איך מתכוננים לאימון בגזרת עזה בצל הקורונה?

רגע לפני שהגיעו לתפוס קו בגבול עזה, עברו הצנחנים אימון ייחודי שהכין אותם אליו. הגענו לבא"פ דרום שמכין לוחמים לגזרה הדרומית המורכבת, הבאנו לכם את כל החידושים והאימונים שבזכותם הלוחמים מגיעים לקו הרבה יותר מוכנים, וגם בדקנו - איך מתאמנים ושומרים על ההנחיות תחת איום הקורונה?

31.03.20
מירב בראל, מערכת את"צ

הברחות פליליות בגבול סיני, הפרות סדר בגבול עזה ומרחקים אדירים לאורך גבול ירדן - הקווים המורכבים הללו דורשים מקצועיות ומיומנות גבוהה מהלוחמים שמגיעים אליהם לתעסוקה מבצעית. מתוך ההבנה שהלוחמים חייבים להגיע לתפיסת הקו מוכנים לכל תרחיש, בנה בסיס האימונים של פיקוד הדרום אימון ייחודי, אותו עובר כל חייל שעתיד להגיע לאותן הגזרות.

"ייעודו של בא"פ דרום הוא לאמן את כל יחידות התע"ם שבמרחב הפיקוד, כמו אוגדת עזה ואוגדה 80", מציג מפקד בא"פ דרום, סא"ל מישל דהן, "בחודשים האחרונים התחלנו בתהליך שינוי ארגוני, במסגרתו הוקמו מגמות אימונים המתמחות בגזרות השונות ובעזרתן התחלנו ליצור מוקדי ידע ותשתית, שיכינו את לוחמי היחידות כמה שניתן לגזרות התע"ם שלהם".

כמו בסיסים רבים ברחבי הארץ בתקופה האחרונה, גם בא"פ דרום נכנס להסגר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. "התחלנו בעוצר יציאות, אנחנו מקפידים על כללי ההיגיינה והמרחב האישי", הוא מציין, "במקום לאכול בחדר האוכל אנחנו עושים משיכות, השיעורים בכיתות הצטמצמו או שעברו למרחב הפתוח, וחילקנו את מגורי החיילים כדי לא ליצור צפיפות".

אז איך האימון נבנה? "לפני שהכוח מגיע לאימון בן שבוע בבא"פ, המגמה לומדת על המצב והשינויים בגזרה בה היא מתמחה", מספר מפקד הבא"פ, "אנחנו עושים זאת על ידי הצטרפות למשימות בט"ש, שיח עם הכוחות הנוכחיים, ולמידה לעומק של תחקירים מבצעיים על הקרקע ועל האויב. ברגע שלמגמה יש את כל המידע הזה, בונים לו"ז אימון שמותאם לגדוד המיועד, תוך אבחון של היכולות וההיסטוריה המבצעית שלו".

בינתיים בבא"פ עצמו, ישנם שטחי אימונים שונים שמדמים גזרות דרומיות בצורה מדויקת. רק לפני מספר חודשים ובשיתוף עם פיקוד הדרום, נבנה כאן למשל דגם מדויק של המכשול בעזה, שיוצר סביבה מבצעית ומציאותית בשביל הלוחמים, ומכין אותם בדיוק למה שהם הולכים לפגוש.

"כשגדוד מגיע לתפוס קו בגזרה מסוימת, הוא מתחיל לעבוד עם גורמים ייחודים שמהווים בשבילו מכפילי כוח, כמו טנקים, סמב"ציות בחמ"ל, תצפיתניות, גששים ועוד", מוסיף סא"ל דהן, "לכן, בשלב מסוים של האימון אנחנו מביאים אנשי מקצוע מתוך הגזרה, איתם הלוחמים מתאמנים בשיתוף פעולה מלא ושוטף. כשהם יגיעו לגזרה, הם כבר יכירו את הנפשות הפועלות".

הלוחמים מתמודדים עם מגוון תרחישים בהם הם כנראה יתקלו בשטח - מפעילויות שוטפות של סיורים ופתיחת ציר, דרך חפצים חשודים, הגעת רחפן וחדירת גדר, עד אירוע פח"עי מורכב. בכל אלו צריכים הלוחמים להפעיל את כלל גורמי המעטפת שעומדים לרשותם, לתת מענה לפצועים תוך כדי, ולעשות הכול כדי לסכל את הפעילות שמסכנת אותם ואת תושבי היישובים מסביב.

"לאחרונה הכנסנו מספר חידושים בתחום הרפואה", סא"ל דהןחושף, "בחודשים האחרונים ובשיתוף פעולה עם קצין הרפואה הראשי, נבנה כאן סימולטור שמאמן את החיילים מרמת המע"ר (מגיש עזרה ראשונה), החובשים ועד מחלקות התאג"דים. הם מתחילים בשיעורים בסיסיים ומסיימים בסימולציה של מתן עזרה רפואית בסביבה לא סטרילית, החלטות טקטיות תחת אש ועוד".

ואם בחידושים עסקינן, מפקד הבא"פ נותן לנו הצצה למתקנים הנוספים שנכנסים לשימוש הלוחמים. "לאחרונה חנכנו מתקן אימונים חדש עם מערכת מנהרות שמדמה מתחם רווי בתת קרקע", הוא מדגים, "בנוסף, אנחנו עומדים להפעיל מתקן שהקמנו יחד עם מצל"ח בשם "מגרש משחקים", אליו הכנסנו כלי רכב שונים שאופייניים לגזרה כמו דויד, סופה, ואמבולנס בו מתרגלים הלוחמים טיפול ופינוי פצועים".

לדבריו של מפקד הבא"פ, בעתיד הולכים להיבנות מספר מטווחים חדשים, ביניהם מטווח של ירי מגבהים שונים (שרלוונטי במיוחד לקלעים ולצלפים בתפקידם על הסוללות ליד המכשול בעזה), ומטווח עם תאורה שתאפשר ירי לילי בתנאים של יום, זאת בעקבות מזג האוויר החם ששורר בבסיס. "כדי להתמודד עם אתגר החום, שיפצנו את כלל מגורי המתאמנים. אבזרנו אותם במזגנים, מיטות חדשות, שקעי חשמל ותאורה ראויה, שיאפשרו לינה במהלך היום ואימונים בשעות נוחות".

"זוהי הפעם השניה בה האימון מתקיים", מסכם סא"ל דהן, "הראשונים היו חטיבת כפיר ואחריהם הגיעו חטיבת הצנחנים שסיימו ממש לאחרונה. השבוע הגיעו גם לוחמי גבעתי ואנחנו כמובן ערוכים ולא לוקחים סיכונים כדי להכין אותם למשימה הכי טוב שיש".