הכירו את המוח שמאחורי גילוי מנהרות הטרור

מאחורי כל פיר מנהרה שנחשף בתקשורת, זיהוי מודיעיני על נקודות חפירה פוטנציאליות או אפילו פיתוח טכנולוגיה משוכללת הקשורה לעולם התת קרקע, ניצבת בגאווה קבוצת אנשים מצומצמת אותם תוכלו לכנות רק באמצעות ה-א', ב'. כדי לנסות להבין מעט על העולם הנסתר הנמצא תחתינו, תפסנו לשיחה את מפקד מעבדת גילוי המנהרות של אוגדת עזה ושמענו ממנו על איך מצליחים למצוא מנהרת טרור

29.09.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

מנהרות הטרור מהוות מזה שנים איום אשר ההתמודדות מולו אינה פשוטה כלל. מול הניסיון של מחבלים לחדור לשטחינו ולפגוע בחיילים ואזרחים, עומדים מספר אנשים שהתעסקותם הצבאית נוגעת לנושא כאשר 'כלי הנשק' היחיד בו משתמשים - הוא המוח שלהם ותו לא.

המעבדה המרכזית והראשונה הוקמה לפני מספר שנים בפיקוד הדרום. בין כותליה נמצאת קבוצה קטנה הכוללת שמונה פיזיקאים, מהנדסים, אנשי מודיעין וגיאולוגים, שכל עולמם ותכלית תפקידם הוא להכיר כל פיר ושטח בו קיימת מנהרה, ויותר מכך - לנסות לחזות היכן תיעשה החפירה הבאה של האויב?

על תזמורת המוחות הזו מנצח סרן ב', מהנדס חשמל וכימיה בהשכלתו שמפקד על המעבדה כולה. "התפקיד הזה שם בפעם הראשונה את הטכנולוגיה בקדמה המבצעית", הוא מסביר, "בסוף אנחנו העיניים של היחידות הלוחמות מתחת לקרקע".

לדבריו, כל הקשור לעולם התת קרקעי נמצא בגדר תעלומה למי שלא מתעסק בתחום באופן שוטף, הוא אינו אינטואיטיבי ודורש מצד אחד לסמוך על הטכנולוגיה והחיישנים במאת האחוזים ומן הצד השני לשלוט בהם.

"כדי להצליח לגלות מנהרה עלינו לעבוד בשיתוף פעולה צמוד עם האנשים שנמצאים בשטח - הלוחמים", מחדד מפקד המעבדה, "הם סורקים את השטח ומעבירים אלינו את הנתונים שבעזרתם אנחנו בונים תמונת מצב המבוססת על שינויים והפרעות בקרקע".

 אך האקשן לא מתחולל רק כאשר מצליחים לאתר פיר. גם כאשר לא נראית מנהרה באופק, הטכנולוגים עובדים על הפיתוח הגדול הבא. "התפקיד שלנו מערב לא מעט התעסקות עם טכנולוגיות שעוד לא 'הבשילו' עד הסוף", צוחק סרן ב', "אנחנו לומדים אותן ומנסים להתאים אותם לצרכים המבצעיים שלנו כדי שבפעם הבאה שכן נעלה על משהו - נהיה צעד אחד קדימה".

"המשמעות של טעות בעבודה הזו היא כבדה מאוד"

לאורך מבצע מגן צפוני שחשף מספר מנהרות טרור של ארגון חיזבאללה, נשפך עוד אור על עבודתם החסויה של אנשי המנהרות שהציג בין היתר, לאחר תקופה ארוכה, גם את ההבדלים בין הגזרות בתחום.

"מהות ההתעסקות במנהרות בכל גזרה היא דומה, אבל הגישה היא אחרת", חושף סרן ב' ומדגיש, "בשני המקומות מתחילים עם מרחב גדול מאוד שלאט לאט מצטמצם אחרי שבונים תמונת מצב. אבל ההבדל המרכזי הוא בסוג הקרקע ששונה מאוד בין הדרום לצפון".

למרות רגעי השיא, לעיתים התפקיד מציף בפני אנשי המעבדות אתגרים לא פשוטים. "הכל קורה בעצימות מאוד גבוהה כל הזמן", משתף סרן ב', "השעות לא שגרתיות ואתה מקבל פתאום אחריות שהיא לא רק אישית או ניהולית - אלא בעלת השפעה אדירה על כל אחד ואחת מהאנשים שחיים כאן. המשמעות של טעות בעבודה הזו היא כבדה מאוד, אבל זה בסוף מה שדוחף אותנו לעשות דברים בצורה הכי מדויקת ולא להפסיק השתפר".

הפאזל הזה שנקרא לאתר מנהרה מכיל בתוכו מספר חלקים לא ידוע ולא נגמר, כל חלק ממנו משמעותי מאין כמותו ורומז בכל פעם קצת על מה שמתחולל עשרות קילומטרים מתחת לרגליים שלנו.

"זה תהליך ארוך וסיזיפי", מסכם מפקד המעבדה, "אבל הרגע הזה שכל החלקים נמצאים אצלך ביד אחרי העבודה הרבה  שעשית עם הצוות שלך, ומולך ניצבת תמונת מצב בהירה שבזכותה סוכלו תוכניות של ארגון טרור - הופך את הכל לשווה את זה, וזה הדבר החשוב ביותר".