אימון מפקדי חטיבה 401

חטיבת השריון 401 העבירה את השנה האחרונה בעבודה על המתווה הצפוני. עכשיו, ב-5 ימים של אימון, המפקדים של גדודי השריון, החי"ר וההנדסה תרגלו לחימת לילה, הנעת כלים והכרת האויב - וחזרו לדבר בשפת הדרום 

21.12.20
מאשה מיכאלסון ובתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

הנוף המדברי שנשקף ממחנה ישי, קיבל לפני כחודש משמעות נוספת עבור סגל המפקדים של חטיבת השריון 401. אחרי שנה שלמה בה עסקו ברצף במתווה הצפוני, הם הגיעו לחמישה ימי תרגול אינטנסיבי, כיריית הפתיחה של לבנת האימון בגזרת הדרום.

"כדי להתחיל את האימון בצורה הטובה ביותר, האנשים שחייבים להיות הכי מוכנים הם המפקדים", פותח רס"ן דניאל אלה, קצין האג"ם של החטיבה, "מהמט"ק ועד המג"ד - זו האוכלוסייה הכי חשובה באימון. אם הם לא פועלים על 100%, אפשר לשלוח את שאר החיילים הביתה".

קצין המודיעין של החטיבה פתח את התרגיל - יום הידע המבצעי. "זה הסוויץ' ההתחלתי ללבנה הקרובה. הם עוברים על כל החומר הרלוונטי: ניתוח יכולות האויב מול כוחותינו, הטכניקות הנדרשות בגזרה, מרכיבי מערכות האויב, שימוש בתו"ל ובטכניקות חדישות נוספות", מפרט רס"ן אלה.

"הם ראו בצורה מסודרת את קצב הלחימה במתאר הדרומי, ואת התרחישים שקורים בו", מוסיף קצין האג"ם. הוא מדגיש את חשיבות ההתאמה של התנהלות המפקדים בכלים בזירה הזו - על המפקדים להיות מודעים לכל המשתנים בשטח - להיות ערוכים ובקיאים למקרה של כניסת כוחות.

"בערב, המח"ט העביר להם תכני מורשת קרב, מניסיונו כמג"ד 46 בזמן 'צוק איתן', על מה גדוד עובר במלחמה במקום הזה, והם נכחו בפאנל מפקדים ששירתו בתקופת 'צוק איתן', שכולם חוו פעילויות מבצעיות בעזה ותרמו לשיח המבצעי", הוא אומר.

החטיבה לא יכולה לפספס תרגולות קרביות וצק"ח מתמרן - על זה עבדו המפקדים ביום השלישי, ורס"ן אלה מסביר: "עבדנו ממש על שיתוף פעולה בין המפקדים - שריון, הנדסה וחי"ר. הם התחלקו לקבוצות, וכל נציג הביא את הפרספקטיבה שלו: איך נלחמים בלש"ב? איך נמנעים ממלכודים? איך נוסעים בפאתים? איך מסיימים ומסכמים תמרון?"

"לאחר מכן - עוברים ללחימה לילית, בהובלת מג"ד 52 - עושים ביה"ס על איך נלחמים בלילה", הוא ממשיך, "צק"ג, רוכ"ש, שיתוף ירי, מרגמות ותאורה. שיפרנו את יכולות הלילה של גדודי החי"ר, בדיוק כמו הגדודים עם הכלים".

ידוע שאין חכם כבעל ניסיון, ובהתאם לאמירה המפורסמת, האימון התקיים עם מפקדי המילואים של גדוד 9 - הם השתתפו ב'עופרת יצוקה' וב'צוק איתן', תפסו קווים ברצועה ומכירים היטב איך נראית פעילות מבצעית בזמן אמת במתאר הזה. 

"הם נותנים טיפים ומספרים מה מצופה מהם בשטח", אומר רס"ן אלה, "מה שיש להם לתת למפקדים של היום - באמת לא יסולא בפז".

היום הרביעי לאימון הגיע, והמפקדים עברו לעסוק בהפעלת האש ותקשוב בעת לחימה - בעזרת סימולטור, הם עברו על כל שלב שיש, מהמרגמות ועד למערכת "מעיל רוח" שבטנק. רצף התרגול הסתכם ביום החמישי, בו חזרו לנושאי הכשירות, הסד"כ והטכניקות.

"אנחנו משקיעים בפיקוד כדי להבטיח את המוכנות של הכוח בכל הגזרות", קצין האג"ם מדגיש, "והאימון הנוכחי תרם באופן משמעותי לשפה המשותפת ולאורגניות של הכוחות. בסוף נלחמים כצק"גים - השריון לא יכולים לנהל לחימה לבד ולהפך". 

בכל ההתרחשויות, רס"ן אלה לא שוכח לרגע את המטרה העליונה של התרגיל, ומדגים לי: "בסוף, המשימה שלנו היא לדמות מצב אמת באופן המיטבי. אתה צריך לתפעל את כל מערכות הטנק כחלק משגרה, כדי להבין מה יכול לקרות כשאתה שם בזמן מלחמה".

"כל הנקודות שעברנו עליהן באימון היו טובות - הייתה עשייה פורה, והמפקדים לחלוטין עשו את הסוויץ' לגזרה", הוא מתגאה בתוצאות ומסכם, "עכשיו, ללא ספק, כולנו מדברים בשפה דרומית".