אנדרטה חדשה לנופלי חטיבה 14

02.01.19
מערכת אתר צה"ל

טור מח"ט 14, אל"ם ניר רוזנברג

חטיבה 14, חטיבת "המחץ", או בכינויה חטיבת "הביזון", היא חטיבת מילואים של שריון החוגגת השנה 60 שנים להיווסדה. החטיבה פורקה ואוחדה מחדש מספר פעמים. חטיבה 14 מוכרת בעיקר בגלל מורשתה הארוכה והמפוארת המייחדת אותה, היא השתתפה במספר מלחמות ישראל בינהן: מלחמת ההתשה, מלחמת ששת הימים בקרב אום כתף, בקרבות הבלימה הקשים מול הכוחות המצרים בסיני במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת "שלום הגליל".

כשהתחלתי את תפקידי כמח"ט 14 נוכחתי עד כמה המורשת החטיבתית הינה אירוע חשוב גם בעיניו של חייל המילואים המשרת בה. למרות המורשת המפוארת של החטיבה ולמרכזיות שלה במערכות ישראל בשנים עברו, מצאתי כי לחטיבה אין נקודת התכנסות, אנדרטה או פינת זיכרון בה ניתן לעסוק באירועי החטיבה ובהנצחתה, ואין עיסוק במורשתה. לא היה לי ספק כי אין מתאים בשנת העשור השישי להיווסדה, לעשות מעשה והתחיל בכך.

אנדרטת חטיבה 14 הוקמה בשנה ה-60 להיווסדה של החטיבה כאשר המטרה לעסוק בהנחלת מורשת לחטיבה הפועלת שנים רבות, שהייתה בעבר חטיבה סדירה, מעמודי הטווח של השריון הישראלי וכוחות פיקוד הדרום, ולקבוע נקודת ציון ומפגש ללוחמי החטיבה בעבר ובהווה שתשמש אותם באירועי החטיבה ובמפגש הלוחמים. השקיעו באנדרטה מחשבה יצירתיות אשר יספרו את סיפורה של החטיבה, יתנו כבוד לסמלה של החטיבה (הביזון) שישתמר לאורך השנים ללוחמיה עטורי הניצחון והתהילה ולנופליה במערכות השונות.