המספרים מוכיחים - בחטיבה הזו נתנו השנה 200% יותר

2021 עומדת להסתיים, אך בחטיבת הבקעה והעמקים לא מורידים הילוך. בזכות חמ"ל מיוחד שהוקם השנה, סיכלו הכוחות יותר מפי 2 הברחות ביחס לאשתקד. עם מערך רחפנים שעתיד להיכנס לפעולה בקרוב, ממשיכה החטיבה בעשייה בלתי פוסקת, וחותרת להצלחות גדולות יותר בהמשך

21.12.21
ירדן מושליון, מערכת את"צ

גדוד "אריות הירדן" כולו על הרגליים. מסוקים ורחפנים מתעופפים בשמיים, כוחות משטרה, יס"מ (יחידת סיור מיוחדת), יג"ל (יחידת גבולות), גששים ומודיעין מוקפצים גם הם. הסיבה: שני חשודים שכמות הנשק שהם מנסים להבריח עלולה לגרום לאירוע רב-נפגעים.

שתי דמויות מתקרבות אל גדר הגבול לכיוון ירדן, ממלאות שני תיקים בכלי נשק רבים ומתחילות את דרכן חזרה עם השלל. ואז - מתחיל המרדף: הכוחות מנסים לתפוס את המבריחים, והם נמלטים אל תוך שטח המובלעת הסבוך. 

"במשך 18 שעות ערכנו סריקות אחריהם באמצעות גששים ומסוקים", משחזר מג"ד אריות הירדן, סא"ל גלעד שריקי, "אני מחליט לנסות ולהערים על המבריחים, ופוקד על כולם לסגת כדי לתת להם תחושה שוויתרנו. אחרי זמן מה של שקט, המבריחים יוצאים מהמחבוא - ונתפסים יחד עם כלי הנשק שגנבו".

זה היה רק ניסיון בודד מתוך רבים - הברחות הנשק אינן דבר חדש בחטיבת הבקעה והעמקים. "בשנה האחרונה סיכלנו הברחות רבות, ותפסנו 146 אמצעי לחימה", מתגאה קצין מודיעין החטיבה, סגן ע', "יותר מפי שניים מהשנה שעברה".

לפני כל סיכול הברחה שכזה, מוסיף סגן ע', נערכת בחטיבה עבודת מודיעין רבה: "בדרך כלל מתחילים לאסוף נתונים מספר חודשים מראש". הוא מסביר שגם במהלך הסיכול משמשים הקמ"נים גורם מרכזי. "אנחנו יוצאים עם הגדוד לשטח, ותוך כדי המרדף ממשיכים לזרום אלינו עוד נתונים בזמן אמת. גם אחרי התפיסה אנחנו מתלווים אל המעצר והתחקור, וכך מסיקים מסקנות מהסיכול ומשתפרים לפעם הבאה".

ההברחה הגדולה ביותר שנתפסה השנה, הייתה בכלל אירוע מתפרץ. כאשר דווח לסמ"ר הדר פרץ, מפקדת בגדוד "אריות הירדן", על המקרה - היא מיד קפצה עם החיילות שלה לזירה, וביחד התחילו לתפעל את האירוע. "בזכות החדות והערנות שלהן, נתפסו יותר מ-20 כלי נשק", מצהיר המג"ד.

רב"ט עמית ורטמן, התצפיתנית שזיהתה את ניסיון ההברחה, סמ"ר פרץ והחיילות שלה שתפעלו אותו, קיבלו תעודות הערכה. "בקלות יכולתי לפספס את הנקודה השחורה ולא היו מזהים את החשודים - מטורף לחשוב מה היה עלול לקרות אילולא תשומת הלב", סיפרה רב"ט ורטמן מיד לאחר הסיכול. 

אחד האמצעים ששיפרו את מערך הסיכולים בשנה האחרונה היה "החמ"ל האחוד" החדש שנפתח בפיקוד המרכז, בו יושבים כוחות צה"ל, השב"כ והמשטרה במטרה להתמקצע בגזרה מסובכת כמו זו. 

הוא מתאסף פעם בשבוע, וכל יחידה ויחידה משתפת במידע שיש לה על ניסיונות הברחה. לפעולה זו קוראים "בריכת המידע", שמתוכה מצליחים ליצור תמונת מצב רחבה מאוד על כל אירוע, וכך הכוחות יודעים להכין את עצמם בצורה הטובה ביותר לסיכול הבא.

סגן ע' מסביר שכבר היום אפשר לראות את התוצאות הישירות של פעילות הכוחות: "כשיש מעט ממוצר מסוים, והרבה ביקוש - המחיר שלו עולה. הדבר משליך גם על איו"ש, שם רואים את העלייה במחיר ייצור האמל"ח. זו עוד הוכחה לכך שאנחנו מונעים מהמבריחים להגניב כלי נשק רבים לגזרה". 

אומנם 2021 עמדה בסימן הישגים מבצעיים מרשימים, אך סא"ל שריקי מבטיח שגם בשנה הבאה הסיכולים רק ימשיכו להשתפר: "יש לנו המון תוכניות - יצטרפו אלינו כוחות ניוד נוספים, וגם מערך שלם של רחפנים. כל אלו יסייעו לכך שבהמשך נוכל לסגור מעגל בזמן קצר יותר בכל אירוע ואירוע".

"נמשיך לתת דגש על כל ציר ולמצות עד הסוף את המידע שמגיע אלינו", מוסיף סגן ע', "השנה חווינו יותר מ-200 אחוזי הצלחה לעומת השנה החולפת, ובשנה הבאה אנחנו מקווים להצליח אפילו יותר".