פלוגת האיסוף הקרבי הראשונה בגבול הרצועה - שמורכבת רק מלוחמות

יום האישה הוא עוד סיבה מצוינת לספר לכם על פלוגת הלוחמות של גדוד האיסוף 414 - שאוספות מידע מודיעיני מבצעי יום יום על הגדר בעזה. שמענו ממצטיינת אלוף פיקוד הדרום, סמ"פ פלוגת רוק"ק, על המסלול בדרך לקו עזה, ועל מה זה אומר להיות לוחמת איסוף 7/24

08.03.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

השנה היא 2018. בצה״ל מחליטים על הקמת פלוגה מיוחדת שמתמחה במנהרות בעזה - פלוגת רוק״ק (רום קרוב קרקע). מאז היא הספיקה להתמחות גם בטרור בלוני ועפיפוני הנפץ, וממש לפני חודש וחצי הפכה רשמית לפלוגה מבצעית ככל הפלוגות באיסוף הקרבי. אבל הדבר הכי מיוחד בה הוא - שכל הלוחמים בה הם בכלל לוחמות.

כשסגן נועם תמיר החלה בתפקידה כמ"מ הכשרה בטירונות איסוף קרבי, זו הייתה הפעם הראשונה שבה החיילות התגייסו לטירונות 05 של החיל, ועברו אימון מתקדם יחד עם הלוחמים. עד אז, לוחמות איסוף החלו את דרכן בחיל הגנת הגבולות.

היא ליוותה את החיילות מהבקו"ם, דרך שבועות שטח ומסעות הכשרה, עד לקו עזה - שם מונתה לסמ"פ שלהן בפלוגת רוק"ק. באופן יום-יומי הלוחמות שלה אוספות מידע מודיעיני בעזרת מצלמות ומשקפות ייעודיות, ומציפות לדרגים הגבוהים - אלו שבסוף קובעים איך תיראה המלחמה הבאה, ואילו יעדים נתקוף - על סמך מה שראו בשטח.

"הן עושות עבודת קודש בפלוגה", מתגאה סגן תמיר, "בהתאם למשימה ולצורך המבצעי, הן לוקחות חלק בבניית נוהל הקרב, מתייצבות בעמדות ומתחילות באיסוף. החיילות יכולות להיות במשך שעות על הגדר, עד 12 שעות אם הן עושות 'יומית' ואפילו 24 שעות, אם זה מה שנדרש".

התפקיד של סגן תמיר כסמ"פ של הפלוגה, הוא לדאוג לכל מה שהלוחמות שלה צריכות - מתחמושת לכל אחת, דרך הובלת משימה ועד מעטפת לוגיסטית הולמת. בימים שהיא מצליחה ללכת לישון, היא קמה מוקדם ומתחילה לעבוד - כדי שיוכלו לספק את המידע הכי איכותי בזמן אמת, שיסייע לצבא להיות תמיד צעד אחד לפני האויב.

בתקופת טרור הבלונים מהרצועה, היא פיקדה על הלוחמות בשטח במשך חודש וחצי, ויחד עם הפלוגה שלה ניסתה את ה'להב אור' בפעם הראשונה - מערכת שמיירטת בלונים בעזרת לייזר.

 

בגלל שגדודי האיסוף נשארים תמיד באותה הגזרה, הלוחמות של פלוגת הרוק"ק מכירות את קווי הדיווח והעמדות שלהן בצורה הטובה ביותר. "קורה שחי"ר שבאים לתפוס קו בגזרה מופתעים כשהם מוצאים בנות על הגדר באמצע הלילה", מחייכת סמ"פ הרוק"ק, "אנחנו עושות עבודה מעולה - הלוחמות עובדות מאוד קשה כדי להביא את המידע הכי איכותי, ומוכיחות את עצמן בכל פעם מחדש".

בשבועיים הקרובים, היא מספרת, יגיע לגדוד מחזור נוסף, שעתיד להכפיל את הכוח הוותיק. יחד הן ימשיכו לתצפת על הגדר ולשמור על תושבי הדרום.

 

"להיות לוחמת איסוף זה קשה - המסלול ארוך, הצורך המבצעי דורש, אבל ההשפעה בשטח היא משמעותית - הלוחמות לא נחות לרגע, והן הכי טובות ומקצועיות שאפשר", אומרת סגן תמיר בביטחון. 

ביום העצמאות הקרוב היא תקבל אות הצטיינות ממפקד פיקוד הדרום - על העשייה השוטפת שלה ועל ההתנהלות בתקופת טרור הבלונים. משם סגן תמיר לא מתכוונת לעצור, ועם המוטיבציה הזו תמשיך לנסות לחתור לכיוון שירות נוסף בקבע כמפקדת פלוגה: "כיף וממלא גאווה לקבל הערכה ולדעת שרואים מה שאת עושה. זה רק נותן לי ולנו עוד ועוד דרייב להמשיך במשימה החשובה שלנו".