432 של גבעתי
3. גדוד קרקל

בית החטיבות המרחביות:
החטיבה הצפונית, אוגדת עזה

בית רפואת השיניים:
מרפאת שיניים מפאו"ג 143 - ד"ר רומן גרושין

בית בריאות הצבא:
סער גרוס

בית בריאות הנפש:
שיר ארביב

"אנחנו שואפים לכך שהאליפות לא תהיה חד פעמית, אלא תהפוך למסורת פיקודית למשך השנים", מסכם רס"ן אדרי, "אנחנו נחתור למצויינות, וננסה להעלות את הרף יותר ויותר. אם אפילו רק חייל אחד שהיה פה היום יציל חיים בהמשך השירות שלו - אנחנו עשינו את שלנו".