הפיילוט החדש בהכשרת לוחמי האיסוף של גדוד "איתם"

שמעתם פעם על קצינה צעירה שמובילה אימון שלם בעצמה? כנראה שלא - עד היום. בגדוד האיסוף 727 התחיל פיילוט חדש וממוקד שיאפשר למפקדות הצוותים לקחת את המושכות לידיים שלהן, לנהל תרגיל שלם ולהכין את לוחמות האיסוף בעוצבת אדום למשימתן החשובה בגזרה. כל הפרטים

05.02.20
מירב בראל, מערכת את"צ

בשנתיים האחרונות עבר מערך הגבולות שינויים מקצה לקצה, כשבמקום צוותי הלוחמות הרכובים והרגליים, הוקם צוות מיוחד המשלב בין השניים - צוות גנרי. תצורת הצוות החדש, שפתחה בפני הגדודים יכולות מבצעיות שלא נראו עד כה, דרשה מהם גם לשנות את הדרך בה הם מתאמנים ומתכוננים לזמן אמת.

גדוד 727, שלוחמותיו פועלות בעוצבת אדום בדרום הארץ, בחר לקחת את השינוי הזה צעד אחד קדימה, ולהיערך אליו בצורה שעוד לא נראתה במערך האיסוף הקרבי. בפיילוט חסר תקדים, הוחלט כי התרגילים במסגרת המחלקה והפלוגה, יהפכו לאימונים ממוקדים יותר במסגרת הצוות, ומי שינהל אותם יהיו לא אחרות ממפקדות הצוותים בעצמן.

"בעבר, הלוחמות היו עוברות אימונים אחידים במסגרת הפלוגתית, מבלי ששמו דגש על התפקיד הייחודי של כל אחת מהן בתוך הצוות. המעבר של הצוותים הנפרדים לצוות משולב וגנרי, יצר צוות גמיש ורב-יכולת בשם "אי"ל" (איסוף יירוט לגבולות)", מציגה מפקדת גדוד 727, סא"ל ענבל מן, "זה בעצם צוות אחד שמפעיל סוגים שונים של אמל"ח. לכן צורת האימון שלו, שצריכה בסופו של דבר לחדד את היכולות של כל בעל תפקיד בצוות, חייבת להתעסק בצוות עצמו ולא בפלוגה כולה".

לדבריה של סא"ל מן, כשאותן הלוחמות ביצעו משימות שוטפות ברחבי הגזרה, הן הרגישו שיש פער בין מה שעברו באימון לבין מה שקורה בפועל בשטח. "היום, עם מודל האימון החדש, התרגיל נפרד לכל צוות על פי צרכיו", היא ממשיכה, "כך אנחנו יכולים להתמקד בתפקידים המקצועיים של כל חבר צוות ולתת להם את ההכנה הכי טובה שאפשר".

את המושכות לפיילוט הזה, שבנה הגדוד יחד עם עוצבת אדום ומערך האיסוף, מחזיקות מפקדות הצוותים בעצמן. "המפק"צית (קצינה בדרגת סגן) בעצם מובילה את האימון מקצה לקצה באופן עצמאי, מתכננת ומאשרת תוכניות מול המג"ד, מאבחנת את הכוח שלה, ובסוף מוציאה אותו לפועל", מפרטת סא"ל מן, "בנוסף, היא גם מובילה את אימון הסגל לפני התרגיל עצמו. כל זה כשהיא מקבלת תמיכה וחניכה מלאה מהפלוגה והגדוד".

השינוי התפיסתי שגרם הפיילוט, לדעתה של סא"ל מן, הוא דווקא אצל המפקדים. "במקום לקבל תוכנית אימונים מוכנה ופשוט לצאת אליה, המפק"צית וסגל האימון נדרשות לחשוב על המבנה בעצמן, לתכנן אותו ולבחון אילו תרחישים יהיו כלולים בו", היא מוסיפה, "זה מעצים את המפקדות, ממקצע אותן ויוצר בשבילן עוד כלים פיקודיים כדי שיוכלו להוביל את הצוות גם בפעילות מבצעית בקצה, וברמה הכי טובה שיש".

את הפיילוט, שקורה בפעם הראשונה בצה"ל, הספיק לחוות צוות איסוף מגדוד 727, ובימים אלו עובר אותו גדוד נוסף. "קשה לדעת אם המודל מתאים לכל גדודי האיסוף כי בכל אחד מהם הצוותים שונים", מסיימת סא"ל מן, "אני שמחה לראות שאצלנו הוא מצליח מאוד וגורם ללוחמות שלנו להיות הכי טובות שאפשר".