המרדף המוסק, ירי הגז והמעצר. "סיכול זהב" - מול המצלמה

11.07.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

זה קרה באחד הלילות לפני חודשיים, בחולות מדבר סיני. שני חשודים, שתכננו להבריח ממצרים 60 ק"ג של סמים בשווי מיליוני שקלים לשטחי מדינת ישראל, נתפסו יחד עם שני כלי הרכב שלהם - בפעילות מבצעית הנקראת "סיכול זהב".

 

הוא יצא לפועל בזכות מידע מודיעיני ותצפית של חטיבת פארן, בשיתוף עם כוחות המשטרה, הימ"ס ומג"ן (מודיעין גבולות נגב). אך האירוע הזה הוא רק חלק ממבצע רחב שקורה בחטיבה - "מגן ניצנה", ומטרתו להילחם בהברחות הסמים והאמל"ח על הגבול המצרי ולשמור על ביטחון תושבי האזור, בתגובה לעלייה במספר ניסיונות ההברחה והפשיעה בשנים האחרונות. 

המבצע התמקד ביישובי פתחת ניצנה וארך חמישה ימים אינטנסיביים, במהלכם בוצעו שני "סיכולי זהב" - בהם גם המבריחים, גם כלי הרכב וגם הסמים או האמל"ח סוכלו. בנוסף הושמדו כ-100 חממות לגידול סמים, ונמנעו פריצות לבסיסים צבאיים וליישובים. 

במסגרת המבצע גדוד האיסוף של עוצבת אדום "איתם", שמורכב מלוחמות חוד ותצפיתניות, מנע מספר ניסיונות חציית גבול, הכווין ופעל לסיכול חוליות המבריחים, וביצע משימות איסוף נייחות וניידות בשילוב כוחות נוספים שחברו לגזרה.

אם בשנת 2019 היו 350 הברחות בגבול מצרים - כמעט הברחה בלילה, פעולות כמו המבצע הזה, הביאו לכך שהתבצעו 120 הברחות השנה. בהתאמה לכך, גם הרווח של מבריחי הסמים ירד בשנה אחת בלבד ב-56%.

זהו רק קצה הקרחון במאבק של אוגדה 80, שבגזרתה הגבולות עם מצרים וירדן, בתופעת ההברחות האלימות וחדירות הגדר. עם הידיעה שכל הברחת סמים, שקורית לעיתים על בסיס יומי,  עלולה ברגע להפוך לאירוע פח"עי, עוברת האוגדה בתקופה האחרונה שינוי של ממש באופן בו מתייחסת לאיום - בתוכנית ההגנה "מגן הנגב".

התוכנית כוללת בין היתר גיוס מאבטחי מתקנים ייחודיים לנגב, שיקבלו הכשרה לוחמת גבוהה יותר ממאבטחי מתקנים אחרים, פתיחת "סיירת ירוקה", יחידת משטרה בשילוב רט"ג וצה"ל שמטרתה לשרוף ולהשמיד את חממות הסמים בשטחי האש ברחבי הנגב, ותגבור הגזרה והכבישים בפלוגות מ"צ וניידות משטרה.

עוד דוגמה היא פיילוט חסר תקדים שמתחיל בכל הצבא, שבסופו יהפוך 'קרקל' לגדוד הרב חילי הראשון בצה"ל - עם מחלקות איסוף, חי"ר וטנקים עצמאיות, שישבו בגבולות חטיבת פארן, ילמדו את השטח ויישארו דרוכים לקראת לכל אירוע, בתוואי השטח המדברי הייחודי. המהפך עתיד לקרות גם בגדודי 'ברדלס', 'אריות הירדן' ו'לביאי הבקעה' - שיהפכו ל"גדודים מרחביים" ומתוקף הכשרתם, יבצעו את התעסוקה המבצעית ואת האימונים שלהם בתוך הגזרה. 

בנוסף אליהם, מתוך הבנה כי המבריחים מכירים היטב את האזור המדברי, הוקמה "יחידת הסיור" של חטיבת פארן שנותנת מענה רכוב לאירועים על הגדר - תוך התמקצעות בכלים מתאימים שמייעלים את מהירות התגובה של החטיבה ומשפרים את הישגיה.

גם לכוחות המשטרה יש תפקיד קריטי בהתמודדות מול התופעה, היות ואיום ההברחות והחדירה לשטח המדינה נע על התפר בין אירוע ביטחוני לפלילי. מתוך ההבנה הזאת הקימו את חמ"ל 'אגבור', בו יושבים יחד כוחות משטרה וצבא ואוספים מודיעין מתקדם על פעילות המבריחים - בניסיון לאתר דפוסים ולחזות אירועים מראש, כמו גם לנהל אותם בזמן אמת.

שיתוף הפעולה של הכוחות, מוכנותם ודריכותם, כבר מסמן אותותיו - אך באוגדה 80 שאחראית על אחת הגזרות המאתגרות במדינה, ימשיכו לפעול - על מנת שתושבי הנגב יוכלו ללכת לישון בטוחים.