הפרויקט החדש שמקפיץ את הנגדים בפיקוד הדרום להשכלה גבוהה

במשך שנה שלמה עמלו בפיקוד דרום על השקת האקדמיה הפיקודית הראשונה - המכללה שמשלשת (ואף יותר) את מספר הנגדים שרוכשים השכלה גבוהה, מאפשרת השלמת בגרויות והכול - בהתאם להנחיות הקורונה וקרוב לבסיס האם. כל הפרטים על הכיתות החדשות, המסלולים ותנאי הקבלה

30.11.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

יום רביעי בבוקר, מכל רחבי בסיסי הדרום יוצאים נגדים נבחרים - כולם בדרכם למחנה רעים ובסיס פלוגות. בשנתיים הבאות, פעם בשבוע (ביום ראשון, שלישי או רביעי), הם ייכנסו לכיתות שם, ויסיימו את מסלול לימודי תעשייה וניהול - כבוגרי האקדמיה הפיקודית הראשונה.

"המטרה של האקדמיה הפיקודית היא להרחיב לנגדים את אופק השירות בצבא, לתת תמריץ עבור עבודה קשה, להעלות להם את השכר ולמקצע אותם יותר בתפקיד", פותח סא"ל רמון פיסטינר, ס' קמש"פ (קצין משא"ן פיקודי) של פיקוד דרום.

בשנה האחרונה עמלו בפיקוד על פתיחת שתי כיתות תו"ן (תעשייה וניהול) וכיתת מכינה להשלמת בגרויות. "אם עד עכשיו היינו מוציאים כעשרים נגדים בשנה ללימודים, עכשיו יכולנו להוציא 72 נוספים", מספרת בגאווה רנ"ג טלי כהן, רמ"ד נגדים בפד"ם.

הפרויקט הוקם כדי לפתוח בפני יותר נגדים את האפשרות להרחיב את השכלתם מעבר ל-12 שנות הלימוד הבסיסיות. "עשינו בדיקה וגילינו שמתוך כלל הנגדים בקבע ראשוני (עד 7 שנות שירות) 87% הם בעלי השכלה תיכונית, וש-40%  מהנגדים בקבע מובהק לא מחזיקים בתעודה נוספת מלבד הבגרות", מציינת רנ"ג כהן.

"הדרך לתגמל את הנגדים הטובים והמוערכים היא לשלוח אותם ללמוד - המפקדים ביחידות הקדמיות מבינים כמה זה חשוב ותומכים בתהליך. הם מרחיבים את הידע, מקבלים לימודים חינם ותעודה שמשפרת להם את השכר ב-7%", מפשט סא"ל פיסטינר, "ככה אתה יוצר תחושת מחויבות הדדית והירתמות למערכת שהנגד נמצא בה".

כדי לפתוח את שנת הלימודים, בנו במשך שנה בבסיס פלוגות תשתיות מ-א' ועד ת', כך שנוצרה כיתה טכנולוגית מותאמת עבור התוכנית. ברעים שיפצו מבנה קיים כדי להתאים אותו גם כן לצורכי האקדמיה.

"זה תהליך ארוך של מכרזים מול מכללות (תהליך שחיל הטנ"א מנהלים), בניית תשתיות, בחירת נגדים ויצירת התאמות לקורונה", רמ"ד נגדים מספרת, וממשיכה בחיוך: "התוצר בסוף מאוד מרגש - שתי כיתות עבור משרתי הקבע שלנו שפועלות כבר שבועיים, למרות כל האתגרים".

היתרון בבניית אקדמיה בתוך בסיס הוא עצום - שחרורים ללימודים מוסדרים בקלות רבה יותר מול המפקדים, החומר מרוכז ליום אחד בשבוע, המיקום קרוב לבסיס האם, חדרי האוכל והמעטפת הלוגיסטית כבר קיימים, והלמידה בקורונה מתאפשרת ללא התקהלות נגדים עם אזרחים - כל זה תוך שמירה על הנחיות הצבא.

"כמובן שהתעודה קבילה גם בסקטור האזרחי", מציין סא"ל  פיסטינר. השאיפה היא עם הזמן לאפשר לימודי השכלה לכ-700 נגדים נוספים, והתכנון לטווח הארוך כולל את הרחבת האקדמיה ללימודי הוראה, קורסי העשרה כלליים ואפילו לימודי תואר ראשון.

"אם לא היינו מתמודדים במקביל עם נגיף הקורונה, שנת הלימודים הנוכחית הייתה נפתחת עבור 120 נגדים, אבל התאמנו את עצמנו להנחיות, כדי לשמור על הבריאות של כולם", רמ"ד נגדים מבהירה, "הצלחנו לפתוח מחזור מעט מצומצם יותר, ובאיחור של שבועות בודדים. עם הירגעות הנגיף והתפתחות האקדמיה נוכל לאפשר ליותר נגדים להגיע ולרכוש השכלה".

אז איך מתקבלים לאקדמיה הפיקודית?

"הפצנו הודעה לכלל המפקדים לפני מספר חודשים דרך סגלי המשא"ן (משאבי אנוש), לאחר מכן התחלנו ועדות איכות פיקודית, אספנו חוות דעת מפקדים, נתוני השכלה קיימים והשווינו", מסביר סא"ל פיסטינר. 

בנתוני ההשכלה הבסיסיים ישנן מספר דרישות בשביל להתחיל ללמוד בכיתות התו"ן:

  • נגדים עד גיל 30 - 12 שנות לימוד ובגרויות בשלושה מקצועות: מתמטיקה, אנגלית והבעה. 
  • נגדים מעל גיל 30 - 12 שנות לימוד.

אם הנגדים בקבע הראשוני נמצאו מתאימים מלבד נתוני הבגרויות הם חולקו לשתי קבוצות:

  • נגדים חסרי בגרות שאינם עומדים בקריטריון הקבלה - נכנסו לשנת מכינה, בה משלימים בגרויות, במתכונת של פעם בשבוע.
  • נגדים בעלי חוסר במקצוע אחד - התבקשו להשלים עצמאית-חיצונית את הבגרות החסרה ולהתחיל כבר השנה בכיתה התו"ן.

"עם הארכת זמן השירות ודחיית גיל הפנסיה, אנחנו רוצים להבטיח את היכולת שלנו לשמר כוח אדם טוב, לחזק אותו ולתת לו את הכלים לפרוח ואת התמריץ לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר", מסכם ס' קמש"פ דרום, "בסופו של דבר, הנגדים עם עמודי התווך של הצבא, והעשרת השירות שלהם היא משמעותית והכרחית".