האימון שהפך את רחובות אשקלון ללש"בייה


איך מצאו את עצמם המפקדים של חטיבה 401 חושפים "פירים" במרכז אשקלון? מה עשו האמרים ברחוב הראשי? וכיצד מצילים פצועים מקריסת בניין דמיוני? בלילה הזה, כשכל העיר ישנה בלי לחשוד - אימון צוות הקרב החטיבתי של 401 קיבל תפנית מפתיעה

07.01.21
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

אם הלכתם ברחובות אשקלון בשבוע שעבר, ייתכן והייתם עדים למראה יוצא דופן: שורות של האמרים, מפקדים בכירים - ואולי אפילו הבחנתם גם בקדמית פרוסה בפרברי העיר. אל תדאגו, לא מדובר באירוע מבצעי, אלא באימון הצק"ח (צוות קרב חטיבתי) של חטיבה 401.

למשך שתי יממות שלמות הפכה החטיבה את הרחובות למתחם לש"ב, כשהתרחיש הוא גזרת עזה. "המטרה הייתה לתרגל לחימה באזור האופרטיבי בצורה הכי טובה ומציאותית שניתן, כדי לאפשר לנו, המפקדים, ללמוד את התהליכים טוב יותר, להבין איך אפשר להשתפר ומה דרוש מאיתנו - על מנת שנגיע מוכנים יותר למלחמה", פותח סא"ל נעמן הלר, מג"ד 46.

 

תחת הפעלת לחץ מנטלי כמו מחסור בשעות שינה, תרגלו הכוחות תרחישי קצה, התמודדו עם שינויים בתוכניות ושיפרו את שיתוף הפעולה בין הדרגים והזרועות ובין החי"ר, השריון, ההנדסה, רוכ"ש וכוחות מיוחדים נוספים.

התרחישים בתרגיל, אותו בנתה אוגדה 162, יצאו לפועל בצורה מתגלגלת, כך שכל החלטה שהתקבלה בשטח הובילה את המפקדים לתוצאה שונה ולהתמודדות אחרת - החל  ממפגש עם אוכלוסייה פלסטינית, דרך תנועה בתוך שטח בנוי והיתקלויות מול מחבלים, ועד אירוע רב נפגעים. 

 

ברחבי העיר פוזרו ברקודים שתיארו מציאת פירים תת-קרקעיים. לפי "מיקומם" בעיר והמצב התרחישי בו הכוחות נמצאו, הם היו צריכים לסווג את סוג הפתח של כל פיר ולהחליט כיצד להתמודד איתו - לקרוא לכוח עזר, לחקור את הפתח או להשמיד אותו, ובעזרת אילו אמצעים.

מי שהיה מביט מהצד לא היה יכול להעלות בדעתו כמה אינטנסיבי אימון התתל"ג (תרגול תיאורטי ללא גייסות) הזה - בשיח רציף ובזמן אמת, פתרו משתתפי התרגיל דילמות פיקודיות, דימו הצלת חיים, כבשו קו בתים, ביקשו סיוע מהחטיבה ותרחשו השמדת מנהרת טרור.

 

ביום הראשון של האימון, לדוגמה, יצא מג"ד 46 עם שאר המפקדים תחתיו על מנת לבצע את נוהל הקרב שתכננו. תוך כדי "הכניסה לעזה" וההתקדמות ברחובותיה, הם גילו פרט מודיעיני חשוב ששינה את כללי המשחק. 

"פתאום ניצבת בפניך דילמה אמיתית - האם להמשיך לפי הפקודה אליה התכוננת, או לעצור ולתכנן מסלול מחדש", מציף סא"ל הלר. לאחר התבוננות מעמיקה בסיטואציה, ניתוח והתייעצות, החל התהליך שמבחינת המג"ד היה שיא האימון - דו-שיח מול החטיבה, המודיעין ויתר המשתתפים. אותו דיון המחיש לחיילים בשטח את יעילות שילוב הכוחות בשדה הקרב - ובעקבותיו שינו את הפקודה, בנו נוהל לחימה אחר ויצאו למשימה חדשה.

 

"מי שלא יעשה את התהליכים האלה באימונים, לא  יעשה אותם בקרב - ושם הוא ישלם בחיי אדם", מדגיש מג"ד 46 וממהר להסביר: "היכרות עם תהליך שלם, התמודדות עם שינויים תוך כדי הלחימה ורכישת ניסיון בניצול כל הכלים והאמצעים העומדים לרשותנו, הופכים אותנו בהכרח לטובים יותר במצב אמת".

ולא רק בתוך אשקלון התקיימו שיתופי הפעולה - בזירה הימית ולאורך קו החוף, גם לוחמי סיירת כסיף התאמנו עם הכוחות. "דימינו תרחישי לחימה בעזה. כללנו ליווי של כוחות היבשה וחיפוי באמצעות תצפיות ואש", מתאר סרן טל נפתלי, מפקד סיירת כסיף.

 

לכל דבורה הוזמן נציג של חטיבה 401, כפי שיהיה בזמן מלחמה. משימתו הייתה לגשר בין הים ליבשה, ולהבטיח ניצול מירבי של הידע והיכולות בין הצדדים. "הבאנו לידי ביטוי את החוזקות של זרוע הים והוכחנו ששיתוף הפעולה יוצר מענה מבצעי מיטבי וקטלני יותר. מהאימון הזה יצאנו חזקים יותר לקראת הפעם הבאה - בין אם זה תרגיל ובין אם זה מצב אמת", מכריז סרן נפתלי.

את התרגיל סיימה החטיבה עם הרבה חומר למחשבה. בין האימונים הליליים עשו הכוחות עצירות למידה ותחקרו את סדר הפעולות והבחירות שהתקבלו במהלך היום שעבר. כך הם גיבשו נקודות לשיפור ולשימור, שיישמו בתרחישים אותם פגשו בשאר האימון.

"הצק"ח הוא חלק מפאזל של שבועות האימון ש-401 עוברת על לחימה במתאר דרומי", מסכם סא"ל הלר. "הוא הביא את החטיבה ואת הגדוד לקצה המבצעי, ואין ספק שאנחנו יוצאים ממנו חזקים יותר ומוכנים יותר".