התרגיל החדש שיעבור מעכשיו כל לוחם לפני הקו בעזה

בחטיבה הדרומית חנכו את התרג"ד שילווה מהיום כל גדוד לפני כניסתו לתע"ם. שמענו מהסמח"ט על האימון האינטנסיבי שנועד להפוך את הכוחות שעולים לקו - לקטלניים יותר ומוכנים יותר 

13.08.20
בתיה ואן זיידן, מערכת את"צ

הלוחמים באוגדת עזה יודעים טוב מאוד שבגזרה הזו הם חייבים להיות מוכנים תמיד, בכל רגע נתון, לכל מצב. להבין היטב איך לנצל את היכולות שלהם כדי לסכל את האויב - עוד לפני שהוא הופך לאיום ממשי.

בדיוק לשם חידוד אותן יכולות הכרחיות, בנתה החטיבה הדרומית בעזה תרגיל חדש, אותו יעבור מעתה כל גדוד שיעלה לתפוס קו באזור. "המטרה היא לאמן את הצק"ג (צוות קרב גדודי), להחביר את הכוחות תחת אותה שרשרת פיקוד ולהפעיל אותם בצורה האפקטיבית, כדי להבטיח מעבר חלק יותר משגרה למצב של הסלמה וחירום", מסביר סא"ל גדעון אליאסם, סמח"ט דרומית.

לכן, הכוחות שהתאמנו לראשונה בתרגיל החדש - גדוד 74 של שריון והיחס"ר הבדואי - לא עשו זאת לבדם, אלא תרגלו יחד עם הצק"ג ויחידות נוספות שחברו אליהם. "סיפקנו לגדוד את כל הכלים שיהיו לו בזמן הסלמה: טנקים, לוגיסטיקה, רפואה, נהגים, גששים, כלבנים, איסוף, הנדסה, משטרה צבאית, ס"פ (סילוק פצצות), זיק וחיל האוויר", מפרט סמח"ט דרומית.

"התרגיל, שנבנה בצורה מתגלגלת, ארך חמישה ימים רצופים", ממשיך סא"ל אליאסם, "ביום הראשון הלוחמים עסקו בפעילות בט"ש (ביטחון שוטף) על הגדר, עד ש'פרש טורקי' (ניסיון חדירה לשטחי ישראל) בישר להם על פתיחת התרגיל".

בארבעת הימים שלאחר מכן, המפקדים והלוחמים נדרשו לתפעל מגוון אירועים שסביר שיתרחשו בזמן חירום, כמו הנחת מטען על הגדר, ירי לכיוון כוחות צה"ל, טיפול בפצועים תחת אש וחדירת מחבלים ורחפנים לשטחי ישראל.

אחת ההתקלות, לדוגמה, הייתה דימוי של ירי נ"ט לעבר רכבים שסיירו בסמוך לגדר, ו"פציעת" חלק מהלוחמים. כתוצאה מכך, המפקדים נדרשו להתמודד במהרה עם הדילמה של מתי ואיפה מגישים עזרה ראשונה - האם מביאים את הכוח הרפואי לאזור מסוכן? האם נסוגים למקום בטוח? איך ממשיכים להגן כשהאיומים מגיעים מ-360 מעלות?

כדי להפוך את התרגיל למציאותי ככל שאפשר, השתתף בו גם כוח דימוי אויב. "היה לנו חשוב ליצור עומס מבצעי, לעייף את הכוחות ולוודא את הערנות והדיוק שלהם, בדיוק כמו שיידרש מהם בזמן אמת במערכה", מסביר סגן מפקד החטיבה.

כדי לא רק ללמוד מלקחים ומפערים אחרי כל סבב, כפי שהוא מציין, בנו כאן תרגיל שנועד להקדים רפואה למכה: "במהלך השבוע הקדשנו הפוגות קצרות לצורך בחינה ולמידה של האירועים שעברו הכוחות עד כה. בסוף התרגיל, המפקדים עברו תחקור מלא של אופן ההתנהלות שלהם בו, עם נקודות שהם יצטרכו לחזק בשבועות הקרובים".

"בחטיבה, אנחנו דואגים תמיד להכין את הכוחות שיתפסו קו בגזרה בצורה הטובה ביותר", מבהיר הסמח"ט, "לכן, מעכשיו יעבור כל גדוד לפני כניסה לתע"ם את האימון הזה, כדי שברגע האמת נהיה מוכנים וקטלניים אפילו יותר".