צפו ברגעי סיכול פעילי ומטרות הטרור בעזה

06.05.19
מערכת אתר צה"ל

במהלך הלילה תקפו מטוסי קרב של צה"ל כ-30 מטרות טרור של חמאס וגא"פ לאורך רצועת עזה. ביומיים האחרונים הותקפו כ-350 יעדים, נרשמו כ-690 שיגורי רקטות לעבר ישראל ובוצעו יותר מ-240 יירוטים של מערכת כיפת ברזל. הוסרו כלל מגבלות ההתגוננות בעורף.

בין היעדים שהותקפו גם משרד מפקד-גדוד מרכז חאן יונס, ומתחמי אימונים של ארגוני הטרור חמאס וגא"פ ברחבי רצועת עזה, מתקן אימונים המשמש את הכוחות הימיים של ארגון הטרור חמאס בג'באליה וכלי שיט מבצעיים השייכים לכוח הימי של ארגון הטרור חמאס.

 הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ביקר אתמול (ראשון) באוגדת עזה. במהלך הביקור קיים הרמטכ״ל הערכת מצב בהשתתפות מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תא"ל אליעזר טולדנו, ומפקדים נוספים באוגדה.

אמש, מטוסי קרב של צה"ל תקפו את בניין לשכתו של תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס בעיר נוציראת, בנוסף לחמ"לי תצפיות, תשתיות תת-קרקע, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד.

קודם לכן, מטוסי קרב של צה"ל תקפו מתחם המשמש את מנגנון ביטחון הפנים של חמאס, בשכונת רימאל. מדובר במתקן הביטחון השוטף הגדול ביותר בעיר עזה, הוא ממוקם בשכונה אזרחית ומשמש לפעילות מסייעת למאמץ הצבאי של החמאס.

ארגון הטרור משתמש במבנה לצרכים מבצעיים הכוללים הגנה והסתרת תשתיות טרור תוך התעלמות ממיקומו של המבנה בלב שכונת מגורים.

ארגון הטרור חמאס משתמש במבנה לצרכים מבצעיים הכוללים הגנה והסתרת תשתיות טרור תוך התעלמות ממיקומו של המבנה בלב שכונת מגורים.

בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ מוקדם יותר היום, סוכל חאמד אחמד עבד חודרי, האחראי על העברות כספים במזומן ובהיקפים גדולים מאיראן לארגוני הטרור ברצועת עזה. כמו כן, תקפו כלי טיס של חיל האוויר חוליות פעילי טרור ברחבי הרצועה, וכן תשתיות תת-קרקעיות ומחסני אמל"ח המוסלקים בבתי פעילי טרור.

חודרי, בן 35, תושב רצועת עזה, אחראי על העברות כספים במזומן ובהיקפים גדולים מאיראן לארגוני הטרור ברצועת עזה, היה בעליה של חברת החלפנות "חאמד ללצראפה"/"אלופאק", אשר הוכרז כארגון טרור בישראל ביוני 2018.

"מבצע הסיכול הזה היה מורכב", חושף גורם בכיר בחיל האוויר, "מדובר באזור צפוף ואורבני בלב עזה, ולמרות הסביבה העמוסה עדין השגנו פגיעה מדויקת וכירורגית תוך כדי נסיעתו של חודרי".

"יצאנו לדרך בעזרת שיתוף פעולה הדוק עם הגורמים המודיעיניים של השכב. מספר כלי טיס לקחו חלק בפעולה עצמה ואנחנו ערוכים להמשך של מבצעי סיכול נוספים", לא מהסס הבכיר. "אנחנו פועלים תחת הדרקטיבה שחמאס ואנשיו חשופים ונמצאים בסיכון כל זמן עד שאנחנו נבחר ונרצה לפעול אחרת".
 
בשנים האחרונות התבסס מעמדה של חברת החלפנות וכן מעמדו של חודרי כחלפן כספים מרכזי ברצועת עזה. חודרי העביר כספים בהיקפים גדולים ובמזומן לחמאס הצבאי, לג'יהאד האסלאמי ולארגוני טרור נוספים ברצועת עזה, באמצעות חברת החלפנות שבבעלותו ובסיוע חלפנים בחו"ל וסוחרים, שהיו מודעים להכרזה על החברה כארגון טרור. פעילותו הפיננסית של חודרי, ששימש כראש החץ של איראן ברצועת עזה, תרמה באופן משמעותי לקידום פעילות הטרור ולהתעצמותם הצבאית של ארגוני הטרור ברצועת עזה.

