איך הפכה החטיבה ה"קטנה" הזו למצטיינת אלוף פיקוד הדרום?

חטיבת יואב פועלת בגבולות של שלום - מצרים וירדן - שרחוקים מעין הציבור, ולעיתים עוברים "מתחת לרדאר", אך גם משאירים מקום ליצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה. רגע אחרי שקיבלו את התואר "חטיבה מצטיינת" מאלוף פיקוד הדרום, ישבנו לשיחה עם מפקד החטיבה, אל"ם יוגב בר-ששת, שסיפר לנו על המהפך של השנים האחרונות, וההישגים שבאו בעקבותיו

09.09.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר נערך טקס ״מגן דרומי״ בראשות מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ובהשתתפות מפקדי הפיקוד מדרג המג״ד.  עם תום שנה עמוסה בעשייה מבצעית החל  מ״מבצע שומר החומות״ וכלה בעשייה היומיומית שתכליתה הגנה על יישובי הדרום, במסגרת טקס ״מגן דרומי״ העניק האלוף הצטיינות ליחידות שונות בפיקוד על עשייתם המשמעותית השנה.

בטקס נאם מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ואמר: "הערב הזה אנחנו מעניקים הוקרה ליחידות בולטות בתחומים שונים. החיבור בינינו הוא חיבור שאין שני לו, בגזרה מורכבת אשר מזמנת אתגרים יומיומיים - אנו מצליחים יחד, לשמור על מרקם החיים האזרחי, על שגשוג ההתיישבות, צמיחתה ועל התרחבותה".

במסגרת הטקס, הוענקה הצטיינות גם לחטיבת יואב. יואב היא החטיבה היחידה שמתפרסת על פני שני גבולות במדינה, בשטח של לא פחות מ-235 קילומטרים. האתגרים איתם היא צריכה להתמודד לא דומים לאלה של אף יחידה אחרת, שכן מדובר בגבולות של שלום, שעיקר האירועים בהם הם פעילויות פליליות ופח"עיות, כמו הברחת נשק וסמים, והסתננות מהגרי עבודה לשטח המדינה. 

"החטיבה שונה מכל מה שהצבא מכיר", מעיד מפקדה, אל"ם יוגב בר-ששת, רגע לפני עזיבתו את התפקיד בו כיהן בשנתיים האחרונות. "יש תצפיות ועמדות איסוף מבדרך כלל, ויש כוחות שמתפרסים על שטח של מאות קילומטרים. אלה אתגרים לא רגילים, שדורשים פתרונות לא רגילים".

על הפתרונות האלה, זכתה החטיבה בתואר החטיבה המצטיינת ממפקד פיקוד הדרום בטקס "מגן דרומי", אחרי שבשנים האחרונות עברה מהפכה של ממש.

השינויים כללו, בין היתר, פרויקטים פורצי דרך, כמו תא מודיעיני מיוחד בשפה הערבית למיצוי איסוף המודיעין, חמ״ל ראשון מסוגו לכוחות צבאיים ומשטרתיים יחד, וגם שיתוף פעולה חסר תקדים עם הכוחות הירדנים. 

"אנחנו משתמשים במשאבים שהשטח מקנה לנו", מסביר אל"ם בר-ששת, "כך לדוגמה בנינו במרחב ים המלח מכשול בגובה 12 מטרים לאורך 35 קילומטרים, שעשוי כולו ממלח. מצאנו גם פתרון לניידות בשטח הגדול - קראוון שעבר הסבה להיות "מוצב נודד", אנחנו קוראים לו 'אוטובוס הקסמים', והוא מאפשר לכוחות להתנייד גם בתנאי שטח מאתגרים ולא להיות מקובעים לנקודה אחת".

שיאה של הפעילות בגזרה הגיע לפני מספר חודשים, עם מבצע "מגן הנגב"  - שיתוף פעולה צבאי עם כוחות המשטרה, שב"כ, הימ"ס וכוחות נוספים, למיגור תופעת ההברחות על הגבולות, בייחוד הגבול הירדני שלא מוקף בגדר״. 

״בתקופה הזאת הפעילות שלנו השתפרה באופן מדהים", מתגאה אל"ם בר-ששת, "סיכלנו מספר הברחות בשווי מיליוני דולרים, ותפסנו את רוב נסיונות ההסתננות לשטח המדינה. הקמנו גם גדר עוגן לאורך נקודות אסטרטגיות בגבול ירדן, מבצע חסר תקדים שמשנה את יחסי הכוחות בגזרה".

סוד הקסם של החטיבה, מגלה אל"ם בר-ששת, הוא היצירתיות, יחד עם מחויבות ודבקות במשימה.

"כל יחידה צבאית חייבת לחלום כל הזמן", הוא מבקש למסור לחייליו, רגע לפני שמסיים את תפקידו כמפקדם. "ובעיקר בגזרה כמו שלנו - צריך לפרוץ גבולות. אי אפשר לתפעל רק את מה שאנחנו רואים מולנו, צריך כל לחשוב מחוץ לקופסה כל הזמן, ולהגשים את המטרות שלנו. ב-10 אצבעות. הפרס היום הוא רק הוכחה אחת למה שקורה כשרוצים ומאמינים".