העיניים על הגדר, הרגליים על הקרקע. לוחמי הנח"ל מסכמים תעסוקה מבצעית

ימי קרב אינטנסיביים, ימי שישי אפופי עשן הפס"דים וארבעה חודשים של תפיסת קו מבצעית, מקצועית ורגישה ניצבת כעת מאחורי לוחמי חטיבת הנח"ל. רגע לפני שממשיכים לאימון - שמענו ממפקדים שאיישו שני קצוות שונים בתכלית לאורך הגדר על האירועים העצימים והיממות בהן לא עצמו עין, ויצרו תחושת ביטחון באחת התקופות המאתגרות בגזרה

04.07.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

זה היה בתחילת חודש מאי, נדמה היה כי מדובר בעוד הפרת סדר אלימה על גדר המערכת, אך הפעם, למטעני החבלה והבקת"בים, נוסף ירי בודד לעבר כוחותינו שגרם לפציעתם של שני חיילים.

לפתע הביטוי הצבאי, שכבר מזמן מנחה את הלוחמים בגזרה הדרומית, "מ-0 ל-100", הפך מוחשי מתמיד, כאשר בתגובה לאותו שישי, ולרקטות שנורו לשטחינו, יצא צה"ל בשרשרת תקיפות מדויקות מהקרקע ומהאוויר.

ימי הלחימה האלה וההתמודדות הצבאית שבלטה באותם רגעים, יכולים אולי לשפוך אור על מה שנדרש מלוחם שמגיע לאותו קו, בו העיניים חייבות להישאר נעוצות על הגדר, והמוכנות להיכנס לאירוע שעלול להתפרץ בכל עת - גבוהה מתמיד.

"כשאתה בעזה המטרה שלך היא אחת: לסכל ולהשמיד כל איום של האויב, שיכול להגיע מכל מקום ובכל שעה", משתף סמג"ד 931, רס"ן חננאל טוביאנו, שתפס את הקו יחד עם הגדוד שלו בגזרת החטיבה הצפונית, "כבר מהרגע שהגענו לכאן הבנו שהגזרה הזו דינמית מאוד, אפילו ההפס"דים שחוזרים על עצמם בכל שישי משנים את צורתם ואתה צריך ללמוד הכול תוך כדי, אני מרגיש שעשינו את זה טוב".

חלפו ארבעה חודשים מאז שלוחמי הנח"ל תפסו את מקומם של הכומתות האדומות בקו ונכנסו לשגרה שדרשה מהם לתמרן באופן תמידי בין סריקות מסביב לגדר, פעילויות מבצעיות ושיח ותיאום מול הרבש"צים. 

"התמרון בין הדברים הכל כך שונים האלה הוא אף פעם לא פשוט", מודה רס"ן אלירן בוחבוט, סמג"ד 932 שאייש את חלקה הדרומי של הגזרה, "מבחינתי אחת ממטרות העל שלנו הייתה להקנות כאן תחושת ביטחון אמיתית. כי אנחנו אולי מגיעים לגזרה הזו לארבעה חודשים, אבל הם נמצאים כאן כל הזמן, וזה משפיע עליהם ישירות. התפקיד שלנו הוא לנצל את הזמן שאנחנו נמצאים כאן בשביל לאפשר להם לחיות את החיים שלהם בלי הפרעות".

אך לעתים, למרות שהלוחמים מהווים חוצץ נוסף בין ארגון הטרור מצידו השני של הגדר לבינם, אותה שגרה שמנסים לשמר נקטעת, ודברים משתנים בין רגע. "זה התחיל מירי צלף על קצין גששים ומשם התגלגל להסלמה", משחזר סמג"ד 932 את הרגעים הזכורים לו מהקו האחרון, "ומהר מאוד הפך לשרשרת ארוכה של ניסיונות לפגוע בכוחותינו ובאזרחים".

"מכל דבר שהאויב ניסה נגדנו למדנו הרבה", משוכנע רס"ן בוחבוט, "השמדנו מטרות רבות בחזית וכמות חציית הגדר בתגובה לכך פחתה משמעותית". לגבי ההתמודדות עם בלוני התבערה והנפץ, אומר רס"ן בוחבוט: "זו תופעה מורכבת. ישנו ניסיון בלתי פוסק לאתר דרכים אפקטיביות יותר בכל יום שעובר".

עם עזיבת הקו, ופינוי המקום לכוחות גולני, פני החטיבה הירוקה מופנות קדימה - לתקופת האימון. "לב האימון יעסוק במתווה דרומי", מגלה סמג"ד 931, "נתרגל שם לא מעט דברים שחווינו לאורך הקו האחרון כאן ונחזק את המוכנות והטכניקות שלנו. אני מאמין שגולני ימשיכו את העבודה שלנו כאן גם במובן הפרקטי, וגם בתובנות המבצעיות. ובאשר ללוחמים שלנו - אני גאה בכל מה שהצלחתם לעשות ובטוח שבפעם הבאה שנגיע לקו הזה נהיה מוכנים אפילו יותר".