צה"ל ושב"כ ימשיכו לפעול במטרה לסכל ולשבש ניסיונותיה של איראן לקדם פעילות טרור מרצועת עזה באמצעות מימון ארגוני הטרור חמאס, הג'יהאד האסלאמי והיתר הפועלים ברצועה.

בסוף השבוע האחרון, במהלך פעילות משותפת של שב"כ וצה"ל, סוכל ניסיון של חמאס לשימוש במימד הסייבר לצרכי פגיעה ביעדים ישראלים.

בתום הערכת מצב שהתקיימה בהשתתפות הרמטכ"ל ובכירים צבאיים נוספים, אמר דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס: "ביצענו סוגים שונים של תקיפות כמו תקיפות חוליות שהובילו לשלושה מחבלים הרוגים בקרב האויב. מתחילת התקיפות שלנו, נהרגו שמונה מחבלים. לפני כיומיים, דווח על הרג אימא והתינוקת שניתן לקבוע כי נהרגו מהפעלת אמל"ח של חמאס שהכיל חומר נפץ - ולא בעקבות תקיפה שלנו".

"סוגי תקיפות נוספים הן נדל"ן של תשתיות טרור, כמו אותם מבנים רבי-קומות, ישנן גם תקיפות תת-קרקעיות, כמו מנהרת הג'יהאד האסלאמי שסוכלה ועקבנו אחריה מתחילת בנייתה וכן אתר לייצור תת-קרקעי של ארגון הטרור חמאס שפעיליו ניסו להסתיר אותו. בנוסף תקפנו מטרות איכות - כלומר, קבוצת מטרות טרור שכוללות אתרים לאחסון אמצעי לחימה עבור ארגוני הטרור המוטמעים ומוסתרים בסביבת אוכלוסייה אזרחית בכוונת תחילה, בבתי פעילי טרור של ארגוני הטרור חמאס וגא"פ ובסמיכות אליהם", מסביר תא"ל מנליס.

"בין המטרות שהותקפו מחסני אמצעי לחימה בבתיהם של פעילי טרור של ארגון הטרור חמאס ברפיח וחאן יונס וכן מחסן אמצעי לחימה בבית פעיל במערך האווירי של חמאס בעיר עזה. לא פשוט ליצור מטרה כזאת בגלל ההפללה המאתגרת", מדגיש דובר צה"ל. כמו כן, הושלמה תקיפה נגד קבוצת מטרות טרור שכוללות מנהרות ותשתיות תת-קרקע, מתחמים צבאיים, אתר לייצור אמצעי לחימה ומספר עמדות שיגור של ארגון הטרור חמאס.

"נמשיך עם התקיפות הללו מכלל הסוגים ככל שנידרש. ניתנה פקודה להפעלת חטיבה 7 של השריון, שתהיה מוכנה להוות כוח התקפי זמין באוגדת עזה. במקביל, אנו ממשיכים במאמץ ההגנה על העורף וההנחיות לתושבים נשארות כמו בעדכון האחרון".

"כ-35 מהשיגורים נפלו בשטחים בנויים, ולצערנו יש הרוג באשקלון כתוצאה מפגיעת רקטה בחצר בית והרוג נוסף לאחר פגיעת נ"ט ישירה ברכב בציר שבין יד מרדכי לצומת שדרות", הוסיף תא"ל מנליס. "השיטה להצלת חיים מירי מורכבת מאוד וכוללת כמה שכבות. הראשונה, מערכת כיפת ברזל, השנייה - אמצעי ההתרעה, בה אנו לא מכירים מקומות שבהם יש פער, והשכבה השלישית - הנחיות ההתגוננות המתעדכנות דרך פיקוד העורף ומועברות בפלטפורמות הרשמיות של צה"ל. בנקודה זו, נדרשת ערנותם של האזרחים - בעת אזעקת צבע אדום, יש לפעול על פי ההנחיות, דבר שמוכיח את עצמו, ואכן ברוב המקומות ההתנהלות האזרחית היא מופתית", מוסר תא"ל מנליס.

"אנו סוגרים את הצירים והמרחבים המהווים סיכון, במקביל לתגבור הכוחות באוגדת עזה. גם חטיבת גולני ירדה דרומה על מנת לשמש ככוח התקפי זמין ואף ניתנה פקודת כוננות לחטיבת הצנחנים. כל המערכים הרלוונטיים העלו את מצב כוננותם לימים הבאים ואנו ערוכים עם יכולות הגנה אוויריות גם ברחבי גוש דן", מבהיר דובר צה"ל. "בצה"ל אין עיסוק בהפסקת אש. הפקודות שניתנו הן להמשך תקיפות אוויריות וצבירת סד"כ, כפי שמתקיים כרגע, כאשר הצפי הוא למספר ימים נוספים".