הפרויקט החדש בעוטף מכין את הקרקע למערכה הבאה - ועוזר לחסוך מיליונים

הפרויקט הזה מציע פתרון למספר אתגרים: מצמצום פגיעה בשטחי חקלאות אזרחיים, דרך הפחתת הוצאות הצבא במיליוני שקלים ועד סידור בטוח, מהיר ויעיל יותר של הכוחות. לרגל סיום החלק הראשון של "דרך השדות", שוחחנו עם קצין ביצורים של פיקוד דרום, ושמענו על ה"שיפוצים" שמשנים את כללי המשחק 

15.10.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

שלושה חודשים לאחר שיצא לדרך, הושלם השלב הראשון של פרויקט "דרך השדות", שנועד למנוע פגיעה בשטחים חקלאיים בעוטף עזה ונזקים כלכליים כבדים, כתוצאה משינוע כלי רק"ם בהיעדר מסלול מובנה להובלת כוחות, כפי שקרה במבצע "צוק איתן". 

התוכנית - סלילת רשת צירים באורך עשרות קילומטרים, שתאפשר תנועה בכל עת ללא פגיעה ביבול, וללא תלות בחקלאים, מה שיוביל לשינוע קל ומהיר יותר של הכוחות בשטח. "לפרויקט תהיה השפעה ישירה על מוכנות הכוחות והגברת היכולות בזמן אמת בשטח", מוסיף קצין ביצורים בפיקוד הדרום, רס"ן שמעון בן מויאל, שמוביל יחד עם המחלקה שלו את הפרויקט.

מחלקת ביצורים בפיקוד הדרום היא אחת מתוך שלוש הקיימות בצה"ל. עשרים חייליה, בסדיר ובקבע, מהנדסים ומנהלי תוכניות, עובדים יום-יום על שיפור התשתיות בעוטף - כל שיפוץ כזה הוא צורך מבצעי והכרחי ללחימה.

"תחת המחלקה חונים מספר תחומים - מיגון ביצורים, תת-קרקע, רציפות תפקודית, תשתיות אימונים ואמל"ח הנדסי", אומר רס"ן בן מויאל, "אנחנו זרוע מבצעת של פיקוד הדרום, ולכל בעיה - נותנים מענה הנדסי בשטח".

"בגלל שהצירים רחבים ומאורגנים, העברת הכוחות ממקום למקום תתנהל בצורה מהירה יותר - ההפרדה בין רק"ם למשאיות תתבצע בקלות, ותנועה על הצירים תתאפשר לאורך כל עונות השנה. גם בחורף, הרק"מים יתפרסו ויוצבו באזורים פחות נראים לעין, כך שייקטן גם הסיכון לפגיעה בחיי אדם", הוא מפרט.

מחלקת ביצורים התחילה את סלילת הדרכים כבר לפני שלושה חודשים, והשלב הראשון הסתיים עכשיו. הבנייה צפויה להימשך עד סוף השנה הבאה, אך בינתיים אפשר להתאמן על הצירים שנסללו. "האימון הראשון נקבע כבר לעוד חודש וחצי", מציין רס"ן בן מויאל.

"נעזרנו המון בשיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים, קק"ל וגורמים אזרחיים נוספים. חשוב לציין שבסוף התהליך, הדרכים יהיו ללא כל סממן צבאי", הוא מדגיש, "למרות שהאזור בין כרם שלום וזיקים יהיה מרושת בצירים, הוא לא ייראה כמו שטח צה"לי סגור".

וזו לא העשייה היחידה של מחלקת ביצורים בחודשים האחרונים, כפי שמעיד קצין מחלקת ביצורים: "אנחנו רצים במקביל על המון פרויקטים, כשכל יום בתפקיד נראה אחרת". 

"היום", הוא מדגים, "אני יכול לעבוד על פרויקט "מיגון מוצבים", שמטרתו להפוך כל מוצב בעוטף לממוגן הרמטית (כמו שכבר נעשה במוצבי מארס, סופה, סנאי ופגה), כך שיהיה אפשר לעבוד מהם ללא הפסקה גם בשעת חירום. ומחר אני יכול לבנות "עמדות טנקים" - פרויקט ש-90% ממנו כבר בוצע, של הקמת תלים לאורך הגדר, שמאפשרים לטנק לתצפת על כל הרצועה". 

שגרת היום-יום של 20 חיילי המחלקה מלאה בעוד המון פרויקטים, שמשפיעים ישירות על היכולות המבצעיות ועל חייהם של התושבים - אבל עליהם אסור לנו עדיין לספר.  "אנחנו כל הזמן במגמת שיפור וייעול תשתיות הלחימה", מסכם רס"ן בן מויאל, "כך שגם עם השתנות האיומים, אנחנו משכללים את המוכנות שלנו, כדי לשמר את תחושת הביטחון בעוטף - בכל פעם מחדש".