תקופת האימון של חטיבה 401 נפתחה, כיאה ללוחמים השולטים בטנקים, ב"בום". לאחר ארבעה חודשים של תפיסה מבצעית ומשמעותית בכל רחבי הארץ, צללו מיד החיילים למסכת ארוכה של תרגולים, אימוני מפקדים, תרג"דים, וכמובן, גולת הכותרת - אימון חטיבתי משותף שנועד לרענן את יכולותיהם האופרטיביות.

לבנת האימון הנוכחית מוכוונת למתווה הדרומי. בשונה מאימון "קלאסי" של החטיבה, הפעם אור הזרקורים הוסת לרגע מהטנקים ומהפיצוצים המוכרים, והתמקד בנקודה משמעותית שהשפעותיה ניכרות בשטח - צוות הקרב החטיבתי (צק"ח).

במציאות בה האויב הוא "מוחבא ונעלם", פועל באופן נסתר מהעין ובמקביל משתמש במספר מימדי לחימה, כמו תת-קרקע ולוחמת סייבר, כוחותינו חייבים תמיד להיות צעד אחד לפניו. הדבר מתאפשר בעזרת "נוסחה" צבאית משוכללת שמאחדת כוח שריון, לוחמי חי"ר וצוותי הנדסה שפועלים כתף אל כתף.

"כולנו הגענו לכאן, טנקיסטים, צמ"ה (ציוד מכני הנדסי), יהל"ם, נח"ל, גבעתי ופלס"ר 401,  כדי לייצר חזית מאוחדת המותאמת כמו כפפה ליד לגזרה הזו", מסביר קצין האג"ם של גדוד ההנדסה 601, סרן רועי חסין. "לכל כוח יש את הייחוד שלו והיכולות שהוא מביא איתו לשולחן, ברגע שאנחנו לומדים להשתמש בהם בצורה נכונה זה אוטומטית נותן לנו יתרון משמעותי".

אך היתרון הזה לא מספיק, וכדי להבטיח ניצחון במערכה הבאה, כל קצה מבצעי כזה, בין אם D9 או לוחם, חייבים להכיר מקרוב את העבודה של שאר הצוותים - דבר שבשבילו בדיוק יצא לפועל האימון הנוכחי.  

"התרגיל התחלק לשניים, כך שחצי ממנו נעשה בשטח בנוי המדמה כפר של חמאס, וחציו השני התקיים בצאלים ושם דגש על אסטרטגיה", אומר סגן אופיר קופרמן, סגן מפקד סיירת 401. "בשונה מלבנון, המתווה שתרגלנו באימון הקודם, בעזה אין סבך או שטחים נרחבים. הכול הרבה יותר צפוף, מה שאומר קרבה גדולה לאויב ועבודה מדויקת יותר". 

"בסופו של דבר המעטפת שלנו מהווה כוח תמרון עיקרי ושובר שוויון בשטח", הוא קובע, "והנוכחות שלנו במקומות האלה היא קריטית. אף צק"ג או צק"ח לא ירצה לצאת למלחמה בלי לדעת שיש טנק שמחפה עליו מאחור".

בשביל כוחות ההנדסה שעל כתפיהם האחריות לאפשר לשאר הכוחות להיכנס פנימה, האתגרים המרכזיים עמם התמודדו לאורך התרגיל נגעו בעיקר להשמדה של תשתיות תת-קרקעיות ומרחבי סיוע אש.

"מה שמיוחד בצק"ח זה שהוא בנוי מכל הכוחות שביחד תורמים ללחימה", מחזק סגן קופרמן, "הפלס"ר נכנס ראשון, פורס תצפיות ומכין את השטח לכניסה של ההנדסה, שדואגים לפנות את המוקשים ולנקות את השטח. אחריהם מתקדמים הטנקים, המביאים איתם מיגון וכוח האש, ולבסוף כוחות החי"ר שמאתרים את האויב ופועלים נגדו באקורד הסיום".

את האימון חתמו הכוחות בהצלחה, והוכיחו שככל שהזמן חולף, שיתוף הפעולה הולך ומתהדק, ונהיה טבעי יותר. "הסמג"ד הבא שלנו מגיע מחטיבת חי"ר. אנחנו יוצרים את הערבוב הזה כדי להעצים את האורגניות שלנו ביחד", מציין סגן קופלוביץ'.

"אימונים מאותו הסוג נותנים לנו הזדמנות לחזק ציר לחימה מאוד משמעותי ויעיל, ולדחוף את עצמנו ואת הצוותים שלנו לקצה גבול היכולת, רגע לפני תקופת התרג"דים", מסכם סגן חסין. "היכולת לשלב את שלושת האלמנטים הכל-כך שונים האלה ביחד - הנדסה, שריון וחי"ר, ולגרום לנו לעבוד בשביל מטרה אחת, הופך אותנו לחזקים, קטלניים ובעיקר מוכנים יותר לכל משימה שנידרש לבצע".