הצצה לתרגיל הגדול ביותר בגזרת רצועת עזה מאז "צוק איתן"

תראו"ג עזה שמתקיים בימים אלו מאמן את הכוחות בתפיסה ובטכניקות החדשות להתמודדות עם האיומים בגזרה, כחלק מהצבת המוכנות בראש סדר העדיפויות המטכ"לי. "אני מתרשם שחלה פה עליית מדרגה משמעותית", אמר הרמטכ"ל כוכבי שביקר בתרגיל. הצצה לתרחישי הענק שלא נראו בצה"ל מ-2014

31.07.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

חמש שנים חלפו מאז שסדר גודל כזה של תרגיל אופרטיבי נראה בצבא. לאורך השבוע האחרון קיימו באגודת עזה תרגיל אוגדתי רב זרועי רחב במיוחד, בו השתתפו שמונה מפקדות חטיבתיות, מאות אנשי מילואים וכוחות אוויר וים שהגיעו לתרגל את מוכנותם למערכה הבאה בזירה הדרומית.

כחלק מהתרגיל, התאמנו הכוחות המשתתפים על שיתוף הפעולה ביניהם במגוון תרחישים עצימים ומגוונים שכללו בין היתר - חדירת כוחות עוינים מהים, פינוי פצועים מוסק ואף כניסה קרקעית לרצועה.

התרגיל הנוכחי הוא התרגיל המרכזי לסיכום תהליך המוכנות של צה"ל למערכת ברצועה, עליו הורה הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עם כניסתו לתפקיד, וזאת לאור הערכת המצב ומאפייני זירת רצועת עזה. הרמטכ"ל הציב את המוכנות כראשונה בסדר העדיפויות המטכ"לי. 

"אני מתרשם שחלה פה עליית מדרגה משמעותית", אמר רא"ל כוכבי במהלך ביקורו בתראו"ג. "רמת המוכנות מאוד גבוהה למערכה אפשרית ברצועת עזה. אנחנו לא נותנים לרגיעה הזאת לבלבל אותנו ולהטעות אותנו. נמשיך בתהליך ההתכוננות מתוך הנחה שברצועה יכול לפרוץ עימות בכל יום".

התהליך מתמקד בהגדלת סל המטרות המטכ"לי, העצמת המודיעין, הקשר בין יחידות השדה למודיעין בזמן אמת, ארגון המרחב, אימונים ומאמץ לוגיסטי נרחב. 

במסגרת התהליך בוצע בחציון הראשון של שנת 2019 נוהל קרב מלא בפיקוד הדרום ובמטכ"ל עם כלל יחידות השדה שעתידות להלחם ברצועת עזה.

לצד זאת, הגדיל אגף המודיעין בשיתוף עם פיקוד הדרום את סל המטרות למלחמה, תוך הכנות מול יצור המטרות באמ"ן לזירת רצ"ע ובניית תכניות אש המותאמות למערכה. 

בחצי שנה האחרונה בנה פיקוד הדרום תוכנית אימונים ייעודית במסגרתה אימוני יחידות התבצעו על בסיס תרחיש דרומי. התוכנית כללה תרג"דים באש בשם "בוחן פד"ם" על פי קריטריונים יעודיים לתפקוד הגדוד בלחימה ברצועת עזה. במהלך החציון הראשון של שנת 2019 התקיימו 30" בחני פד"ם". בוצעה השתלמות "קפיץ דרוך" בה תרגלו מפקדים מרמת המ"פ בסביבת VR שדימתה את אופי הלחימה הצפוי בעזה, והמחישה את הערכות האויב. 

לפני כשבועיים בוצע תרגיל פיקודי רחב היקף שבחן את תפקוד מפקדת הפיקוד ללחימה. מדובר באימון כלל המכלולים של הפיקוד בחירום, לרבות הפעלת אש רחבה, תמרון ולוגיסטיקה במלחמה.

כמו כן, בתקופה האחרונה גובש ומומש תהליך הצטיידות של אמל"ח ללחימה, לרבות אמל"ח ייעודי ללחימה במנהרות. בפן הלוגיסטי, הוגברה משמעותית יכולת הניוד לצק"חים מהירים. 

התפיסה הנוכחית דוגלת בחיבור ארבעה אלמנטים לחימתיים כהכנה לסבב לחימה קצר ברצועה: אימונים, תכנון מוקדם ואיכותי לעימות ברצועת עזה, איוש מסלולים ומרכזים בפיקוד הדרום והרחבת ארגז הכלים שיאפשר גמישות ועוצמתיות בזמן פעולה.

המכשול התת קרקעי, שבימים אלו נמצא בעיצומו של תהליך בנייה, עתיד להיות באורך של כ-38 קילומטרים וכ-10 קילומטרים של גדר עילית. המכשול ייתן את המענה המבצעי האיכותי ביותר לאתגר התת קרקע ואיום המנהרות. 

בנוסף, בזרוע היבשה פותח אמל"ח מתקדם שיעניק לכוחות המתמרנים עוד יתרון - "חומת חימר". הוא מסוגל לפוצץ פיר מנהרה ובעזרת אפקט 'חוטר' לחדור לעומקה, להשמיד כל תשתית הקרויה בדרכו ולאסוף מידע על אודותיה.

כדי להגביר את יכולת הקטלניות של צה"ל החל השימוש ב"מרחב חכם" שמתבסס על חיבור ואיתור דיגיטלי לצורך מיצוי התקיפה ברמה הטכנולוגית.

אך מעבר לרמה הטכנולוגית - גם המעטפת הלחימתית לא נזנחה במסגרת התרגיל הנרחב. החמ"ל החדשני בשם "חמ"ל מפקדת בקרה אווירית אוגדתית" (מב"א) לקח גם כן חלק בתרגיל.

החמ"ל, מכיל בחובו נציגי מודיעין, אש, אוויר וקרקע. הוא מתעסק בתפר בין חיל האוויר ללוחמי החי"ר נפתח במטרה לייצר שליטה ויכולת השמדה רצינית של כל הנוגע לאיומים המגיעים מהאוויר ומהשטח האווירי הקרוב לקרקע. 

ואין מדובר בחידוש היחיד - מרחב הלחימה כפי שאנו מכירים אותו היום חווה שינוי רציני כאשר במקום למקם לוחמים על הסוללה - הוקמו עמדות חדשות, תילים לאש ותצפית שמאפשר הגנה מוגברת והכנה פרקטית של קו המגע לחיכוך.

בסוף, כל אחת מהיחידות שלקחו חלק בתראו"ג התאמנה על ייעודה בשעת השין תוך למידת האויב ושלילת יכולותיו, והיא מכירה את משימתה לעומק. ובעזרת הטכנולוגיות החדישות ו"ארבע העונות" אין ספק שחלה עליית מדרגה משמעותית במוכנות האווירית, הימית והקרקעית למערכה פוטנציאלית בגזרה הדרומית.